Artykuły - Przemysł kosmetyczny

Produkty do pielęgnacji i higieny jamy ustnej

23.09.2019
Autor: Aneta Kołaczek, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Sp. z o.o.
Produkty do pielęgnacji i higieny jamy ustnej

Rozwiązania do higieny i pielęgnacji jamy ustnej należą do grupy produktów codziennego użytku, są dalekie od pojęcia luksusu, w porównaniu z produktami do pielęgnacji twarzy „odporne” na błyskawicznie zmieniające się trendy.

Wydawałoby się, że szczotkowanie zębów jest prostym zabiegiem higienicznym, tymczasem preparaty przeznaczone do higieny jamy ustnej nie tylko czyszczą, ale też pełnią szereg innych funkcji. Dlatego też, opracowanie receptur tych produktów wymaga jednakowej skrupulatności w doborze składników, jak w przypadku każdego innego kosmetyku.

Przegląd kategorii

Według Raportu Sektory Banku Zachodniego WBK Branża Kosmetyczna z maja 2017 r., produkty do pielęgnacji jamy ustnej stanowią 7,6% rynku kosmetycznego pod względem wartości.

W kategorii produktów do higieny i pielęgnacji jamy ustnej prym wiodą pasty do zębów, płyny do płukania jamy ustnej i nici dentystyczne. Pasty do zębów i płyny do płukania jamy ustnej podlegają pod ustawę o kosmetykach, a w systemie rejestracji CPNP odpowiadają im receptury ramowe: 16.1, 17.1, 17.2. Szczoteczki do zębów i nici dentystyczne to przykłady produktów z pogranicza – ostateczne przeznaczenie nadaje produktowi wytwórca, jeżeli wykaże zastosowanie medyczne będą one podlegały pod ustawę dla wyrobów medycznych.

Rolą pasty do zębów jest wspomaganie mechanicznego szczotkowania, efektywne usuwanie płytki bakteryjnej i osadów oraz przeciwdziałanie rozwojowi próchnicy. Pasta, w zależności od zastosowanych składników może działać bakteriobójczo, bakteriostatycznie, łagodzić stany zapalne w obrębie dziąseł, łagodzić objawy nadwrażliwości zębiny, ograniczać odkładanie się kamienia nazębnego,rozjaśniać przebarwienia szkliwa. To właśnie pasty specjalistyczne notują największe wzrosty sprzedaży w kategorii produktów do pielęgnacji jamy ustnej. Około 1/3 sprzedaży pod względem wartościowym stanowią pasty wybielające. Oprócz past konsumenci mają do wyboru żele, płukanki, nakładki i paski wybielające, proszki na bazie aktywnego węgla, wybielającą gumę do żucia, a nawet pędzelki i ołówki do usuwania przebarwień z powierzchni zębów. Około 25% past specjalistycznych stanowią pasty mające na celu ochronę dziąseł. Ich popularności sprzyja edukacja stomatologiczna i rosnąca świadomość konsumentów w aspekcie troski o stan zdrowia.

Zgodnie z maksymą „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” bardzo istotne jest wykształcenie nawyku dbania o stan zębów już u małych dzieci. Według danych Nielsena z 2017 r. (Nielsen, cała Polska, wartość sprzedaży, 12 MMT, kwiecień 2017) segment past do zębów przeznaczonych dla dzieci rośnie o 6,7% rok do roku.

Wyświetlono: 682

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej