Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Testowanie kosmetyków: wymogi i warunki skutecznej realizacji

2014-12-23

Badania dermatologiczne prowadzone według kryteriów naukowych mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i skuteczności wyrobów kosmetycznych. Podkreśleniem tego faktu są ostatnie zmiany w unijnym prawodawstwie. Nie wystarczy jedynie sprawdzić, czy dany kosmetyk będzie dobrze tolerowany i czy nie powoduje podrażnień bądź reakcji alergicznych. Należy także potwierdzić jego deklarowaną skuteczność.

Zakres metod badawczych stosowanych w badaniach skuteczności jest bardzo szeroki – począwszy od zwykłego badania ankietowego, a skończywszy na złożonych analizach fizjologicznych.

Jakość raportów dermatologicznych jest wprost proporcjonalna do rzetelności wykonujących je dermatologów, naukowców i techników. Korzystanie z badań naukowych o niskiej jakości – z reguły w celach reklamowych – może prowadzić do przykrych niespodzianek. Co więcej, wiele raportów ma niedostateczną wartość naukową. Należy dążyć do tego, aby raporty dotyczące kosmetyków charakteryzowały się doborem odpowiednich metod badawczych i ich prawidłową realizacją.

Branża kosmetyczna przeżywa okres dynamicznego wzrostu i rozkwitu. To samo można powiedzieć o zapewnieniach mówiących o tym, jak bardzo przyjazne i skuteczne są poszczególne wyroby. Nowoczesny kosmetyk musi spełnić wiele wymagań. Przede wszystkim musi być dobrze tolerowany przez jego docelowych użytkowników.

Wynika to nie tylko ze zmiany zapotrzebowania na kosmetyki, ale także ze stanu zdrowia skóry przeciętnego użytkownika. Stan zdrowia skóry ogółu społeczeństwa osiągnął wartości skrajne. Coraz więcej osób cierpi na takie dolegliwości, jak suchość, nadwrażliwość i łojotok. Należy o tym pamiętać przy tworzeniu produktów przeznaczonych do różnych rodzajów skóry.

Bardzo długo kosmetyki tworzono głównie z myślą o efektach wizualnych. Parametrom funkcjonalnym wynikającym z zastosowania substancji czynnych i odpowiedniego składu receptury poświęcano niewiele uwagi. Obecnie osiągnięcie wyrafinowanych celów stało się wyzwaniem pobudzającym wyobraźnię chemików z branży kosmetycznej.

Pierwszym i podstawowym krokiem w tworzeniu wyrobu kosmetycznego jest zadbanie o to, aby każdy składnik był zgodny z przepisami obowiązującymi w krajach, w których będzie on sprzedawany. Obecnie we wszystkich krajach obowiązują przepisy regulujące typ i stopień czystości substancji, jakie mogą być używane do wyrobu kosmetyków. Po uzyskaniu pozytywnej opinii toksykologicznej, wyrób kosmetyczny musi przejść badania mikrobiologiczne i stabilności. Następnie przeprowadza się badania dermatologiczne, które muszą wykazać, że dany kosmetyk nie wpływa niekorzystnie na skórę. Dotyczy to nie tylko możliwości podrażnienia skóry przez kosmetyk lub którykolwiek z jego składników. Badanie obejmuje także właściwości uczulające, które nierzadko zależą od stężenia danego składnika. W związku z tym, badanie wyrobów kosmetycznych w oparciu o kryteria dermatologiczne ma bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa tego typu wyrobów.

 

Deklarowane działanie kosmetyku to innymi słowy korzyść odczuwana przez konsumenta w rezultacie zastosowania kosmetyku dekoracyjnego lub produktu do pielęgnacji skóry. Przez wiele lat istniały bardzo duże różnice w zakresie obowiązujących w poszczególnych krajach przepisów dotyczących kosmetyków, a nawet samej ich definicji. W roku 2013 weszły w życie przepisy unijne, które prowadzą do harmonizacji ustawodawstwa w poszczególnych krajach UE. Deklaracje dotyczące działania kosmetyku muszą być zasadne – oznacza to, że muszą one być oparte o racjonalne podstawy.

Dermatologiczne testy użytkowe stanowią sprawdzoną i powszechnie stosowaną metodę, pozwalającą uzyskać rzetelne informacje na temat przyjazności wyrobu. Podczas testu użytkowego konsument bardzo intensywnie korzysta z wyrobu, dzięki czemu może odczuwać zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki jego działania. Kolejną zaletą jest to, że kosmetyk jest badany w warunkach rzeczywistych, uwzględniających wszystkie czynniki zewnętrzne i środowiskowe. Podczas długotrwałego stosowania, konsument jest w stanie wyrobić w sobie świadomą opinię na temat sposobu użycia, deklarowanych rezultatów i okresu, przez który rezultaty te będą się utrzymywać.

Jeżeli po teście użytkowym przeprowadza się także testy płatkowe, to możliwe jest uzyskanie informacji o ewentualnym wzroście ryzyka wystąpienia reakcji uczuleniowych. Ponadto często stosuje się dodatkową końcową ankietę, pozwalającą poznać opinie konsumentów o skuteczności lub przyjazności badanego wyrobu, a także o ewentualnych pozytywnych lub negatywnych wrażeniach odniesionych przez ankietowanych.

Oczywiście istnieją różne metody badawcze umożliwiające ocenę działania produktów do pielęgnacji skóry w oparciu o wymierne parametry, takie jak: ochrona przed promieniowaniem słonecznym, nawilżanie / elastyczność skóry, zmniejszanie szorstkości skóry, odbijanie promieniowania UV od powierzchni skóry, wpływ kosmetyku na stopień utraty wody oraz na temperaturę skóry, pH skóry oraz topografia skóry.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2014 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznykosmetyki

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie