Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Przemysł kosmetyczny rozumie wagę problemu odpadów opakowaniowych

2020-05-28

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego przekonuje, iż firmy z branży kosmetycznej mają świadomość, jak duże zmiany będą musiały wprowadzić, aby zapewnić zamknięty obieg opakowań produktów kosmetycznych, w tym ułatwić selektywną zbiórkę opakowań i następnie ich recykling.

W interesującym raporcie „Strategia Plastikowa i Kosmetyki”, którego Związek jest autorem przypomina on, iż opakowanie stanowi integralny element produktu kosmetycznego. Jego rola przy zakupie jest w tej branży zdecydowanie bardziej istotna niż w innych branżach. Jedną z najbardziej istotnych jest ochrona produktu przed zanieczyszczeniami czy zepsuciem, a tym samym ochrona zdrowia użytkownika. Rodzaj opakowania wpływa na to, jak długo produkt może być używany, a jego skład i sposób interakcji z masą produktu brane są pod uwagę podczas oceny bezpieczeństwa kosmetyku. Wymagane przez prawo standardy bezpieczeństwa i jakości są tutaj zbliżone do sektora spożywczego. 

Opakowanie jest ponadto unikalną formą komunikacji producenta z kupującymi, którzy należą do bardzo różnych grup i mają różne preferencje. Konsument europejski ma inne oczekiwania niż nabywca w krajach arabskich. W niektórych regionach świata preferowane są opakowania bogato zdobione, metalizowane, a kwestie środowiskowe mają tam wciąż znaczenie marginalne.

Niezależnie jednak od różnic w preferencjach, celem opakowania jest przyciągnięcie uwagi klienta. To właśnie opakowanie w dużej mierze sprawia, że konsument sięga po produkt na półce sklepowej. Opakowanie wpisane jest w tożsamość marki i jej rozpoznawalność. Jego jakość stanowi wartość dodaną kosmetyku. Opakowanie staje się więc narzędziem, które kształtuje zapotrzebowanie na dane produkty.

Jak zauważają przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, w ostatnich latach jeszcze jedna rola opakowania staje się istotna dla coraz większej grupy odbiorców. Na znaczeniu zyskują kwestie środowiskowe, a klienci zwracają uwagę nie tylko na wygląd, ale także na to, jak opakowanie ich ulubionego produktu wpływa na środowisko. 

Jak zatem na te zmieniające się oczekiwania powinny odpowiadać regulacje prawne?

Tutaj także PZPK znajduje odpowiedź. Z jednej strony opakowania nie mogą naruszać podstawowego wymagania, jakim jest bezpieczeństwo produktu. Z drugiej strony, powinny gwarantować, że podstawowe funkcje opakowania, jakich oczekuje konsument zostaną zachowane. Jednocześnie zaś to sam konsument – wyprzedzając regulatora w tym aspekcie – oczekuje, że opakowanie nie utraci żadnej ze swoich dotychczasowych cech i funkcji, a zyska nową, dodatkową funkcję, czyli będzie przyjazne środowisku.

Dynamicznie rozwijający się sektor opakowań wprowadza coraz to nowsze, konkurencyjne pod względem funkcjonalności i wyglądu rozwiązania oraz udoskonalenia. Innowacje technologiczne w obrębie tworzyw sztucznych przejawiające się szeroką dostępnością materiałów czy wariantów użytkowych umożliwiają tworzenie bezpiecznych i praktycznych opakowań, przez co materiały te są powszechnie wykorzystywane przez branżę. Za stosowaniem tworzyw sztucznych przemawia niska cena i wysoka elastyczność wyrobu pod względem wymagań jakościowych, funkcjonalnych i wizerunkowych.

Z raportu PZPK dowiadujemy się, że przemysł kosmetyczny nie jest wcale tą branżą, która wprowadza najwięcej opakowań z tworzyw sztucznych na polski rynek. Bez względu na wykorzystany surowiec i materiały, opakowania kosmetyków stanowią jedynie 5%. Pozostałe opakowania wykorzystują m.in. branża spożywcza, napojowa czy chemiczna. Biorąc pod uwagę materiały wykorzystane w tych 5% przypadających na kosmetyki, to tworzywo stanowi 26%.

Związek wyliczył, że opakowania z tworzyw sztucznych wykorzystywane przez branżę kosmetyczną to około 70 tys. ton. Do konsumenta, w formie opakowań jednostkowych, trafia w przybliżeniu 50 tys. ton, co stanowi 7% całkowitej masy wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych.

Zgodnie z deklaracjami firm przemysłu kosmetycznego, najważniejszymi tworzywami sztucznymi, stosowanymi w opakowaniach jednostkowych kosmetyków są polietylen (92% odpowiedzi respondentów), polipropylen (86%), PET (78%), polistyren (20%), polichlorek winylu (20%).

Wyniki przeprowadzonej przez PZPK ankiety wskazują, że trzy pierwsze tworzywa są stosowane przez prawie wszystkich producentów i są bezwzględnie niezbędne dla przemysłu kosmetycznego. Ich unikalne właściwości pozwalają na pełną kompatybilność z masą produktu i zapewnienie ochrony barierowej, a więc uniwersalne zastosowania w większości kategorii kosmetyków. Natomiast niektóre kategorie produktów − ze względu na zawartość składników aktywnych i ryzyko zepsucia produktu (np. przez utlenienie), wymagają specyficznych opakowań o szczególnych funkcjach barierowych. Dlatego wiele firm kosmetycznych wykorzystuje pewną ilość opakowań wielomateriałowych. Są to np. tuby laminowane do past do zębów i kremów do golenia czy wielomateriałowe saszetki. Szczególne wymagania mogą mieć zastosowanie do produktów segmentu premium. W tym przypadku obecność nietypowego (np. wielomateriałowego) opakowania jest często warunkiem decyzji zakupowej konsumentów.


tworzywa sztuczneprzemysł opakowaniowyPolski Związek Przemysłu Kosmetycznegogospodarka obiegu zamkniętego

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie