Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Poliamid 6: opłacalny do zbiorników paliwa

Fot. Radoan Tanvir from Pixabay

2020-04-14

Koncern Lanxess przypomina, iż materiały do wyrobu motocyklowych zbiorników paliwa muszą spełniać rygorystyczne wymagania. Oznacza to znaczne ograniczenie dyfuzji paliw w ściankach zbiornika. Materiały takie muszą wykazywać się wysokim poziomem wytrzymałości i plastyczności, szczególnie w przypadku zderzenia, oferować dużą elastyczność projektowania w kontekście skomplikowanej geometrii zbiorników, a koszt ich obróbki powinien się utrzymywać na opłacalnym poziomie. Stąd koniecznośc sięgania m.in. po poliamidy 6.

Jak tłumaczą przedstawiciele niemieckiego producenta, w przypadku motocykli BMW Motorrad F 900 R i F 900 XR wszystkie te wymagania spełniono dzięki zastosowaniu jednego materiału. Zbiorniki w obu maszynach wykonane są z materiału Durethan BC550Z 900116 DUSXBL koncernu Lanxess. Niewzmacniany poliamid 6 o podwyższonej udarności jest formowany wtryskowo w dwie półpowłoki, które następnie są zgrzewane metodą gorącej płyty w celu utworzenia zbiornika.

– Nasz materiał bez trudu spełnia rygorystyczne wymagania amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) w zakresie przenikania. Ze względu na łatwość obróbki w procesie formowania wtryskowego nawet skomplikowane kształty geometryczne można uzyskać w ekonomiczny sposób. Ale naprawdę mocną stroną tego niezwykle wytrzymałego materiału są jego właściwości w zakresie obciążeń udarowych – wyjaśnia Klaus Küsters, Business Development Manager Blow Molding w dziale High Performance Materials (HPM) koncernu Lanxess.

Zbiorniki są wspólnym projektem BMW Motorrad i Röchling Automotive Italia S.r.l. we współpracy z Lanxess.

Monowarstwowe rozwiązanie z poliamidem 6 ma kilka zalet w porównaniu z dotychczas stosowanymi materiałami do produkcji zbiorników. Elastyczność konstrukcji i potencjał integracyjny tego materiału są znacznie większe w porównaniu z metalami, takimi jak blacha stalowa i aluminium. Nie ma również potrzeby wykonywania kosztownych etapów formowania, tłoczenia i łączenia. Polimerów nie dotyczy także korozja. Durethan BC550Z 900116 DUSXBL charakteryzuje się znacznie mniejszą przenikal­nością paliwa w porównaniu z innymi polimerami, takimi jak polietylen wysokiej gęstości (HDPE). Fluoryzacja może wprawdzie ograniczyć przenikanie w zbiornikach z HDPE, korzystne jest jednak unikanie tego dodatkowego etapu produkcji ze względu na związane z tym koszty i konieczność stosowania agresywnego chemicznie fluoru.

Monowarstwowe rozwiązanie z poliamidem 6 jest znacznie tańsze niż systemy wielowarstwowe, które zawierają warstwę zaporową o wysokiej polaryzacji, zwykle wykonaną z kopolimerów alkoholu etylowinylowego.

Przy odpowiedniej grubości ścianek wartości przepuszczalności materiału jednowarstwowego są kilkakrotnie niższe od granicy 1,5 g na metr kwadratowy powierzchni wewnętrznej dziennie (g/m2∙d) wymaganej przez Agencję Ochrony Środowiska w kodeksie EPA 40 CFR.

Durethan BC550Z 900116 DUSXBL został pierwotnie opracowany na potrzeby procesu formowania rozdmuchowego i w ciągu kilku lat sprawdził się w seryjnej produkcji zbiorników paliwa. Ze względu na rosnącą liczbę funkcji w motocyklach – na przykład ASC (automatyczna kontrola stabilności) – przestrzeń do montażu zbiorników paliwa staje się coraz bardziej rozdrobniona i skomplikowana. W takich układach geometrycznych proces formowania rozdmuchowego traci zastosowanie. Dlatego w przypadku obecnych zbiorników BMW Motorrad dwie połówki formowane wtryskowo są następnie zgrzewane w celu utworzenia zbiornika.

– W procesie formowania wtryskowego możliwe jest nie tylko tworzenie bardziej skomplikowanych kształtów, lecz również precyzyjna kontrola rozkładu grubości ścianek, co z kolei ułatwia dokładniejsze zaprojektowanie zbiornika za pomocą narzędzi CAE. Właściwości zgrzewalnicze poliamidu-6 są niezbędne do niezawodnej produkcji zbiorników. – Materiał ten charakteryzuje się doskonałymi właściwościami zgrzewalniczymi. Nasi klienci mają do dyspozycji szerokie okno technologiczne pozwalające na powtarzalne tworzenie szczelnych zgrzewów. Z łatwością można osiągnąć współczynnik jakości zgrzewu wynoszący 1 – podkreśla Frank Krause, ekspert w dziedzinie łączenia tworzyw sztucznych koncernu Lanxess.

Kolejną szczególną cechą tego rozwiązania materiałowego jest jego bardzo wysoka odporność na uderzenia. Oznacza to, że nawet w przypadku kolizji zbiornik paliwowy pozostaje nienaruszony i szczelny. Próby udarności wahadłowej na postarzonych zbiornikach nie powodują powstania nieszczelności w temperaturach -20°C lub 60°C. Ze względu na swój profil właściwości Durethan BC550Z 900116 DUSXBL nadaje się również do zbiorników małych pojazdów, takich jak quady, skutery śnieżne i kosiarki samojezdne, a także do narzędzi ogrodowych napędzanych benzyną, takich jak piły łańcuchowe i dmuchawy do liści.


tworzywa sztuczneLanxessprzemysł motoryzacyjnypoliamid 6

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie