Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Lanxess: nowe typy kauczuków NdPBR

2013-10-03

Niemiecki koncern Lanxess zaprezentował dwa nowe typy kauczuku NdPBR. Mają one ułatwić produkcję opon odpowiedzialnych za obniżenie zużycia paliwa w samochodzie.

Produkty z serii Buna Nd 22 EZ i Buna Nd 24 EZ cechują się znaczną masą molową, która jest niezbędna przy wytwarzaniu opon o niskich oporach toczenia. Pozostają przy tym łatwe w obróbce, co jest możliwe do osiągnięcia za sprawą nowej technologii modyfikacji kauczuku.

- W ciągu ostatnich lat jedną z najważniejszych kwestii w przemyśle oponiarskim stała się efektywność energetyczna – mówi Joachim Grub, szef jednostki organizacyjnej Performance Butadiene Rubbers koncernu Lanxess. - Ponieważ samochody odpowiadają za ok. 26% emisji dwutlenku węgla w UE, to opony oszczędzające energię mogą pomóc w zmniejszeniu emisji na naszych drogach. Szczególnie kauczuki z polibutadienu neodymowego uważane są za klucz do produkcji opon o wysokich osiągach i niskich oporach toczenia, co zapewni z kolei mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję.

Jedną z najistotniejszych właściwości nowych kauczuków jest ich wąska polidyspersyjność. W konsekwencji realne staje się uzyskanie większej masy molowej. Im większa zaś masa molowa kauczuku, tym niższe mogą być opory toczenia opony.

- Dzięki znacznej masie cząsteczkowej, NdPBR przewyższa innego rodzaju kauczuki PBR o szerszej polidyspersyjności w obszarze kluczowych właściwości, takich jak opory toczenia i ścieralność. Do tej pory duża masa molowa była powiązana z wysokimi lepkościami Mooneya, stanowiąc decydującą przeszkodę na drodze do uzyskania najlepszej efektywności zwyczajnych kauczuków NdPBR wysokiej klasy. Przetwarzalność polimerów o znacznej masie molekularnej stanowiła przez wiele lat istotny problem – tłumaczy Joachim Grub. -. Tym, którzy już dawno do perfekcji opanowali korzystanie z najbardziej zaawansowanych polimerów o dużej masie cząsteczkowej, nowe materiały umożliwią jednak rozwinięcie produktywności. Obecnie możemy zaoferować obiecujące rozwiązanie przy wykorzystaniu nowej technologii modyfikacji gumy koncernu Lanxess – przyznaje Joachim Grub.

Pod względem technicznym technologia modyfikacji nowych gatunków kauczuków NdPBR Buna Nd 22 EZ oraz Buna Nd 24 EZ została zaprojektowana w celu stworzenia długiego łańcucha rozgałęzionego, który przyspiesza szybkie łączenie wypełniaczy z matrycą gumową i poprawia przetwarzanie. Opatentowana modyfikacja chemiczna łańcuchów podwyższa też wzajemne oddziaływanie kauczuków i wypełniacza, szczególnie z sadzą w składnikach ściany bocznej, zachowując efektywność dynamiczną opon wykonanych z nowych gatunków na wysokim poziomie standardowych gatunków NdPBR.

Samodzielnie NdPBR jest wykorzystywany rzadko, lecz miesza się go z innymi polimerami, a szczególnie z roztworem SBR przy tworzeniu bieżnika opony, z użyciem krzemionki jako wypełniacza. Udowodniono, że modyfikacja zwiększa także rozkład fazy wewnątrz polimeru. Prowadzi to do ulepszonego rozkładu wypełniacza w końcowej mieszance. Eksperci Lanxessa osiągnęli również znaczący wzrost lepkości kauczuku w walcowni i to bez dodawania jakichkolwiek środków ułatwiających obróbkę.

Koncern, którego sprzedaż w ubiegłym roku sięgnęła 9,1 mld euro, jest w trakcie budowy największej na świecie fabryki NdPBR. Powstaje ona w Singapurze i kosztuje 200 mln euro. Zdolności produkcyjne instalacji wyniosą 140 tys. ton rocznie.


Lanxessprzemysł oponiarskikauczukNdPBR

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie