Artykuły - Przemysł detergentowy

Oferenci marek własnych a firmy produkcyjne – między konkurencją a współpracą

04.10.2018
Autor: Mikołaj Buczyński, AromaPartners (marka usługowa City Cosmetics sp. z o.o.)
Oferenci marek własnych a firmy produkcyjne – między konkurencją a współpracą

Krótkie spojrzenie na sklepowe półki wystarczy, aby zrozumieć, że rynek marek własnych rośnie w siłę.

Jeżeli chcemy mocniejszych argumentów – trend potwierdzają liczne badania. A co z wytwórcami? Mogą konkurować lub współpracować, oferując usługi produkcji i bazując na modelu outsourcingu. Które rozwiązanie będzie właściwe?

Definicje

Kiedyś powiedzielibyśmy „producent”. Zgodnie z nomenklaturą rozporządzenia traktującego o kosmetykach można by było mówić o „osobie odpowiedzialnej”. Jednak żadna z tych nazw nie określa, kto tak naprawdę produkt wytworzył. To określa pojęcie „wytwórca”, które pojawia się w projekcie nowej ustawy o produktach kosmetycznych.

Wytwórcami są firmy produkcyjne, które posiadają linię produkcyjną, park maszynowy. Te firmy mogą mieć dwojaki model biznesowy. Mogą produkować towar pod swoją marką i dbać o jego dystrybucję oraz sprzedaż. Mogą też świadczyć usługi w zakresie produkcji. Mogą też łączyć te modele – produkować i „dla siebie”, i dla klientów.

Tymi klientami będą oferenci marek własnych. Przedsiębiorstwa, które zlecają wytwórcy wyprodukowanie danego wyrobu. Decydują w kwestiach specyfikacji produktu, sygnują go swoim brandem, opracowują jego strategię marketingową i finalnie prowadzą dystrybucję. Nie muszą posiadać własnego zakładu produkcyjnego, ponieważ mają możliwość, aby w tej kwestii zdać się na outsourcing.

Na zależności między wytwórcą a finalnym oferentem produktu oparte jest pojęcie marki własnej (równie często używane zwroty to private label i marka prywatna). Obejmuje ono produkty, które są tworzone przez jedną firmę na zlecenie drugiej, sygnującej projekt swoją marką.

Kto stworzył produkt?

Wiadomo, że produkcją zajął się wytwórca. Ale czy to on stworzył produkt? Niekoniecznie. Firma produkcyjna wytwarza wyroby wedle określonych wytycznych, które formułuje klient. Te wytyczne dotyczą m.in. opakowania (formy, kształtu, wyglądu, personalizacji), formuły (jeżeli mowa o produktach kosmetycznych), jakości. Dlatego to klient tak naprawdę tworzy produkt. I najczęściej tylko jego firma pojawia się na opakowaniu.

Wyświetlono: 398

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej