Wiadomości - Przemysł chemiczny ze świata

Niemcy wciąż dominują na globalnym rynku wegańskim pod względem rozwoju nowych produktów

08.08.2018
Autor: Anna Jarosik

W ciągu ostatnich kilku lat Niemcy stały się wiodącą siłą w tak zwanej „rewolucji wegańskiej”. Nowe badania Agencji Mintel pokazują, że Niemcy utrzymały swoją pozycję lidera, jako kraj o najwyższym udziale procentowym pod względem wprowadzanych produktów spożywczych (również napojów) na globalny rynek produktów wegańskich (dieta wegańska, a nawet styl życia, który polega na rezygnacji ze spożywania produktów zwierzęcych i pochodzenia zwierzęcego oraz dążeniu do wyeliminowania produktów pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia). Ich udział stanowi 15,0% globalnego rynku, analizując ilość wprowadzonych do obrotu produktów w okresie od lipca 2017 roku do czerwca 2018 roku. Tuż za Niemcami jest Wielka Brytania z 14,0% udziałem, następnie Stany Zjednoczone (12,0%) i Francja, Hiszpania (4,0%).

Opublikowane wyniki wskazują, że na całym świecie zaledwie 5,0% wszystkich produktów spożywczych i napojów, wprowadzonych na rynek w okresie od lipca 2017 r. do czerwca 2018 r. było produktami wegańskimi, natomiast 11,0% to produkty wegetariańskie. Podczas gdy ilość nowo wprowadzanych na rynek produktów wegetariańskich utrzymuje się na dość stałym poziomie, zwłaszcza w ujęciu kilku ostatnich lat, ilość produktów wegańskich wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich pięciu lat. Wzrost wynosi ponad 175% od lipca 2013 roku do czerwca 2018 roku.

Jedną z przyczyn tak dużego udziału Niemiec w rynku wegańskim jest fakt, że w Niemczech swego rodzaju roszczenia wegańskie są prawie dwa razy częstsze niż wegetariańskie. Dane wskazują, że 14,0% wszystkich produktów wprowadzanych na rynek spożywczy w okresie od lipca 2017 r. do czerwca 2018 r. zawierało oświadczenia wegańskie (lub było oznakowane znakiem jakości dla wegańskich i wegetariańskich produktów – V-Label), podczas gdy tylko 8,0% miało pochodzenie wegetariańskie. Znak V-Label traktowany jest przez konsumentów jako ważna wskazówka pomagająca w podjęciu decyzji o wyborze danego produktu, który zgodnie z procedurą pozyskiwania praw do znaku V-Label, pozbawiony jest składników pochodzenia zwierzęcego. Natomiast przedsiębiorstwom stosującym to oznaczenie daje gwarancję, co do postrzegania ich produktów jako czystych pod względem składu i sposobu produkcji. Zaledwie 4,0% żywności i napojów zostało wprowadzone do obrotu pięć lat temu. Zauważono, że roszczenia wegańskie w Niemczech wzrosły wykładniczo ponad trzykrotnie (o ok. 240,0%) między lipcem 2013 r. a czerwcem 2018 r.

Katya Witham, analityk Globalnego Rynku Produktów Spożywczych i Napojów w Mintel, komentuje: - W ostatnich latach konsumenci na całym świecie zwiększyli spożycie żywności pochodzenia roślinnego, a Niemcy pod tym względem nie są wyjątkiem. Najnowsze badania pokazują, że coraz bardziej restrykcyjne diety oparte na roślinach, czyli m.in. weganizm, są nadal stosunkowo niszowe, podczas gdy znacznie większą popularnością wśród konsumentów cieszy się przykładowo „flexitaryzm”. Większość konsumentów nie rezygnuje całkowicie z mięsa; robi natomiast miejsce na większą ilość wegańskich produktów, w ramach „elastycznej” diety. W ten sposób otwierają możliwości dla innowacyjnych produktów spożywczych i napojów na bazie roślin. Co więcej, szybki wzrost produktów wegańskich w Niemczech odzwierciedla również wzrost etycznego konsumpcjonizmu, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów.

Wydaje się, że tzw. duch flexitaryzmu wręcz rozbrzmiewa w Niemczech. Okazuje się, że aż 20,0% Niemców w wieku 16-24 lat zakupiło alternatywne mięso w ciągu trzech wcześniejszych miesięcy, przed wzięciem udziału w badaniu Mintel w 2017 roku. Natomiast połowa wszystkich niemieckich konsumentów (50,0%) uważa, że białka roślinne są tak samo pożywne, jak białka zwierzęce. W rzeczywistości niemal co piąta osoba (czyli ok. 17,0%) uważa, że białko roślinne smakuje lepiej niż białko zwierzęce.

Katya Witham kontynuuje: - Atrakcyjność produktów spożywczych bez obecności składników pochodzenia zwierzęcego wykracza daleko poza ograniczoną liczbę osób deklarujących się jako weganie czy wegetarianie, zajmując istotne miejsce wśród produktów w ramach zdrowej i zróżnicowanej diety. Producenci żywności i napojów zrobiliby dobrze, gdyby uwzględnili wegańskie oświadczenia w szerszym zakresie zwłaszcza wobec kwestii związanych ze zdrowiem i pozycją etyczną, celem zapewnienia przejrzystości w informowaniu o przydatności produktu do jak najszerszego grona konsumentów.

Wzrost atrakcyjności produktów wegańskich, mimo ich niszowości powoduje, że przed producentami produktów spożywczych, napojów, ale również kosmetyków i dodatków modyfikujących stoi odpowiedzialne zadanie, którego celem jest rozwój tego rynku, m.in. poprzez innowacyjne rozwiązania.

Źródło: Mintel Group Ltd.

Wyświetlono: 373

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej