Artykuły - Przemysł kosmetyczny

Selfie bez tajemnic - rola przemysłu kosmetycznego

18.07.2019
Autor: Birgit Huber, IKW (The German Cosmetic, Toiletry, Perfumery and Detergent Association)
Selfie bez tajemnic - rola przemysłu kosmetycznego

Aż 85% młodych ludzi robi sobie zdjęcia przy pomocy smartfonu, czyli tak zwane „selfie”. Jednak tylko 27% przyznaje, że selfie mają dla nich kluczowe znaczenie.

Pogłębione wywiady psychologiczne pokazują, że dla większości osób robienie selfie wiąże się przede wszystkim z uczuciem zażenowania. Dlatego tłumaczą się z wykonywanych zdjęć, stwierdzając: „Ja nie robię selfie, to są portrety”.

Szczegółowe, reprezentatywne badanie zjawiska „selfie-manii” metodą psychologicznego wywiadu pogłębionego przeprowadziło niemieckie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości (IKW) we współpracy z agencją badań rynkowych instytutów badań jakościowych Lönneker & Imdahl rheingold salon. Po raz kolejny – po szeroko zakrojonym badaniu młodzieży „Youth undisguised” przeprowadzonym przez IKW w 2016 roku (pisaliśmy o tym w nr 2/2018 „CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej”) – na „kozetkę” u psychologa trafiła młodzież i młodzi dorośli w wieku 14–21 lat. Wyniki zostały następnie zweryfikowane w reprezentatywny sposób w ogólnokrajowym badaniu internetowym.

Analiza ujawnia, dlaczego młodzi ludzie czasami nie potrafią żyć bez selfie i pokazuje, w jaki sposób całe pokolenie definiuje siebie poprzez to zjawisko. Omawia także kod, którego używają dziś młodzi ludzie oraz analizuje ich stopień „zakochania w sobie”. Współczesne pokolenie selfie kontroluje każde zdjęcie w najdrobniejszym szczególe i doświadcza siebie głównie w retrospekcji. Istotną rolę w dążeniu do tego, aby dobrze wyglądać i kontrolować swój wygląd w świadomy sposób odgrywają kosmetyki kolorowe i makijaż.

Pokolenie selfie – młodzież między pragnieniem adaptacji a odróżnienia się od innych

85% młodych ludzi robi sobie selfie: 39% raz w tygodniu, 26% – raz dziennie, a 14% nawet kilka razy dziennie! Zaledwie 15% respondentów uczestniczących w internetowej ankiecie stwierdziło, że nie wykonuje zdjęć tego rodzaju. W tym przypadku sporo zależy jednak od interpretacji słowa „selfie”, ponieważ jednocześnie 87% osób przyznaje, że jest uwieczniana na zdjęciach. Choć selfie pełnią ważną rolę w życiu młodych ludzi, większość z nich nie chce być postrzegana za selfie-maniaków. Wstydzą się przyznać, że wykonywanie takich zdjęć stanowi bardzo istotny element ich życia. Z tego względu w szczegółowej analizie psychologicznej częściowo „wypierają się” robienia selfie.

Wyświetlono: 463

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej