Nowości - Tworzywa sztuczne ze świata

Lanxess: nowe tworzywa dla motoryzacji

18.05.2016

Lanxess wprowadził na rynek nowe rozwiązania w obszarze tworzyw sztucznych. Materiały przeznaczone są dla branży motoryzacyjnej.

- Zaawansowane technologicznie termoplastyczne tworzywa przeznaczone są zarówno dla samochodów na benzynę, ropę i gaz, jak i dla pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych. Niezależnie od tego, czy zostaną wykorzystane w układzie napędowym, lekkich elementach konstrukcyjnych czy systemach elektronicznych i elektrycznych, nasze innowacje zostały stworzone z myślą o poprawie wydajności i funkcjonowania pojazdów, pozwalając na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i czyniąc pojazdy bardziej przyjaznymi dla środowiska. Jednocześnie nasze materiały zapewniają wydajne pod względem kosztów rozwiązania w zakresie części, które nadają się do produkcji seryjnej na dużą skalę – wyjaśnia Martin Wanders, szef ds. globalnego rozwoju zastosowań w jednostce High Performance Materials (HPM) koncernu Lanxess.

Jako przykład wykorzystania lekkich konstrukcji wymienia on konsolę akumulatora do pojazdów typu van, która powstała z wykorzystaniem procesu DLFT (Direct Long Fiber Thermoplastic) i termoplastycznych półproduktów kompozytowych wzmacnianych włóknami ciągłymi marki Tepex, wykorzystanymi jako pokrycie wzmacniające. Dzięki użyciu materiału Tepex część ta jest w stanie przejść jeszcze bardziej rygorystyczne testy zderzeniowe, zarówno w bardzo niskich, jak i wysokich temperaturach, w przeciwieństwie do poprzedniej konstrukcji DLFT, w której wykorzystano inny materiał wzmacniający.

Na tym nie koniec zalet przynoszonych przez materiał Tepex. Wykonane z niego siedziska foteli samochodów sportowych wykazują liczne zalety hybrydowego formowania wtryskowego. W tym procesie półprodukty kompozytowe są formowane i odlewane bezpośrednio w ramach jednorazowego zautomatyzowanego procesu wewnątrz formy wtryskowej. Taki wysoko zintegrowany komponent jest znacznie lżejszy niż jego metalowy odpowiednik, zapewniając jednocześnie tę samą wydajność. Pozwala on również na umieszczenie fotela kierowcy niżej, zapewniając szoferowi wygodniejszą pozycję.

Lanxess przygotował także nowe gatunki politereftalanu butylenu (PBT), stabilne w warunkach hydrolizy, przeznaczone do systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach. Oprócz PBT opracował także nowe poliamidy przewodzące ciepło.

Innowacyjny PBT to materiał Pocan BF 4232 HR, stabilny w warunkach hydrolizy i posiadający wyjątkowe właściwości zmniejszania palności. Niezależnie od koloru związek ten osiąga nadzwyczajne wyniki w testach zmniejszania palności UL 94, co czyni go dobrym rozwiązaniem np. w ramach produkcji części napędu elektrycznego.

Z kolei poliamid 6 o nazwie handlowej Durethan BTC 75 H3.0 EF. został pomyślany jako tworzywo, które przewodzi ciepło ok. pięć razy lepiej niż standardowy poliamid 6 wzmocniony włókami szklanymi w 30% i stanowi alternatywę dla związków poliamidu 6 z tlenkiem glinu lub azotkiem boru, jako wypełnienie przewodzące ciepło.

Ostatnią nowością niemieckiego koncernu jest mocno zbrojony poliamid 66 zawierający 60% włókien szklanych. Produkt o nazwie Durethan AKV 60 XF wykazuje się wyjątkowo wysoką sztywnością i odpornością, zapewnia wysoką długoterminową temperaturę pracy, a mimo dużej zawartości wypełniania charakteryzuje się wysoką płynnością. Zastępuje metale, szczególnie w odniesieniu do elementów konstrukcyjnych, które poddawane są dużym naprężeniem dynamicznym

Wyświetlono: 1560

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej