Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek środków smarnych dla przemysłu morskiego pod wpływem regulacji prawnych

2018-08-23  / Autor: Anna Jarosik

Środki smarne (smary) to substancje o wysokiej lepkości, których celem jest minimalizacja tarć pomiędzy stykającymi się ze sobą powierzchniami elementów, np. w maszynach. Wśród typów środków smarnych stosowanych w przemyśle morskim oraz stoczniowym wyróżniamy smary na bazie olejów mineralnych oraz smary syntetycznych, tj. płynne, jak również środki smarne pochodzenia biologicznego czy smary (również lubrykanty przemysłowe) w postaci stałej i półpłynnej.

Wartość globalnego rynku środków smarnych stosowanych w przemyśle morskim i stoczniowym szacuje się na 5,98 mld dolarów. W 2023 r. ma to być już 6,66 mld dolarów (dane MarketsandMarkets INC).

W 2016 r. Międzynarodowa Organizacja Morska ogłosiła, że w 2020 r. zostanie wprowadzony wymóg obniżonej zawartości siarki w paliwie do statków morskich. Statki będą zobowiązane do korzystania z tzw. paliw żeglugowych o zawartości siarki nie większej niż 0,5% w stosunku do obecnego limitu, czyli 3,5% siarki. Ma to na celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. To zaostrzenie przepisów znacząco wyhamowało działalność wielu statków towarowych, które nie były w stanie spełnić narzuconych norm. Obecnie, praktycznie wszyscy uczestnicy rynku integrują różne, często mocno zaawansowane technologie, m.in. systemy płuczek czy selektywnej redukcji katalitycznej, głównie na starszych statkach, aby dostosować się do surowych norm emisji. To właśnie modernizacja starych statków będzie napędzać zapotrzebowanie na morskie środki smarne.

Segment środków smarnych bazujących na olejach syntetycznych będzie rósł najszybciej (CAGR - 3,2%). Taką stopę wzrostu przypisuje się silnym regulacjom środowiskowym dotyczącym stosowania bardziej ekologicznych rozwiązań. Niestety nadal zdarza się, że niektóre elementy statków, m.in. silniki, są odpowiedzialne za uwalnianie olejów smarnych bezpośrednio do środowiska. Pojawiają się również, różnego rodzaju przecieki rufowe oraz wycieki z tankowców. Okazuje się, że smary syntetyczne w pewnym sensie pomagają w kontrolowaniu tego typu zanieczyszczenia, ponieważ są mniej toksyczne i mogą być bezpośrednio uwalniane do środowiska.

Region Azji i Pacyfiku będzie najszybciej rozwijającym się rynkiem morskich środków smarnych do 2023 r. To ten właśnie region ma najbardziej ruchliwe porty, na których odbywa się duża liczba transakcji morskich, m.in. chodzi o porty w Szanghaju; Singapurze; Hongkonku; Shenzhenie; Pusanie itd. (poza pierwszą dziesiątką są europejskie miasta portowe. tj. Rotterdam; Hamburg i Antwerpia). Porty te są również węzłami, w których wykonywane są prace konserwacyjne statków, które często wymagają wymiany lub uzupełnienia środków smarnych.

Total, BP, Royal Dutch Shell, Chevron Corporation, Exxon Mobil Corporation, Sinopec Corporation, PJSC Lukoil, Idemitsu Kosan to wiodący gracze na globalnym rynku środków smarnych skierowanych do przemysłu morskiego i stoczniowego.


środki smarne

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie