Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Logistyka sukcesu

2020-05-19  / Autor: Dominik Wójcicki

Przed wybuchem pandemii polska branża transportowo-logistyczna nie narzekała na brak pracy i z optymizmem patrzyła w przyszłość*.

Biznesowe powody do zadowolenia

– Sytuacja w naszej branży jest stabilna, szczególnie dla operatorów transportowych o ugruntowanej pozycji rynkowej, którzy są w stanie sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów oraz pojawiającym się konkretnym wyzwaniom związanym z nowymi wymogami prawnymi, ochroną środowiska czy zauważalnymi w całej Europie brakami kadrowymi. Oczywiście wiele zależy też od sytuacji makro, bezpośrednio determinującej zamówienia w logistyce. Niemniej nie spodziewamy się nagłego załamania i recesji, a oczekujemy raczej korzystnych warunków działania dla Grupy Trans Polonia. W 2020 r. naszą ambicją jest utrzymanie solidnego, organicznego wzrostu skali działalności i przychodów ze sprzedaży, obserwowanego w minionych okresach – mówi Dariusz Cegielski, prezes zarządu Trans Polonia Group.

Firma jest wiodącym krajowym operatorem, oferującym przewozy cysternowe paliw, płynnych surowców chemicznych i spożywczych oraz mas bitumicznych. Chociaż jeszcze nie opublikowała wyników finansowych za cały 2019 r., to jednak wiadomo, że zamknęła go na znacznym plusie. Przez pierwsze trzy kwartały minionego roku uzyskała przychody w kwocie 195,8 mln zł, co było wzrostem o 9,5% względem analogicznego okresu roku wcześniejszego. Zysk netto za dziewięć miesięcy wyniósł 8,7 mln zł, w porównaniu do 3,6 mln zł rok wcześniej.

Sam tylko trzeci kwartał poprzedniego roku, będący tradycyjnie najlepszym czasem w branży cysternowych przewozów drogowych, okazał się dla TPG najbardziej udanym trzecim kwartałem w całej jej dotychczasowej historii. Sprzyjały temu takie czynniki, jak korzystna sytuacja gospodarcza w

Polsce i na rynkach europejskich, jak również rosnąca pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa. Nic więc dziwnego, że w 2020 r. TPG nie brakuje powodów do zadowolenia.

– Wskaźniki makroekonomiczne oraz publikowane prognozy analityków wskazują, iż w 2020 r. nie można wykluczyć nieco niższego tempa rozwoju gospodarczego europejskiej gospodarki w porównaniu do ostatnich lat. Jednakże w bliskim nam sektorze przewozów płynnej chemii zakładamy stabilizację rynkową z tendencją wzrostową, zwłaszcza dla takich podmiotów, jak Grupa Trans Polonia. Elastyczność, wysoka jakość usług, stabilna baza klientów, jak też duża przestrzeń do nawiązania relacji z czołowymi koncernami petrochemicznymi to czynniki stanowiące o przewadze konkurencyjnej naszej firmy – przekonuje Dariusz Cegielski, prezes Trans Polonia Group.

W podobnym tonie wypowiada się Grzegorz Lichocik, prezes Dachser Polska. Ta wywodząca się z Niemiec firma oferuje logistykę transportu, magazynowania oraz spersonalizowanych usług w dwóch obszarach biznesowych: Dachser Air & Sea Logistics oraz Dachser Road Logistics. Jej ofertę dopełniają kompleksowe usługi w zakresie logistyki kontraktowej oraz rozwiązania branżowe, m.in. dla przemysłu chemicznego.

Prezes Dachser Polska zwraca uwagę na fakt, iż kondycja w branży transportowo-logistycznej jest mocno powiązana z sytuacją na innych rynkach. W efekcie zatem to koniunktura w otoczeniu ma mieć decydujący wpływ na rozwój transportu i logistyki w 2020 r. W ocenie naszego rozmówcy, na pewno nie zabraknie wyzwań, takich jak np. wpływ Brexitu na europejską gospodarkę czy nowe przepisy dotyczące unijnego transportu.

 

– W logistyce zmiany to jednak chleb powszedni i już nie raz okazywało się, że firmy transportowe potrafiły odnaleźć się w nowej sytuacji. Sam Dachser ma powody do zadowolenia. Ubiegły rok był dla nas kolejnym udanym okresem. Nasza firma specjalizuje się w obsłudze dostaw eksportowych, w których najwięcej jest eksportu do Niemiec. Znamy się na tym bardzo dobrze i nawet gdy niemiecka gospodarka łapie przejściową zadyszkę, my rozwijamy biznes i w 2019 r. nasze przychody rosły w dwucyfrowym tempie. Jesteśmy optymistami również jeśli chodzi o bieżący rok – zdradza Grzegorz Lichocik.

Podejmuje on także wątek przewozu chemikaliów i tego, czego można się spodziewać akurat w tym obszarze w ciągu najbliższych miesięcy.

– Przewozimy produkty chemiczne dla wielu firm w Polsce, nierzadko wśród tych towarów są też substancje niebezpieczne. Jesteśmy wybierani przez klientów ze względu na nasze unikatowe na rynku kompetencje. Mamy rozwiązania specjalnie skrojone pod potrzeby transportu chemii i dostosowaną do tego infrastrukturę, czyli terminale przeładunkowe, pojazdy oraz specjalnie przeszkolonych pracowników. Dzięki temu rośnie liczba przewożonych przez nas ładunków, takich jak m.in. kosmetyki i chemia gospodarcza, chemia budowlana, tworzywa sztuczne. Spodziewamy się kontynuacji tych pozytywnych trendów w 2020 r. Zwłaszcza rodzima branża kosmetyczna jest coraz skuteczniejsza, jeśli chodzi o zdobywanie europejskiego konsumenta. Polski przemysł kosmetyczny inwestuje w jakość produktów i w ten sposób mocno rośnie eksportowo, a my logistycznie wspieramy jego ekspansję. Korzystne tendencje dotyczą także branży DIY, m.in. w zakresie chemii budowlanej. Przykładowo niemieckie stowarzyszenie branżowe BHB podniosło niedawno prognozy sprzedażowe dla tego rynku i to jest pozytywny sygnał także dla nas – twierdzi Grzegorz Lichocik, prezes Dachser Polska.

Na jeszcze inny aspekt kieruje uwagę Anna Poszelężna-Skotarek, szef ochrony środowiska i bezpieczeństwa produktów specjalnych w spółce DB Schenker.

– Prognozy na 2020 r. nie tylko będą uzależnione od sytuacji gospodarczej, ale także od warunków pogodowych. Brak mroźnych miesięcy przyspiesza prace budowlane, co wpływa na wielkość zamówień. Szybkie nadejście wysokich temperatur będzie natomiast skutkować wzmożonym zainteresowaniem środkami owadobójczymi oraz produktami chemii gospodarczej – zauważa przedstawicielka DB Schenker.

 

Wyzwania pod kontrolą

Wskazywane przez firmy powody do zadowolenia nie oznaczają naturalnie, że branża nie identyfikuje stojących przed nią wyzwań i problemów.

– W ostatnich 10 latach obserwować można było dynamiczny wzrost branży transportowej, zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach europejskich. Jednak zmiany na polskim rynku pracy oraz bariery administracyjno-prawne wprowadzane w wielu państwach UE spowodowały, że nasza przewaga, oparta jeszcze do niedawna na kosztach pracy, została zniwelowana. Wielu przewoźników zadaje sobie także pytania o to, jak nowe technologie wpłyną na budowanie przewagi konkurencyjnej. Możliwych scenariuszy rozwoju branży jest kilka, ale warto podkreślić, że bez współpracy z administracją publiczną utrzymanie dotychczasowej pozycji polskiego transportu drogowego nie będzie już dłużej możliwe. Wspólne wysiłki powinny być skupione na umożliwianiu dalszego wzrostu, poprawie warunków socjalnych pracowników oraz efektywnych działaniach ukierunkowanych na ochronę środowiska – komentuje Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

W przypadku branży transportowej na pewno dużym wyzwaniem jest aktualnie deficyt pracowników. Na rynku brakuje np. coraz więcej kierowców, co przekłada się na presję płacową i skłania firmy do szukania rozwiązań w tym zakresie.

– Jako DB Schenker rozpoczęliśmy w ubiegłym roku wdrażanie nadwozi wymiennych, które zwiększają efektywność czasową i kosztową. Robimy wszystko, aby ułatwiać klientom ich rozwój, odpowiadając na ich potrzeby i zapewniając najwyższą jakość usług – zapewnia Rafał Żurowski, menadżer w firmie DB Schenker.

Spółka ta – w odniesieniu do obsługi przemysłu chemicznego, w tym chemii budowlanej i chemii domowej – realizuje dostawy z ośrodków produkcji i magazynów centralnych do finalnych odbiorców oraz sieci handlowych i punktów budowlanych. Zajmuje się dystrybucją krajową i uzupełnianiem zapasów oraz półproduktów w transporcie międzynarodowym.

Inwestycje poprawiają jakość obsługi klientów

Aby utrzymać własną konkurencyjność niezbędne są oczywiście inwestycje, stale poprawiające jakość własnych usług i rozbudowujące posiadaną ofertę. Patrząc jedynie na ubiegły rok, można śmiało powiedzieć, że branżowi liderzy w tym zakresie nie próżnowali.

– W 2019 r. kontynuowaliśmy realizację ambitnych inwestycji w zakresie nabycia nowych jednostek, zarówno w ujęciu odtworzeniowym, tj. wymiany starszego sprzętu, jak i w ujęciu rozwojowym, co oznacza podwyższenie liczebności floty. W ciągu ostatnich dwóch – trzech lat zwiększyliśmy liczbę dysponowalnych jednostek o ponad 100 sztuk, do blisko 600 cystern, co czyni nas wiodącym podmiotem w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, oferującym przewozy drogowe paliw, płynnych chemikaliów, produktów spożywczych i mas bitumicznych. W 2020 r. zakładamy kontynuację programu inwestycyjnego, pozwalającego nam efektywnie odpowiadać na zapotrzebowanie klientów. Drugim równie ważnym i stale rozwijanym programem jest projekt Szkoły Kierowców w TPG, który pozwala nam innowacyjnie odpowiadać na deficyt kierowców zawodowych na rynku. Wiele uwagi skupiamy także na rozwoju technologii i innowacji w oferowanych usługach logistycznych. Najnowocześniejszy sprzęt IT, pozwalający efektywnie planować trasy, systemy nawigacyjne, czy monitoringi wideo, to tylko wybrane narzędzia pozwalające nam podnosić nie tylko komfort przewozów, ale też ich jakość i bezpieczeństwo – przybliża działalność własnej firmy Dariusz Cegielski, prezes Trans Polonia Group.

*tekst powstał przed wybuchem pandemii


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2020 DWUMIESIĘCZNIKA "CHEMIA I BIZNES". ZAPRASZAMY.


 


Trans PoloniaDB SchenkerDachsertransport i logistyka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie