Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Produkty do pielęgnacji i higieny jamy ustnej

2019-09-23  / Autor: Aneta Kołaczek, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Sp. z o.o.

Rozwiązania do higieny i pielęgnacji jamy ustnej należą do grupy produktów codziennego użytku, są dalekie od pojęcia luksusu, w porównaniu z produktami do pielęgnacji twarzy „odporne” na błyskawicznie zmieniające się trendy.

Wydawałoby się, że szczotkowanie zębów jest prostym zabiegiem higienicznym, tymczasem preparaty przeznaczone do higieny jamy ustnej nie tylko czyszczą, ale też pełnią szereg innych funkcji. Dlatego też, opracowanie receptur tych produktów wymaga jednakowej skrupulatności w doborze składników, jak w przypadku każdego innego kosmetyku.

Przegląd kategorii

Według Raportu Sektory Banku Zachodniego WBK Branża Kosmetyczna z maja 2017 r., produkty do pielęgnacji jamy ustnej stanowią 7,6% rynku kosmetycznego pod względem wartości.

W kategorii produktów do higieny i pielęgnacji jamy ustnej prym wiodą pasty do zębów, płyny do płukania jamy ustnej i nici dentystyczne. Pasty do zębów i płyny do płukania jamy ustnej podlegają pod ustawę o kosmetykach, a w systemie rejestracji CPNP odpowiadają im receptury ramowe: 16.1, 17.1, 17.2. Szczoteczki do zębów i nici dentystyczne to przykłady produktów z pogranicza – ostateczne przeznaczenie nadaje produktowi wytwórca, jeżeli wykaże zastosowanie medyczne będą one podlegały pod ustawę dla wyrobów medycznych.

Rolą pasty do zębów jest wspomaganie mechanicznego szczotkowania, efektywne usuwanie płytki bakteryjnej i osadów oraz przeciwdziałanie rozwojowi próchnicy. Pasta, w zależności od zastosowanych składników może działać bakteriobójczo, bakteriostatycznie, łagodzić stany zapalne w obrębie dziąseł, łagodzić objawy nadwrażliwości zębiny, ograniczać odkładanie się kamienia nazębnego,rozjaśniać przebarwienia szkliwa. To właśnie pasty specjalistyczne notują największe wzrosty sprzedaży w kategorii produktów do pielęgnacji jamy ustnej. Około 1/3 sprzedaży pod względem wartościowym stanowią pasty wybielające. Oprócz past konsumenci mają do wyboru żele, płukanki, nakładki i paski wybielające, proszki na bazie aktywnego węgla, wybielającą gumę do żucia, a nawet pędzelki i ołówki do usuwania przebarwień z powierzchni zębów. Około 25% past specjalistycznych stanowią pasty mające na celu ochronę dziąseł. Ich popularności sprzyja edukacja stomatologiczna i rosnąca świadomość konsumentów w aspekcie troski o stan zdrowia.

Zgodnie z maksymą „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” bardzo istotne jest wykształcenie nawyku dbania o stan zębów już u małych dzieci. Według danych Nielsena z 2017 r. (Nielsen, cała Polska, wartość sprzedaży, 12 MMT, kwiecień 2017) segment past do zębów przeznaczonych dla dzieci rośnie o 6,7% rok do roku.

 

Wśród specjalistycznych past do zębów wyróżnić można ponadto pasty remineralizujące, ortodontyczne, przeciwdziałające problemowi nieświeżego oddechu, pasty przeznaczone dla palaczy czy amatorów kawy niwelujące przebarwienia, pasty na suchość jamy ustnej. Popularnością cieszą się pasty bez fluoru.

Płyny do płukania jamy ustnej są uzupełnieniem zabiegu szczotkowania zębów, bądź służą do oczyszczenia zębów i jamy ustnej wtedy, gdy szczotkowanie jest niemożliwe. Wyróżnia się m.in. płyny antybakteryjne, odświeżające, przeciwpróchnicze, remineralizujące, wybielające, nawilżające, płyny znoszące nadwrażliwość zębów, przeznaczone do pielęgnacji jamy ustnej podczas leczenia ortodontycznego, płyny przeciw halitozie, płyny do pielęgnacji implantów. Na fali mody na „eko”, rosnącą popularnością cieszą się płyny naturalne, bazujące na ekstraktach z ziół.

Nici dentystyczne służą do czyszczenia przestrzeni okołozębowych i miejsc trudnodostępnych do doczyszczenia dla szczoteczek. Przestrzenie międzyzębowe narażone są na gromadzenie resztek pokarmów i płytki nazębnej, a co za tym idzie powstawanie stanów zapalnych dziąseł, chorób przyzębia, nieświeżego oddechu. Klasyczne nici dentystyczne charakteryzują się owalnym przekrojem. Sprzedawane są w dwóch formach: woskowanej i niewoskowanej, a także w wersji nasączonej chlorheksydyną, fluorem, czy hydroksyapatytem w celu zwiększenia ochrony przeciwpróchniczej. Nici dentystyczne w postaci taśm sprawdzą się przy oczyszczaniu wąskich przestrzeni międzyzębowych, przy mocno stłoczonych zębach. Istnieją również nici pęczniejące pod wpływem śliny i dopasowujące się do rozmiarów przestrzeni międzyzębowych, nici przeznaczone dla osób noszących implanty, mostki, korony. Nici wybielające charakteryzują się ziarnistą strukturą ścierną, uzyskiwaną poprzez powleczenie np. krzemionką, usprawniającą usuwanie osadu i polerującą szkliwo. Swoistą nowością są nici czarne. Ich barwa ma za zadanie uwidocznić płytkę nazębną i usuwane osady, a przez to uświadomić konsumentowi, ile osadu pozostaje tam, gdzie nie dociera szczoteczka i jak istotnym zabiegiem jest nitkowanie zębów.

Choć, jak już wspomniano, w kategorii produktów do pielęgnacji jamy ustnej trendy konsumenckie nie są aż tak kluczowe, jak w pozostałych kategoriach rynku kosmetycznego, to jednak można zauważyć kilka wyraźnych kierunków. Rosnącą popularnością cieszą się pasty wzbogacone zawartością witamin. Kategorii produktów do pielęgnacji zębów i jamy ustnej nie omija również trend naturalności i zrównoważonego rozwoju. Popularność ruchu zero waste może być dobrą okazją do wypromowania past do zębów w formie tabletek. W Wielkiej Brytanii każdego roku 2 mln zużytych tubek pasty kończy swój żywot na wysypiskach, a biorąc pod uwagę, że w każdej tubce pozostawać może część zawartości, której nie udało się wydozować, na składowiska odpadów trafia około 70 ton pasty.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 2/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznypasty do zębówkosmetyki do higieny jamy ustnej

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie