Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek kosmetyczny i produktów higieny osobistej w UE warty ponad 77 mld euro

2018-06-17

Według informacji opublikowanych przez europejskie stowarzyszenie Cosmetics Europe The Personal Care Association, europejski rynek kosmetyczny i produktów higieny osobistej został wyceniony na wartość 77,6 mld euro, bazując na cenach sprzedaży detalicznej w roku 2017. Jednocześnie uważa się, że rynek europejski (tj. Unii Europejskiej) jest największym na świecie.

Analizując ten rynek w poszczególnych krajach, wśród największych w UE uznano Niemcy, szacując wartość ich przychodów z rynku na poziomie 13,6 mld euro, następnie jest Francja generująca przychody o wartości 11,3 mld euro, Wielka Brytania - 11,1 mld euro, Włochy - 10,1 mld euro oraz Hiszpania 6,8 – mld euro.

Branża związana z kosmetykami i środkami higieny osobistej każdego roku dostarcza ponad 29 mld euro do gospodarki europejskiej. 11 mld euro pochodzi bezpośrednio z produkcji produktów kosmetycznych, natomiast 18 mld euro pośrednio poprzez łańcuchy wartości i łańcuchy dostaw. Uwzględniając bezpośrednią, pośrednią i indukowaną działalność gospodarczą, w branży pracuje ponad 3 miliony osób. Z czego około 1,656 mln osób jest zatrudnionych bezpośrednio, a kolejne 1,64 mln pośrednio.

Przyciągając inwestorów spoza Unii Europejskiej, rozwijając wartości niematerialne i prawne, tj. marki, oraz inwestując w badania i rozwój, branża kosmetyczna pomaga w zwiększaniu konkurencyjności całej gospodarki europejskiej, przyczyniając się do utrzymującego się wzrostu wartości całego rynku.

Zdecydowana większość spośród 500 milionowej społeczności konsumenckiej w Europie codziennie korzysta z kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała. Chcąc w ten sposób chronić swoje zdrowie, poprawiając samopoczucie i poczucie własnej wartości. Począwszy od antyperspirantów, perfum, kosmetyków kolorowych do makijażu i szamponów, po mydła, produkty z filtrami slonecznymi i pasty do zębów - kosmetyki odgrywają istotną rolę na wszystkich etapach życia, przynosząc ważne korzyści funkcjonalne i emocjonalne.

 

Łańcuch wartości, jeśli chodzi o branżę kosmetyczną i do higieny osobistej składa się z pięciu poziomów:

1. Dane wejściowe do produkcji

Uwzględniają przede wszystkim firmy, które dostarczają surowce niezbędne do produkcji kosmetyków i produktów higieny osobistej. W Europie istnieje ponad 100 firm wytwarzających składniki kosmetyczne.

2. Produkcja

To głównie producenci produktów oraz dostawcy działań wspierających, np. marketing i IT. W Europie istnieje ponad 5500 przedsiębiorstw (małych, średnich i korporacji), które zajmują się produkcją kosmetyków i produktów higieny osobistej. Wśród tych firm zdecydowana większość to małe i średnie przedsiębiorstwa.

3. Dystrybucja i sprzedaż hurtowa

W Europie to około 23 000 przedsiębiorstw, zajmujących się handlem hurtowym kosmetykami, z których większość znajduje się we Włoszech (18%), Hiszpanii (16%) i Francji (10%) (wg Eurostat, 2017).

4. Usługi detaliczne i kosmetyczne

Są to przede wszystkim sprzedawcy produktów, czyli m.in. salony, domy towarowe, drogerie, sklepy internetowe i apteki. To są również sklepy specjalistyczne (ok. 46 400) i punkty sprzedaży detalicznej (ok. 55 000), które w swojej ofercie mają produkty kosmetyczne.

5. Konsumenci

Uwzględnia osoby, które kupują kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała. Ta grupa stanowi ostateczne ogniwo w łańcuchu wartości na tym rynku i jest największa.

 

Branża kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała jest sektorem napędzanym przez naukę i prowadzone na uczelniach badania. Dodatkowo branża ta jest wysoce innowacyjna; od lat inwestuje ogromne pieniądze w badania i rozwój. W Europie większość dużych firm wydaje nawet 5% swoich rocznych obrotów (ze sprzedaży) na badania i rozwój. Zakładając, że wszystkie firmy z branży kosmetycznej wydadzą 5% swoich rocznych obrotów na badania i rozwój, całkowite wydatki na badania i rozwój w Europie wyniosłyby 2,35 mld euro (w 2017 r.).

Należy również podkreślić, że model biznesowy dominujący w branży kosmetycznej bardzo często wręcz wymaga partnerstwa (np. między producentem kosmetyków a dostawcą i / lub instytutem badawczym), z tego względu szacowana wartość wydatków na R&D będzie prawdopodobnie zaniżona.

W Europie jest co najmniej 77 ośrodków naukowych prowadzących badania nad innowacjami, których badania dotyczą również kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała. Zwykle tylko duże podmioty przemysłowe mają swoje centra badawcze, które w pełni koncentrują się na rozwoju produktów, uwzględniając oczekiwania rynku i zgodność z przepisami i regulacjami.

Szacunki rynkowe podają, że ponad 27 900 naukowców jest zatrudnionych w europejskim sektorze kosmetycznym. Są to głównie specjaliści z fizyki, mikrobiologii, biologii, toksykologii, fizjologii, reologii, nanonauki, chemii analitycznej i genetyki.


przemysł kosmetycznykosmetyki

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie