Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Lotos i PERN zamierzają razem budować magazyny na ropę i paliwa

2011-06-15

Grupa Lotos SA i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń” SA zawarły 15 czerwca br. list intencyjny dotyczący wspólnej budowy podziemnych zbiorników ropy naftowej i paliw płynnych. Według planów zbiorniki powstaną na Pomorzu, co jeszcze bardziej wzmocni bezpieczeństwo w sektorze energii Polski i innych państw regionu Morza Bałtyckiego.

Województwo pomorskie z uwagi na jego uwarunkowania geograficzne i geologiczne, a także bezpośredni dostęp do morza i dobrze rozwiniętą infrastrukturę portową jest idealnym kandydatem do miana regionalnego centrum sektora energii.
Sprawa budowy kawern jest od wielu lat przedmiotem dyskusji dotyczącej bezpieczeństwa w sektorze energii, przede wszystkim ze względu na postępującą dywersyfikację dostaw różnych gatunków ropy naftowej, jak i potrzebę zbliżania się do takiego poziomu pojemności magazynowych w kawernach przypadającej na jednego mieszkańca, jaki jest np. w Niemczech czy Francji. Budowa zbiorników na ropę i paliwa płynne, takie jak olej napędowy czy lekki olej opałowy ma zostać zrealizowana w dwóch etapach do 2020 r. Wtedy też powstaną magazyny o łącznej pojemności 7 mln m3. W przyszłości, w miarę rosnących potrzeb rynku, ich pojemność może wzrosnąć nawet do 15-20 mln m3. Należy podkreślić, że obie spółki zamierzają przygotowywać i realizować ww. projekt zgodnie z krajowymi i europejskimi wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz wszelkimi odnośnymi przepisami.
– Cieszymy się, że realizację tak istotnego zadania podejmiemy z Przedsiębiorstwem Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń”. Spółka ta bez wątpienia posiada największe w kraju doświadczenie w magazynowaniu i przesyłaniu rurociągami ropy naftowej oraz paliw płynnych – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos SA. – Liczymy również na to, że do projektu włączą się inne krajowe firmy, tak byśmy wspólnie mogli budować bezpieczeństwo Polski w sektorze energii.

 

– Grupa PERN, a w szczególności PERN „Przyjaźń” i OLPP, od kilku lat pracuje nad projektem budowy kawern. Traktujemy tę inwestycję przede wszystkim jako sposób na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, choć naturalnie dostrzegamy również aspekt komercyjny wynikający z możliwości udostępnienia znacznych pojemności magazynowych na potrzeby rynku – mówi Robert Soszyński, prezes PERN „Przyjaźń” SA. – Współpraca z Lotosem, ze względu na jego kluczową pozycję na rynku rafineryjnym w regionie Morza Bałtyckiego, a także determinację w realizacji wielkich i trudnych inwestycji, których najlepszym przykładem jest Program 10+, jest dla nas znakomitym rozwiązaniem.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami koszt budowy magazynów oraz niezbędnej infrastruktury logistycznej zostanie w części pokryty z funduszy Unii Europejskiej. Obok wykonania kawern solnych, zadanie obejmuje także budowę szeregu urządzeń powierzchniowych, m.in. instalacji urządzeń pompujących, rurociągów, sieci wodnych i energetycznych, dróg oraz powiązania całej inwestycji z krajowymi systemami logistyki ropy i paliw płynnych.
Do realizacji projektu powołana zostanie spółka celowa, której szczegółowa struktura udziałów zostanie określona w wyniku dalszych negocjacji. Dodatkowo przedsięwzięcie zostanie wsparte przez Central Europe Energy Partners (CEEP), które wykonało szereg analiz na temat jego realizacji.
Polska, aby wypełnić zobowiązania wobec UE i Międzynarodowej Agencji Energii, musi systematycznie powiększać swoje objętości magazynowe na ropę i paliwa ropopochodne. Budowa magazynów w kawernach solnych jest najefektywniejszym ekonomicznie i najbezpieczniejszym rozwiązaniem problemu magazynowania ropy i paliw płynnych. Budowa zbiorników na Pomorzu będzie miała pozytywny wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sektorze energii Polski, państw regionu Morza Bałtyckiego, członków Paktu Północnoatlantyckiego oraz UE.


LotospaliwaPERNropa naftowa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie