Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Lanxess: nowe tworzywa dla motoryzacji

2014-10-30

Koncern Lanxess wprowadza na rynek nowe gatunki tereftalanów polibutylenu (PBT) i poliamidów. Nowe materiały posłużą do produkcji zewnętrznych elementów samochodów osobowych i ciężarowych.

- Dostrzegamy wielki potencjał zastosowań PBT i związków poliamidowych w produkcji zewnętrznych elementów karoserii, np. zderzaków, progów, kratek, klamek, klapek wlewów paliwa, spoilerów i obudów lusterek. Z tego powodu budujemy szeroką gamę materiałów marek Durethan i Pocan dla tego segmentu zastosowań. Prace rozwojowe koncentrują się na optymalnym dostosowaniu własności mechanicznych do specyficznych zastosowań, jak również na dobrej jakości fakturach powierzchni i łatwości malowania – podkreśla Frank Krause, specjalista ds. projektowania w Lanxessie.

Innowacyjnym materiałem do produkcji np. klapek wlewów paliwa jest Pocan B 5220 XF w 20% wzmocniony granulatem szklanym. Jest on alternatywą dla mieszanek eterów polifenylenu i poliamidu (PPE+PA), które często wykorzystuje się w seryjnie produkowanych klapkach wlewów paliwa, ponieważ można je malować na linii produkcyjnej. Wadą takich mieszanek jest jednak ich duża skłonność do absorpcji wilgoci, co sprawia, że niedostatecznie trzymają wymiary. W odróżnieniu od nich PBT wyróżniać ma się wysokim stopniem stabilności wymiarowej.

- Nasz Pocan B 5220 XF wytrzymuje typowe temperatury wymagane przy katodowym malowaniu zanurzeniowym (CDC). Oznacza to, że element może być zamocowany na karoserii pojazdu i przechodzić malowanie i proces CDC na linii produkcyjnej, co pozwala ograniczać koszty logistyki i lakierowania. Z kolei wypełnianie substancjami mineralnymi mieszanki PBT i PA, z których również wytwarza się klapki wlewów paliwa, nie nadają się do katodowego malowania zanurzeniowego – dodaje Frank Krause.

Jak tłumaczą przedstawiciele Lanxessa, firm intensywnie badała rozszerzalność termiczną nowego materiału, wykorzystując seryjnie produkowane klapki wlewów paliwa. Ich zdaniem nawet po godzinie w temperaturze 200 st. C zwiększenie wymiarów swobodnie zawieszonych elementów było pomijalne.

Inną przewagą nowego PBT mają być dobrej jakości faktura powierzchni i łatwość malowania, o czym decyduje nieobecność włókna szklanego w materiale. W porównaniu z podobnymi materiałami wzmacnianymi granulatem szklanym na szczególną uwagę zasługuje istotnie poprawiona przepływowość w stanie stopionym i o ok. 50% wyższa wytrzymałość.

Koncern Lanxess opracował tworzywo Pocan TP 406-001 specjalnie na potrzeby produkcji kratek wlotu powietrza do chłodnicy, zwanych popularnie „grillami”. Niewzmacnianą mieszankę poliwęglanu i PBT stworzono głównie z myślą o elementach z powierzchniami klasy A, które pokrywa się lakierami o wysokim połysku. Materiał ten cechuje się bardzo niską i równomierną kurczliwością oraz praktycznie zerową tendencją do odkształceń. Dzięki temu, że mieszanka jest bardzo wytrzymała nawet w niskich temperaturach, w przypadku kolizji grill nie rozpada się na małe odłamki, które mogłyby zagrozić znajdującym się w pobliżu przechodniom. Wysoka odporność na odkształcenia pod wpływem wysokich temperatur zapewnia, że długie poprzeczne listwy kratek nie wyginają się pod wpływem gorąca od chłodnicy.

Na potrzeby produkcji elementów karoseryjnych, które nie są malowane na linii produkcyjnej, Lanxess wciąż oferuje także materiały zawierające niewzmacniane mieszanki PBT+PC i PET+PC, a także wzmacniane mieszanki PBT+PET.


tworzywa sztuczneLanxessprzemysł motoryzacyjnypoliamidytereftalan polibutylenu

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie