Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Selfie bez tajemnic - rola przemysłu kosmetycznego

2019-07-18  / Autor: Birgit Huber, IKW (The German Cosmetic, Toiletry, Perfumery and Detergent Association)

Aż 85% młodych ludzi robi sobie zdjęcia przy pomocy smartfonu, czyli tak zwane „selfie”. Jednak tylko 27% przyznaje, że selfie mają dla nich kluczowe znaczenie.

Pogłębione wywiady psychologiczne pokazują, że dla większości osób robienie selfie wiąże się przede wszystkim z uczuciem zażenowania. Dlatego tłumaczą się z wykonywanych zdjęć, stwierdzając: „Ja nie robię selfie, to są portrety”.

Szczegółowe, reprezentatywne badanie zjawiska „selfie-manii” metodą psychologicznego wywiadu pogłębionego przeprowadziło niemieckie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości (IKW) we współpracy z agencją badań rynkowych instytutów badań jakościowych Lönneker & Imdahl rheingold salon. Po raz kolejny – po szeroko zakrojonym badaniu młodzieży „Youth undisguised” przeprowadzonym przez IKW w 2016 roku (pisaliśmy o tym w nr 2/2018 „CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej”) – na „kozetkę” u psychologa trafiła młodzież i młodzi dorośli w wieku 14–21 lat. Wyniki zostały następnie zweryfikowane w reprezentatywny sposób w ogólnokrajowym badaniu internetowym.

Analiza ujawnia, dlaczego młodzi ludzie czasami nie potrafią żyć bez selfie i pokazuje, w jaki sposób całe pokolenie definiuje siebie poprzez to zjawisko. Omawia także kod, którego używają dziś młodzi ludzie oraz analizuje ich stopień „zakochania w sobie”. Współczesne pokolenie selfie kontroluje każde zdjęcie w najdrobniejszym szczególe i doświadcza siebie głównie w retrospekcji. Istotną rolę w dążeniu do tego, aby dobrze wyglądać i kontrolować swój wygląd w świadomy sposób odgrywają kosmetyki kolorowe i makijaż.

Pokolenie selfie – młodzież między pragnieniem adaptacji a odróżnienia się od innych

85% młodych ludzi robi sobie selfie: 39% raz w tygodniu, 26% – raz dziennie, a 14% nawet kilka razy dziennie! Zaledwie 15% respondentów uczestniczących w internetowej ankiecie stwierdziło, że nie wykonuje zdjęć tego rodzaju. W tym przypadku sporo zależy jednak od interpretacji słowa „selfie”, ponieważ jednocześnie 87% osób przyznaje, że jest uwieczniana na zdjęciach. Choć selfie pełnią ważną rolę w życiu młodych ludzi, większość z nich nie chce być postrzegana za selfie-maniaków. Wstydzą się przyznać, że wykonywanie takich zdjęć stanowi bardzo istotny element ich życia. Z tego względu w szczegółowej analizie psychologicznej częściowo „wypierają się” robienia selfie.

 

Jaka jest tego przyczyna? Dlaczego młodzi ludzie wstydzą się przyznać do nawyku, który jest oczywisty? Przecież publikują swoje selfie w Internecie, udostępniając wszystkim swój wizerunek.

Sama nazwa „selfie” wskazuje na proces „odkrywania siebie”. Z psychologicznego punktu widzenia samopoznanie odbywa się niemal zawsze w opozycji do innych: rodziców, znajomych, nauczycieli. Chodzi o to, aby wyróżnić się spośród innych, być kimś wyjątkowym. Jednocześnie jednak młodzi ludzie pragną być częścią grupy, znajomych lub społeczności internetowej. Chcą być na bieżąco z trendami. Chcą wiedzieć, co jest „na topie” i chwalić się tym przed innymi. Dzieje się tak, ponieważ drugim nieodzownym elementem samopoznania jest adaptacja.

Moda na selfie lawiruje pomiędzy tymi dwoma biegunami. Młodzi ludzie nie chcą być kojarzeni z szałem selfie – chcą wyróżniać się na tle innych. Jednocześnie jednak chcą być częścią głównego nurtu i dostosowują się do jego wymogów, często nieświadomie. Tylko w nielicznych przypadkach stwierdzenie „Ja w ogóle nie robię sobie selfie” odpowiada rzeczywistości w dłuższym przedziale czasu. Nikt nie chce jednak uchodzić za osobę uzależnioną od selfie. Selfie podlegają więc „reinterpretacji”. Zdjęcia twarzy stają się więc „portretami”, „zdjęciami z przyjaciółmi” lub „zdjęciami z życia/podróży” – nadal są to selfie, tyle że funkcjonujące pod innymi nazwami. Reinterpretacja jest idealną metodą, ponieważ pozwala na wykonywanie selfie i jednocześnie dystansowanie się od tego trendu.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 2/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie