Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Sprawozdanie w sprawie zrównoważonego stosowania produktów biobójczych

2016-07-19

Opublikowano sprawozdanie Komisji Europejskiej w sprawie zrównoważonego stosowania produktów biobójczych.

Rozporządzenie z 2012 r. w sprawie produktów biobójczych reguluje ich udostępnianie na rynku i stosowanie. Do produktów biobójczych zaliczono środki dezynfekujące, środki do konserwacji drewna, insektycydy, repelenty, rodentycydy. Wszystkie one służą zabijaniu lub zwalczaniu szkodliwych organizmów: wirusów, bakterii, grzybów, owadów, kręgowców. Są niezbędne dla zdrowia publicznego, pomagając zwalczać choroby przenoszone przez wektory (malaria, denga, gorączka chikungunya, gorączka zika), choroby przenoszone przez żywność lub zakażenia szpitalne. Są również powszechnie stosowane w tworzywach sztucznych, farbach, tekstyliach, drewnie w celu ich ochrony przed zniszczeniem powodowanym przez drobnoustroje, grzyby czy owady.

System udzielania pozwoleń na produkty biobójcze opiera się na dwustopniowym podejściu. Po pierwsze, substancja czynna odpowiadająca za skutek biobójczy musi zostać zatwierdzona na szczeblu UE po przeprowadzeniu oceny jej niebezpiecznych właściwości i możliwych zagrożeń. Po drugie, na każdy produkt biobójczy musi zostać udzielone pozwolenie na szczeblu unijnym lub krajowym.

W przedstawionym sprawozdaniu podkreślono, że rozporządzenie w sprawie produktów biobójczych jest w pełni stosowane dopiero od 1 września 2013 r. Oznacza to, że dotychczas zdobyto ograniczone doświadczenie w odniesieniu do obecnie obowiązujących przepisów. Dlatego też ukończenie trwającej oceny wszystkich substancji aktywnych, które były już na rynku w momencie wejścia w życie dyrektywy w sprawie produktów biobójczych oraz udzielenie pozwoleń na produkty biobójcze zawierające te substancje aktywne powinno być głównym priorytetem służącym promowaniu zrównoważonego stosowania produktów biobójczych.

Uznano, że państwa członkowskie oraz przemysł chemiczny muszą skoncentrować wysiłki na zatwierdzaniu substancji i udzielaniu pozwoleń na produkty. Ponadto państwa członkowskie będą musiały zainwestować dodatkowe środki na działania w zakresie egzekwowania przepisów w celu zapewnienia, by żadne produkty nie były nielegalnie wprowadzane na ich rynek, a produkty biobójcze były prawidłowo etykietowane.

W odniesieniu do możliwych środków dodatkowych służących zmniejszeniu zagrożeń stwarzanych przez produkty biobójcze dla zdrowia ludzi stwierdzono, że zagrożenia są już odpowiednio zniwelowane poprzez środki nakładane za pośrednictwem warunków zatwierdzenia substancji czynnych czy pozwolenia na produkty biobójcze.

W odniesieniu do użytkowników profesjonalnych stwierdzono, że środki kontroli oraz przepisy w zakresie substancji chemicznych w połączeniu ze środkami ograniczania ryzyka określonymi na etapie udzielania pozwolenia na produkt biobójczy są wystarczające, jeżeli tylko się ich przestrzega, do zniwelowania ryzyka wynikającego z narażenia.

Zauważono także, iż ze względu na bardzo zróżnicowany charakter produktów biobójczych i różnorodność zastosowań niewłaściwe jest rozszerzenie zakresu dyrektywy ramowej w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów na produkty biobójcze. Podstawowe cele tej dyrektywy w

odniesieniu do produktów biobójczych można natomiast osiągnąć za pośrednictwem różnych środków i bardziej ukierunkowanych działań. Z tych samych względów wydaje się, że rozszerzenie zakresu dyrektywy w sprawie maszyn na produkty biobójcze jest również niewłaściwe.

Komisja zapowiedziała, iż będzie realizowała następujące działania i zachęca do tego samego państwa członkowskie:

  • ukierunkowanie i zwiększenie wysiłków w zakresie realizacji programu przeglądu istniejących substancji czynnych w celu zapewnienia jego ukończenia najpóźniej do końca 2024 r.;
  • zapewnienie, aby po zatwierdzeniu substancji czynnych w ciągu trzech lat udzielono pozwoleń na produkty bądź zmieniono lub anulowano takie pozwolenia;
  • zainwestowanie dodatkowych zasobów w działania w zakresie egzekwowania przepisów;
  • korzystanie z dostępnych instrumentów prawnych, w szczególności przez uważne monitorowanie zmian dokumentów referencyjnych dotyczących najlepszych dostępnych technik, które mogą mieć znaczenie dla produktów biobójczych stosowanych w procesach przemysłowych;
  • zachęcanie do organizowania kampanii informacyjnych w celu zwiększania wiedzy użytkowników końcowych;
  • zachęcanie do opracowywania i wdrażania norm (np. w ramach CEN), które mogą przyczynić się do zrównoważonego stosowania produktów biobójczych;
  • popieranie inicjatyw badawczych poświęconych zrównoważonemu stosowaniu produktów biobójczych i środkom alternatywnym wobec produktów biobójczych.

prawoprodukty biobójcze

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie