Wiadomości - Przemysł kosmetyczny z kraju

MG wysoko ocenia potencjał polskiej branży kosmetycznej

09.04.2015

Ministerstwo Gospodarki przekonuje, że branża kosmetyczna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki.

Według wstępnych danych wartość polskiego rynku kosmetyków oraz produktów do pielęgnacji i higieny ciała w 2014 r. powinna przekroczyć 3,4 mld euro. Plasuje to Polskę w czołówce najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie.

Wytwarzane w naszym kraju kosmetyki wysyłane są do ponad 130 państw świata. Duży popyt na nie istnieje zarówno wśród tradycyjnych odbiorców z Europy Środkowo-Wschodniej (40% eksportu), jak i na wiodących rynkach kosmetycznych Starego Kontynentu. Największymi indywidualnymi odbiorcami wyprodukowanych w Polsce kosmetyków są Rosja (15,3%), Wielka Brytania (12,1%) i Niemcy (11,9%). Znaczący udział w eksporcie mają globalne koncerny posiadające zakłady produkcyjne w Polsce, przy czym eksport wewnątrz grup jest aspektem operacyjnym.

Jak informuje Ministerstwo Gospodarki, rodzimy rynek kosmetyczny zaliczany jest do jednego z najbardziej rozdrobnionych. Dodatkowo obecność na nim wielu czołowych, światowych koncernów powoduje, że postrzegany jest on w skali europejskiej jako unikalny. Korporacje międzynarodowe to liderzy polskiego rynku osiągający na nim największe przychody ze sprzedaży. Natomiast większość krajowych firm to osoby fizyczne prowadzące indywidualną działalność gospodarczą i niewielkie firmy, które zaspokajają lokalne potrzeby i wypełniają nisze rynkowe. Istotnymi graczami są podmioty zależne od wielkich koncernów międzynarodowych. Ważne są również polskie przedsiębiorstwa średniej wielkości, do których należą m.in.: Bell, Bielenda Kosmetyki Naturalne, DAX Cosmetics, Inglot, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Oceanic oraz Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków.

- Lokalni producenci zbudowali w Polsce znaczącą pozycję rynkową. Skuteczna konkurencja z międzynarodowymi koncernami jest możliwa dzięki wysokiej jakości polskich produktów, konkurencyjnej cenie i systematycznie rosnącemu zaufaniu klientów do rodzimych marek. Wprawdzie sytuacja gospodarcza zwiększyła sprzedaż tańszych produktów, niemniej wszystko wskazuje na to, że Polacy chętnie sięgają po coraz lepsze jakościowo, estetycznie opakowane, skuteczne i tańsze produkty krajowe. – tłumaczą przedstawiciele MG.

Coraz większe nakłady sektor kosmetyczny inwestuje również w projekty badawczo – rozwojowe, które skoncentrowane są w obszarach badania preferencji konsumenckich, poprawy właściwości oraz jakości oferowanych produktów. Dla konsumentów coraz bardziej istotne są informacje o zastosowaniu metod „zielonej chemii”, ekologicznych i naturalnych surfaktantów, konserwantów innych niż parabeny, jak też stosowanie surowców organicznych, naturalnych, pochodzących ze źródeł odnawialnych, które są alternatywą dla surowców pochodzenia petrochemicznego. Istotną rolę odgrywają także opakowania, które powinny nadawać się do recyklingu i być przyjazne dla środowiska.

Wyświetlono: 1095

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej