Artykuły - Przemysł detergentowy

Rynek chemii gospodarczej: oby słońce świeciło jak najdłużej

10.10.2019
Autor: Krzysztof Mrówczyński
Rynek chemii gospodarczej: oby słońce świeciło jak najdłużej

Sytuacja w przemyśle chemii gospodarczej jest być może nawet lepsza niż jeszcze kilkanaście miesięcy temu prognozowano.

Sprzedaż wyrobów chemii gospodarczej na polskim rynku notowała w ubiegłym roku nadspodziewanie wysokie wzrosty, a eksport pozostał na ścieżce dynamicznego rozwoju, wspinając się po raz kolejny na rekordowe poziomy. Tak optymalne warunki przełożyły się na rosnącą aktywność inwestycyjną w krajowej branży, która doświadcza jednak zwiększającej się presji kosztowej związanej z obecną sytuacją na rynku pracy

Czynnikami sprzyjającymi rosnącemu popytowi na środki czystości w ubiegłym roku był szybki wzrost gospodarczy, poprawiająca się sytuacja finansowa i wyjątkowo dobre nastroje polskich gospodarstw domowych. W takich warunkach konsumenci zwiększali wydatki zarówno na dobra podstawowe, jak i zaspokojenie bardziej wysublimowanych potrzeb.

Dobrym punktem odniesienia jest to, co działo się w minionym roku w zdecydowanie największym segmencie środków piorących. Tu wartość krajowej sprzedaży odnotowała niespotykany w ostatnich latach wzrost o 5% w ujęciu rok do roku, osiągając rekordowy poziom 2,3 mld zł (szacunki Euromonitor International). Wobec stabilnych średnich cen, tak dobry wynik był niemal w całości zasługą ilościowego wzrostu popytu. Może to świadczyć o tym, że zastosowane w ostatnich latach przez rząd bodźce fiskalne oraz świetna sytuacja na rynku pracy poprawiają położenie zwłaszcza mniej zamożnych grup polskiego społeczeństwa, wśród których rośnie zużycie środków piorących. Z drugiej strony, motorem napędowym omawianego rynku jest innowacyjność największych graczy, którzy stale poszerzają swoją ofertę o różnego rodzaju specjalistyczne warianty tych wyrobów.

Jeszcze silniejszy, bo aż 7% wzrost sprzedaży (do poziomu ponad 800 mln zł) odnotowano w ramach drugiej największej kategorii produktowej – środków do mycia naczyń. Tu głównym motorem rozwoju jest oczywiście segment środków do zmywania automatycznego, co ma ścisły związek z coraz większą penetracją rynku zmywarek, a to z kolei jest pochodną rosnących wydatków konsumpcyjnych gospodarstw, ale też dynamicznego rozwoju rynku mieszkaniowego (z zakupem nowych lokali wiąże się zazwyczaj posiadanie nowoczesnego sprzętu kuchennego). W segmencie tym producenci dysponują również większą siłą przebicia, notując – oprócz wyraźnego wzrostu ilościowego – ok. 3% wzrost średnich cen sprzedaży. Wzrost ten wspiera duża pomysłowość producentów, którzy do swojej oferty wprowadzają kolejne warianty zapachowe wyrobów.

Na rynku środków do czyszczenia powierzchni, wartym niecałe 800 mln zł, ubiegły rok przyniósł nieco słabszy, ok. 4% wzrost. Producenci w tym segmencie usiłują stymulować rozwój biznesów, poszerzając ofertę o specjalistyczne wyroby do czyszczenia poszczególnych rodzajów powierzchni.

Analogiczny wzrost odnotowano również w podobnej wielkości kategorii środków do toalet, gdzie głównym motorem wzrostu jest rosnąca świadomość konsumentów w zakresie higieny domowych łazienek i WC.

Jeszcze bardziej udany był rok 2018 dla producentów odświeżaczy powietrza (kategorii szacowanej w Polsce na ponad 500 mln zł).

W tym obszarze krajowa sprzedaż wzrosła aż o 6% r/r. W głównej mierze stymulowana była przez zwiększającą się skłonność konsumentów do wykorzystywania tych specjalistycznych produktów w domowych zaciszach, a częściowo również przez innowacyjność dostawców, którzy co roku wprowadzają na rynek szczególnie dużą liczbę nowych produktów i linii zapachowych.

Wyświetlono: 905

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej