Artykuły - Przemysł kosmetyczny

Trend kosmetyków personalizowanych a legislacja

26.02.2020
Autor: Katarzyna Popko, Przedsiębiorstwo Avicenna-Oil Wiktor Podlaski
Trend kosmetyków personalizowanych a legislacja

W dzisiejszych czasach personalizacja produktów rozpościera swoje skrzydła w wielu gałęziach przemysłu.

Ekspansja rynkowa marek kosmetycznych w celu spełnienia oczekiwań konsumentów staje się coraz bardziej złożonym procesem, a personalizacja – atrakcyjnym narzędziem rozwojowym i marketingowym w tym zakresie. Jak wygląda konfrontacja tego trendu z obowiązującymi wymogami prawnymi?

Trudny wybór

Mnogość produktów pielęgnacyjnych dostępnych na sklepowych półkach może przyprawić o zawrót głowy, zatem decyzja o wyborze konkretnego kosmetyku jest utrudniona. W jaki sposób konsument ma wybrać rodzaj kosmetyku, który będzie dla niego najodpowiedniejszy? Ukierunkowane rozwiązanie, skrojone na miarę potrzeb nabywcy może być nie tylko oryginalne, ale również dostosowane do indywidualnych wymagań konsumenta. Dzięki temu marka kosmetyczna może zaoferować produkty wraz z doradztwem w zakresie ich profesjonalnej selekcji. Pozwala to konsumentowi na oszczędność czasu i części funduszy.

Personalizowany produkt kosmetyczny

Aktualne normy prawne dotyczące produktów kosmetycznych na terenie Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych. W przepisach nie znajdziemy jednak informacji odnoszących się bezpośrednio do wyrobów personalizowanych. Jeśli jednak definicja kosmetyku jest spełniona (produkt przeznaczony do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała), wówczas jego produkcja musi być zgodna z wytycznymi Rozporządzenia.

Powyższe okoliczności prawne stanowią spore wyzwanie dla dystrybutorów i producentów kosmetyków personalizowanych. W pierwszej kolejności problematyczną kwestią staje się spełnienie warunków Dobrej Praktyki Produkcyjnej (identyfikacja miejsca/miejsc produkcji). Drugim równie ważnym aspektem jest w tym przypadku ocena bezpieczeństwa produktu, który charakteryzuje się zmiennym składem.

Wyświetlono: 792

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej