Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek środków piorących w Polsce: nacisk na wygodę i mniejsza wrażliwość na cenę

2019-05-09  / Autor: Euromonitor International

W branży środków piorących prognozuje się oznaki stabilnego ożywienia po okresie dekoniunktury, który dotknął niektóre kluczowe rynki w Europie Wschodniej.

Niezależnie od tego trendu, do 2022 roku na sprzedaż środków piorących w ujęciu ilościowym będzie wpływać wiele różnych czynników – począwszy od niepewności finansowej poprzez ekspansję marek własnych aż po niektóre trwałe, głęboko zakorzenione nawyki konsumenckie, czy też zmienność upodobań klientów.

Przegląd rynków wschodnioeuropejskich

Spowolnienie gospodarcze w regionie spowodowało spadek siły nabywczej konsumentów na największych rynkach zbytu, między innymi w Rosji i w Gruzji. W ogólnej perspektywie w Europie Wschodniej nastąpił spadek wartości sprzedaży, o czym świadczy skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) –1% w okresie 2012–2017. Choć na rynku pojawiło się wiele nowych produktów, a środki piorące są nadal uznawane przez konsumentów za artykuły pierwszej potrzeby, czynniki te nie wystarczyły, aby zrównoważyć negatywny wpływ spadku obrotów, a ogólne tempo rozwoju branży środków piorących w ujęciu ilościowym uległo spowolnieniu. Pod względem wartości sprzedaży wyniki były jeszcze słabsze ze względu na zwiększony popyt na produkty ekonomiczne i artykuły oferowane w większych opakowaniach.

Największym rynkiem regionalnym jest Rosja. W 2017 roku wartość tego rynku osiągnęła poziom 1,6 mld dol. Wśród produktów dominują standardowe proszki do prania ze względu na przystępność cenową, szeroką dostępność i element
nowości. W grupie konsumentów mniej wrażliwych na cenę popularność zyskują natomiast preparaty skoncentrowane.

Standardowe proszki do prania są również podstawowym środkiem piorącym na rynku ukraińskim. Z drugiej strony w Rumunii i w Polsce konsumenci zmieniają upodobania na rzecz skoncentrowanych preparatów piorących. Widoczna jest także tendencja do sprawdzania innowacyjnych rozwiązań. Analizując pozostałe kraje, w Czechach, na Węgrzech, Litwie i Słowacji dominującą pozycję zajmują płynne środki piorące – głównie ze względu na wysokie skoncentrowanie, które pozwala uzyskać dłuższy okres użytkowania i uniknąć plam z proszku na pranych tkaninach.

 

Nawyki zakupowe w Europie Wschodniej

Analiza kanałów dystrybucji pokazuje, że największy spadek ogólnego udziału tradycyjnych sklepów spożywczych w wartości sprzedaży odnotowano w Europie Wschodniej w latach 2012–2017. Odpowiada za to w głównej mierze rozwój nowoczesnej sieci sprzedaży detalicznej, sprzedaży internetowej oraz wzrost liczby specjalistycznych sklepów spoza branży spożywczej, które mają w swojej ofercie środki piorące (zyskanie przewagi konkurencyjnej nad tradycyjnymi sklepami spożywczymi).

Wśród detalicznych sklepów spożywczych najlepsze wyniki odnotowują dyskonty (ogólny wzrost wskaźnika CAGR w asortymencie środków piorących o 2% w latach 2012–2017). Tendencję tę napędzają konsumenci poszukujący lepszych cen oraz ekspansja marek własnych w analizowanym regionie. Najszybsze tempo wzrostu w ramach ogólnej dystrybucji detalicznej w Europie Wschodniej odnotowano w segmencie internetowej sprzedaży detalicznej – wskaźnik
CAGR w okresie 2012–2017 wyniósł 25%. W 2017 roku sprzedaż detaliczna w kanale e-commerce wzrosła o 23%. Konsumenci coraz częściej korzystają ze sklepów internetowych ze względu na lepszą ofertę cenową i wygodę dostaw przy zakupie większych ilości produktów. W analizie poszczególnych krajów pod względem sprzedaży internetowej środków piorących czołowe miejsce zajęła Rosja.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



chemia gospodarczaśrodki piorąceprzemysł detergentowy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie