Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Niedoceniana rola transportu morskiego

2020-06-04

Chemikalia są jedną z tych kategorii produktowych, które najchętniej transportuje się drogą morską. Sprawność działania tej formy transportu wpływa zatem na konkurencyjność całej branży chemicznej.

Wraz z rozwijaną przez Grupę Azoty inwestycją „Polimery Police” – powstaje ona na terenach przylegających do Portu Police – znaczenie transportu morskiego w codziennej działalności przedsiębiorstwa w następnych latach mocno wzrośnie. Oto bowiem dostarczanie do Polic podstawowego surowca wyjściowego, jakim będzie propan i etylen, odbywać się ma drogą morską.

Stąd choćby konieczność pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra, jako podstawowego warunku zaopatrzenia w surowce. Inwestycja ta stanowi obecnie jedno z głównych zadań wzmacniających potencjał krajowych portów morskich. Obejmuje przywołane pogłębienie toru wodnego na odcinku ok. 62 km z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 metrów oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Dzięki temu maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 metrów z obecnych 9,15 m. W ten sposób zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i nie będzie już konieczny ich tzw. odlichtunek w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru wodnego, będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym. Finalnie zatem wszystko to przyczyni się do obniżenia kosztów transportu morskiego.

Naturalnie i bez tej inwestycji transport morski jest opcją, z której Grupa Azoty korzysta. Już teraz dostawy fosforytów dla Grupy Azoty Police realizowane są głownie z Afryki Północnej ze względu na posiadaną relatywnie dużą dostępność oraz bogatą infrastrukturę w zakresie logistyki morskiej. W takich wypadkach szybkie i efektywne ekonomicznie zastąpienie transportu morskiego innymi środkami transportu jest po prostu niemożliwe. Transport morski sprzyja również eksportowi i zróżnicowaniu geograficznemu rynków zbytu. W krajowym przemyśle chemicznym odnosi się to głownie do nawozów, bardzo często wysyłanych w świat statkami.

Swego czasu  testowała też Grupa Azoty transfer nawozów z Kędzierzyna - Koźla do Polic rzeką Odrą, co było możliwe z uwagi na fakt posiadania przez Grupę Azoty ZAK własnego portu i połączenia z Kanałem Gliwickim.

– Transport wodny to najbardziej przyjazna środowisku forma przewozów, która pozwala odciążyć transport drogowy i kolejowy. Szczególną rolę żegluga śródlądowa może odgrywać w dostawach towarów do portów w Szczecinie/Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni. 250 ton nawozów załadowanych na jedną barkę to równowartość 10 samochodów ciężarowych. Decydując się na drogę wodną, zmniejszamy ruch na drogach, ograniczamy emisję spalin i mamy gwarancję wyższego stopnia bezpieczeństwa transportu – mówił wówczas Andrzej Klimek, wiceprezes zarządu oraz dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej w spółce OT Logistics, która wykonywała przewóz.


transportGrupa Azoty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie