Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kosmetyki dla zwierząt – poziom średnio zaawansowany

2016-06-23  / Autor: Paweł Tumiłowicz, Laboratorium DermaPharm Sp. z o.o., WSZKiPZ

Produkty pielęgnacyjne dla zwierząt zadomowiły się zarówno w sklepach zoologicznych, jak i w świadomości właścicieli czworonogów. Nie są już traktowane jako „wybryk rynku”, a jako produkty profesjonalne.

Na tym etapie rozwoju rynku kosmetyków dla zwierząt można już swobodnie dzielić preparaty ze względu na przeznaczenie czy stopień profesjonalizmu receptury.

Charakterystyka rynku
Kilkanaście lat temu w Polsce pielęgnacja zwierząt nie była rozpowszechniona, a wybór preparatów w sklepach zoologicznych – ograniczony. Obecnie przekonanie, że zwierzęta towarzyszące człowiekowi wymagają specjalistycznej pielęgnacji nikogo już nie dziwi. Z punktu widzenia kosmetologa jest to bardzo ważne, gdyż wykąpanie zwierzęcia w szamponie dla ludzi może skończyć się dla niego bolesnymi podrażnieniami.

Oczywiście zwierzętami domowymi nie są wyłącznie psy. Nie mniejszą popularnością cieszą się koty, gryzonie (chomiki, kawie domowe – świnki morskie oraz szczury), króliki, a także coraz częściej fretki. Mimo iż kosmetyki dla psów są najbardziej popularne, pozostałe zwierzęta również wymagają pielęgnacji. Dostrzegli to producenci z branży zoologicznej, którzy poszerzają portfolio o produkty przeznaczone właśnie dla nich. Kot, choć jest zwierzęciem, które samo dba o swoją o czystość, czasem ubrudzi się tak bardzo, że potrzebuje kąpieli. Specjalnej pielęgnacji wymagają również króliki i długowłose świnki morskie – szczególnie latem, kiedy ich okrywa włosowa bardziej się zanieczyszcza. Natomiast fretki, chociaż nadal są zwierzętami mało popularnymi, wymagają częstego używania produktów higienicznych ze względu na specyficzną wydzielinę gruczołów zapachowych.

Z badań organizacji Euromonitor International z 2014 roku dotyczących rynku zoologicznego w Europie wynika, iż kraje Europy Wschodniej i Centralnej charakteryzowały się najwyższym wzrostem wartości całego rynku zoologicznego na naszym kontynencie w latach 2008-2013. Dane te dotyczą wszystkich produktów zoologicznych, łącznie z karmami. Wzrost w Polsce wyniósł 8,3%, natomiast przykładowo w Niemczech tylko 1,2%. Rynek zoologiczny u naszych zachodnich sąsiadów jest rynkiem dojrzałym i bardziej rozwiniętym, z czego wynika jego mniej dynamiczny rozwój. Należy również zwrócić uwagę na wartość rynku niemieckiego, która jest siedem razy większa od polskiego.

Grupy produktów
Bardzo ważnym elementem oferty firm produkujących kosmetyki dla zwierząt są preparaty wspomagające terapię problemów skórnych. Do najczęstszych należą: alergie, skóra atopowa, zakażenia grzybicze bądź bakteryjne, łojotok czy uporczywy świąd. Produkty te są polecane przez weterynarzy, ale też przez sprzedawców w sklepach zoologicznych, gdyż właśnie tam właściciele najpierw szukają pomocy w problemach skórnych swoich pupili.

W ofercie producenckiej znajdują się również szampony nastawione na „efekt wizualny”, czyli profesjonalne bądź groomerskie. Konsumenci wymagają, aby po użyciu preparatu sierść błyszczała, dobrze się rozczesywała i w zależności od rasy, puszyła się, była bardziej sztywna, czy postawiona. Z tego względu produkty z tej grupy dzielone są zazwyczaj pod kątem rasy, bądź rodzaju okrywy włosowej. Wiele firm posiada marki, w których portfolio znajdują się szampony dla psów rasowych (Yorkshire Terier, Shih Tzu) albo dla psów posiadających określony rodzaj okrywy włosowej (psy długo- i krótkowłose, szorstkowłose czy o sierści puszystej). Jest to o tyle istotne, że właściciele szukają na półkach produktów „z wizerunkiem swojego psa na etykiecie”.

Rynek preparatów kosmetycznych dla zwierząt ewoluuje, a firmy posiadające dawniej w ofercie jedynie kilka szamponów, wprowadzają coraz to nowsze produkty, przeznaczone dla kolejnych grup docelowych. Część firm zajmuje się również produkcją preparatów dostępnych tylko w salonach groomerskich – podnosi to prestiż zarówno samych preparatów, jak i groomera jako osoby wykorzystującej kosmetyki profesjonalne.

 

Coraz bardziej wymagający konsumenci poszukują nie tylko szamponów, ale również innych, specjalistycznych kosmetyków: preparatów do rozczesywania sierści, powiększania jej objętości, nabłyszczaczy. Przyczyną takich wymagań konsumenckich jest silny trend humanizacji zwierząt. Ludzie chcą pielęgnować zwierzęta odpowiednikami produktów przeznaczonych dla nich samych. Pies stał się wiernym towarzyszem codziennego życia. Rodzi to potrzeby częstszego mycia z samego faktu, iż pies pachnie… psem, ale także z troski o zwierzę i domowników, szczególnie kiedy pies śpi z dzieckiem.

Wśród preparatów polecanych przez lekarzy weterynarii znajdują się także produkty do czyszczenia okolic oczu i uszu, preparaty ochronne do łap czy środki do pielęgnacji zębów. Co najważniejsze, nie muszą one być stosowane wyłącznie u psów. Znajdują zastosowanie w przypadku większości zwierząt domowych.

Istnieją również preparaty przeznaczone jedynie dla kotów. Nie można ich zakwalifikować bezpośrednio do pielęgnacji, ale znajdują zastosowanie w szeroko pojętej pielęgnacji zwierząt. Są to na przykład pasty zapobiegające tworzeniu pilobezoarów, czyli kul włosowych, które zalegają w układzie pokarmowym kota. Powstają one w wyniku połykania przez niego sierści podczas wylizywania futra. Ten problem jest najczęstszy u kotów długowłosych. Ciekawą grupę stanowią również atraktanty, czyli „przywabiacze” o zapachu kocimiętki przyciągającym koty.  

Wybory konsumentów
Czy jest coś na co konsumenci zwracają szczególną uwagę, kupując kosmetyki dla zwierząt? Bardzo często na te parametry, które interesują ich samych, czyli na kolor i zapach. Paradoksalnie, barwniki mniej szkodzić będą ludziom niż psom czy kotom (ze względu na ich delikatną skórę), ale to zwierzęce szampony i preparaty pielęgnacyjne mają często fantazyjne, tęczowe kolory. Dotyczy to przede wszystkim kosmetyków z „niższej półki”. Jeszcze gorzej jest w przypadku zapachu: konsumenci oczekują, że preparat kosmetyczny musi ładnie pachnieć: owocowo lub kwiatowo. Zapachy te jednak z perspektywy zwierzęcego nosa są nieprzyjemne bądź nadmiernie pobudzające. Kosmetyk dla psa powinien pachnieć bardzo subtelnie, na przykład lawendą, która według badań naukowych uspokaja. Delikatny zapach nie zachęca psa do pozbycia się go, zazwyczaj poprzez wytarzanie się w czymś, co pachnie intensywniej. Częstym błędem w przypadku opracowywania receptur szamponów dla psów jest dodawanie do nich zapachów cytrusowych, które działają odstraszająco na czworonogi. Zdarza się, że właściciele kąpią swoje psy, nie zdając sobie sprawy, że nieodpowiedni zapach szamponu jest dla psa nieprzyjemny. Podobnie jest w przypadku kotów, które, delikatnie mówiąc, „nie przepadają” za kąpielą. Stres związany z myciem można delikatnie niwelować szamponem o zapachu kocimiętki.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2016 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznykosmetyki dla zwierząt

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie