Nowości - Przemysł chemiczny ze świata

Powłoki rozpuszczalnikowe dominują na rynku renowacyjnych lakierów samochodowych

15.01.2019
Autor: Anna Jarosik

Duże firmy chemiczne są dostawcami renowacyjnych lakierów samochodowych. Główni gracze w tej branży to firmy BASF; Axalta Coating Systems; PPG Industries; Valspar Corporation; The Sherwin-Williams Company; AkzoNobel; Nippon Paint Holdings oraz KCC Corporation. Rynek rośnie w tempie 5,97% rocznie.

Okresowa konserwacja i naprawa powłoki lakierniczej poprawia wygląd i trwałość pojazdu. Bez względu na rodzaj, wielkość czy częstotliwość użytkowania, wszystkie pojazdy wymagają ochrony przed czynnikami zewnętrznymi.

Renowacyjne powłoki lakiernicze, skierowane dla przemysłu motoryzacyjnego, są stale rozwijane, aby odpowiadały standardom narzucanym przez globalnych producentów samochodów i branżę producentów oryginalnego wyposażenia OEM. Wciąż powstają coraz to nowsze i bardziej technologicznie zaawansowane materiały powłokowe, bezpieczne dla środowiska z niewielka ilością lub w ogóle brakiem rozpuszczalników organicznych.

Ogólny proces renowacji lakieru, czy też powłoki lakierniczej polega na tym, iż lakier nakładany jest na pojazd w ramach całościowego lakierowania, częściowej renowacji konkretnej części karoserii lub jako uzupełnienie. Pod te wymagania dopracowywane są odpowiednie rozwiązania produktowe i technologiczne.

Lakiery bezbarwne to obecnie najbardziej znaczący segment rynku renowacyjnych lakierów samochodowych. Bezbarwna powłoka jest zwykle przezroczysta. Ze względu na stawiane jej wysokie wymagania, tj. narażenie na naprężenia mechaniczne i oddziaływania, jest produktem, który wytrzymuje trudne i bardzo wymagające warunki pogodowe, tj. promieniowanie ultrafioletowe i gradobicie, a także zanieczyszczenia przemysłowe i środowiskowe. Jednocześnie bezbarwna powłoka wymaga kompatybilności z podkładem i warstwą podkładową. Dodatkowo wymaga przezroczystości i odpowiednich właściwości optycznych, ponieważ estetyka i cały wygląd pojazdu zależy od przezroczystości powłoki. Podkład jest drugą warstwą nakładaną na korpus pojazdu (po e-płaszczu). Typowa grubość podkładu samochodowego wynosi około 25 mikro metrów. Zapewnia on doskonałą przyczepność pomiędzy warstwami pośrednimi. Odpowiada również za końcowe wykończenie, gładkość, jasność i teksturę finalnej powłoki lakierniczej. Zapewnia właściwości antykorozyjne powierzchni pojazdu. Powłoka bazowa jest pośrednią warstwą nałożoną pomiędzy podkładem i bezbarwną powłoką. Typowa grubość podstawowego lakieru samochodowego wynosi od około 10 do 20 mikro metrów.

Pod względem technologicznym globalny rynek powłok lakierniczych to lakiery rozpuszczalnikowe, wodorozcieńczalne i inne (w tym powłoki proszkowe i utwardzanie UV). Od lat lakiery rozpuszczalnikowe posiadają główny udział w rynku. Jednak zapotrzebowanie na lakiernicze powłoki rozpuszczalnikowe stopniowo maleje, ponieważ zawierają one szkodliwe dla środowiska naturalnego lotne związki organiczne. Okazuje się bowiem, że powłoki rozpuszczalnikowe składają się ze środków upłynniających, które mają odparowywać w wyniku reakcji chemicznej z tlenem. Przewiduje się, że segment wodorozcieńczalny będzie wzrastał w stosunkowo szybkim tempie, ze względu na niską zawartość LZO (mniej niż 0,42 kg na litr wody) i przyjazność dla środowiska.

Powłoki wodorozcieńczalne, jako jedne z bardziej innowacyjnych, stanowią kluczową alternatywę dla aktualnych technologii, ponieważ oferują przyjazną dla środowiska obróbkę powierzchni. W tych powłokach stosuje się wodę jako rozpuszczalnik w celu zdyspergowania żywicy stosowanej do wytwarzania powłok lub farb.

Tagi


powłoki
Wyświetlono: 1137

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej