Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Terminal Naftowy w Gdańsku coraz bardziej zaawansowany

2014-12-08

Ministerstwo Skarbu Państwa poinformowało, że budowany w Gdańsku Terminal Naftowy jest aktualnie gotowy w ponad 40%.

Pojemność terminalu wyniesie 697 tys. m3. Wartość inwestycji to ponad 820 mln zł. Po 10 miesiącach od wydania ostatecznej decyzji w sprawie pozwolenia na budowę inwestycja spółki PERN „Przyjaźń” jest zaawansowana w ponad 40%.

Stalowe zbiorniki, w których przechowywana będzie ropa naftowa osiągną już niedługo maksymalną wysokość. Do teraz wybudowany został natomiast budynek administracyjny oraz pompownia przeciwpożarowa z czterema zbiornikami na wodę. Ponadto zakończono budowę zbiornika oczyszczalni ścieków. Na zamontowanie czekają instalacje wodno-kanalizacyjne.

Łącznie na obszarze 29 ha znajdzie się 20 zbiorników różnej wielkości - od blisko 10 tys. m3 do 63 tys. m3. W skład infrastruktury terminalu wejdą m.in. instalacje technologiczne umożliwiające obsługę zbiorników, instalacje przeciwpożarowe, instalacje wodociągowe, instalacje elektryczne, a także sieć teleinformatyczna oraz systemy automatyki i ochrony. Powstanie dodatkowo niezbędna infrastruktura towarzysząca w postaci dróg, parkingów oraz rurociągów zewnętrznych łączących terminal z Naftportem oraz bazą PERN w Gdańsku.

Terminal Naftowy, będący swoistym hubem morskim, jest przeznaczony do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów. W zakresie pojemności obiektu 375 tys. m3 zarezerwowane ma być na ropę naftową, a 322 tys. m3 na pozostałe produkty.

Głównym celem inwestycji jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju i regionu w zakresie dostaw ropy naftowej i paliw płynnych, a także dywersyfikacja działalności i zwiększenie wachlarza usług oferowanych przez Grupę PERN.

Inwestycja ma zapewnić lepsza jakość dostaw ropy naftowej do polskich i niemieckich rafinerii. Stanowi również odpowiedź na wyzwania związane ze zmianami kierunków i trasami dostaw surowca. Nowe zbiorniki pozwolą na magazynowanie różnych gatunków ropy z różnych regionów świata, dostarczanych drogą morską w zależności od portfela zamówień odbiorców. Dzięki temu znacząco zwiększą się możliwości dostosowania zamawianych dostaw ropy do popytu na produkty rafineryjne, jak i znacząco wzrośnie elastyczność dostaw surowca. Realizacja projektu oznacza ponadto wejście Grupy Kapitałowej PERN w nowy obszar segmentu logistyki ropy naftowej i paliw płynnych w basenie Morza Bałtyckiego, a w związku z tym zwiększenie wachlarza usług logistycznych oraz przychodów.

Ropa naftowa zajmuje najważniejsze miejsce spośród importowanych do Polski surowców. Wynika to w dużej mierze z niewielkich zasobów krajowych - aż 97% surowca wykorzystywanego przez krajowe rafinerie pochodzi z importu, głównie z Rosji (90-95%). Ropa naftowa jest importowana do polskich rafinerii z dwóch kierunków: w zdecydowanej większości poprzez Odcinek Wschodni rurociągu „Przyjaźń” oraz drogą morską poprzez Naftoport. W ostatnim okresie obserwuje się jednak wyraźne zwiększenie (szczególnie dla rafinerii Lotos) importu drogą morską.

Planowane zakończenie inwestycji w pierwszym etapie obejmującym ropę naftową planowane jest na 2015 r.


PERNropa naftowa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie