Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Tworzywa sztuczne w motoryzacji: stabilny wzrost i niezłe perspektywy

2013-07-03

Branża motoryzacyjna jest jednym z obszarów gospodarki, które zgłaszają największe zapotrzebowanie na produkty z tworzyw sztucznych. Udział materiałów polimerowych w nowych autach z roku na rok wzrasta, co łagodzi skutki kryzysu, w jakim znalazł się przemysł samochodowy w Europie. W Polsce branża komponentów samochodowych z tworzyw ma korzystne pole do rozwoju, a jego ważnym motorem pozostają inwestycje zagraniczne.

Wykorzystanie tworzyw w sektorze motoryzacyjnym
Tworzywa sztuczne oraz będące ich pochodną kompozyty stanowią coraz popularniejszy materiał budulcowy współczesnych aut. Potwierdzają to szacunki przedstawione w ubiegłym roku przez American Chemistry Council, które pokazują, iż ich udział w łącznej masie nowo produkowanych aut konsekwentnie wzrasta. Podczas gdy jeszcze na przełomie wieków wynosił on ok. 7,5%, to 10 lat później już ponad 9%. W sektorze motoryzacyjnym tworzywa sztuczne stale zyskują na znaczeniu, gdyż przyczyniają się do obniżenia kosztów produkcji, a także wzrostu innowacyjności i ekonomiki użytkowania pojazdów. Naturalna lekkość materiałów polimerowych pozwala na usprawnienie funkcjonowania wielu systemów motoryzacyjnych oraz przede wszystkim na zmniejszenie zużycia paliwa. Żaden ze stosowanych w motoryzacji materiałów nie przynosi autom tak dużych oszczędności w spalaniu – wg szacunków ACC, amerykańskie samochody przejeżdżają obecnie na jednym litrze benzyny o ok. 1,5 km więcej niż w przypadku, gdyby do ich budowy w ogóle nie wykorzystywano tworzyw. W obecnych czasach fakt ten ma zresztą dodatkowy pozytywny wydźwięk – oprócz oszczędności w portfelach użytkowników aut, przyczynia się on bowiem również do mniejszej emisji szkodliwych gazów. Tworzywa mają poza tym również inne cenne z punktu widzenia producentów aut właściwości. Jedną z nich jest np. większa absorpcja energii, nieodzowna w takich zastosowaniach, jak zderzaki samochodowe czy systemy bezpieczeństwa.

O tym, jak powszechne jest wykorzystanie tworzyw w motoryzacji świadczy najlepiej fakt, iż na dzień dzisiejszy stosuje się je w produkcji ponad tysiąca różnego rodzaju komponentów. Obecność tworzyw we współczesnych autach szczególnie łatwo dostrzec można, zaglądając do ich wnętrza. W dużej mierze to właśnie z materiałów polimerowych produkowane są np. fotele samochodowe, tablice rozdzielcze czy tapicerki. Z tworzyw sztucznych wykonywanych jest również coraz więcej komponentów zewnętrznych. Dzięki naturalnej łatwości formowania, wykorzystanie tworzyw w produkcji aut przekłada się bowiem często na ich większe walory estetyczne. Z polimerów wykonuje się nie tylko zderzaki, ale też np. spoilery, obudowy lusterek, kratki wlotu powietrza, jak również całe elementy nadwozia.

W strukturze wykorzystania poszczególnych rodzajów tworzyw zmienia się raczej niewiele. Od lat najpopularniejszym polimerem zużywanym do produkcji komponentów samochodowych jest polipropylen. Udział PP w łącznej masie tworzyw wykorzystywanych przez branżę motoryzacyjną waha się w przedziale 20-25%. Duże znaczenie dla dostawców części samochodowych odgrywają ponadto:

• poliuretany – wykorzystywane przede wszystkim do produkcji foteli samochodowych oraz tapicerek;
• poliamidy (w tym nylon) – stosowane m.in. przy wytwarzaniu systemów paliwowych, części elektrycznych czy też elementów wykończenia;
• polichlorek winylu, z którego produkowane są m.in. tapicerki i fotele samochodowe;
• ABS – znajdujący wiele zastosowań, takich jak: zderzaki, tablice rozdzielcze, elementy oświetlenia czy wykończenia pojazdów;
• poliwęglany – stosowane m.in. w produkcji oświetlenia oraz zderzaków.

Charakterystycznym trendem jest pojawianie się i rosnąca rola w motoryzacji wielu tworzyw specjalistycznych oraz konstrukcyjnych, czy nawet kompozytów. Świadczy to niewątpliwie o wzrastającym stopniu zaawansowania współczesnych pojazdów samochodowych, jak również rosnącej świadomości producentów w zakresie korzyści płynących z wykorzystania tych materiałów. Popyt ze strony branży motoryzacyjnej rośnie, gdyż przetwórcy tworzyw wychodzą zdecydowanie naprzeciw jej wymaganiom, które są prawdopodobnie wyższe niż kiedykolwiek. Rosnący w siłę konsumenci od kupowanych aut oczekują bowiem nie tylko niższych cen, ale też większego komfortu, poziomu bezpieczeństwa, lepszej ekonomiki użytkowania oraz mniejszej szkodliwości dla środowiska.

 

Fatalne położenie branży motoryzacyjnej w Europie
Globalne warunki funkcjonowania producentów z omawianej branży są dość korzystne. Produkcja pojazdów mechanicznych na całym świecie odnotowała w ubiegłym roku wzrost o nieco ponad 5% r/r. Co ciekawe, głównym motorem rozwoju branży w poprzednich 12 miesiącach była nie tyle zwiększająca się produkcja aut w Chinach i innych krajach azjatyckich (gdzie wzrost był i tak bardzo solidny – ok. 8% r/r), ile raczej wyraźny skok jej wolumenu na kontynencie północnoamerykańskim. W samych Stanach Zjednoczonych liczba wyprodukowanych aut wzrosła aż o blisko 20% r/r.

Niestety, w silnym oderwaniu od korzystnych trendów globalnych tkwi branża motoryzacyjna w Europie, która – z punktu widzenia krajowych przetwórców tworzyw – odgrywa znaczenie kluczowe. Przyczyna leży oczywiście w pogłębiających się problemach strefy euro, a w szczególności krajów jej południowych peryferii. O skali kryzysu świadczy najlepiej fakt, iż sprzedaż aut na zachodnioeuropejskim rynku cofnęła się do poziomów z początku lat 90.

Obrazu fatalnej kondycji rynku samochodowego na Starym Kontynencie dopełniają dane statystyczne napływające właśnie z krajów południa strefy. W porównaniu ze szczytem, który w zależności od rynku przypadł na 2007 bądź 2008 r., sprzedaż aut osobowych zmalała o 44% we Włoszech, nieco ponad 50% w Portugalii, blisko 60% w Hiszpanii oraz aż o 80% w Grecji. Co najgorsze, statystyki za pierwsze dwa miesiące bieżącego roku wskazują na dalszy silny (o blisko 10% r/r) spadek liczby rejestrowanych w krajach UE nowych aut. Tendencje spadkowe pojawiły się bowiem również na stabilnych dotąd rynkach krajów północy strefy euro, w tym na największym w Europie rynku niemieckim.

Zła sytuacja popytowa silnym piętnem odbija się na europejskich producentach – szczególnie tych o dużej ekspozycji na najbardziej dotknięte kryzysem rynki krajów południa kontynentu (jak Fiat czy PSA). Ze względu na relatywnie małe zaangażowanie na rynkach pozaeuropejskich, tak silnych spadków unijnej sprzedaży nie jest w stanie zrekompensować rosnący eksport do krajów trzecich.

Pomimo dramatycznych spadków popytu branża komponentów motoryzacyjnych z tworzyw sztucznych wydaje się prosperować zupełnie nieźle. Dane PlasticsEurope, dotyczące popytu na tworzywa zgłaszanego przez poszczególne branże sugerują, iż pomiędzy 2008 a 2011 rokiem nastąpił wzrost zapotrzebowania na polimery ze strony lokalnego przemysłu motoryzacyjnego o ok. 15%, przez co jego udział w łącznej unijnej konsumpcji tworzyw wzrósł z ok. 7 do ponad 8%. Fakt ten najlepiej świadczy o tym, iż rola komponentów z tworzyw sztucznych w produkowanych samochodach stale wzrasta i do tego – przynajmniej we wspomnianym okresie – postępuje to szybciej niż zachodzący równolegle spadek popytu na nowe auta ze strony europejskich konsumentów. Paradoksalnie kryzys gospodarczy i malejące zyski koncernów motoryzacyjnych zmuszają je do podejmowania działań pro-oszczędnościowych, które realizują m.in. właśnie poprzez szersze wykorzystanie tworzyw sztucznych.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2013 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.



tworzywa sztuczneprzemysł motoryzacyjny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie