Wiadomości - Transport i logistyka - Ze świata

Koronawirus: jak wygląda transport na świecie?

30.03.2020

Firma  Kuehne + Nagel dokonała podsumowania aktualnego wpływi pandemii koronawirusa na światowy sektor logistyczno – transportowy.

Jak zauważają eksperci  Kuehne + Nagel, w związku z rosnącą liczbą rządów wyprowadzających nowe środki zaradcze, sytuacja w Europie bardzo szybko się zmienia. Działalnośc transportowo – logistyczna jest wprawdzie kontynuowana, jednak doświadcza się poważnych opóźnień na kilku europejskich granicach w związku z zaostrzonymi środkami BHP. Ma to wpływ na wiele innych powiązanych linii transportowych. Zamknięcie wielu firm, z których odbierane są lub dostarczane są przesyłki, ma wpływ na działalność i usługi. Nadal kursują promy pomiędzy kontynentalną Europą a Finlandią. Szwecja i Norwegia są dostępne za pośrednictwem promów lub mostów lądowych. Rejsy promów i komunikacja za pośrednictwem Eurotunelu z i do Wielkiej Brytanii (w tym Irlandii) przebiegają bez poważnych utrudnień.

W przypadku wszystkich krajów europejskich zdecydowanie zaleca się nadawcom sprawdzenie gotowości ich klientów do odebrania przesyłki w godzinach roboczych przed przekazaniem przesyłek. Przesyłki, które nie mogą zostać dostarczone z powodu nieobecności odbiorców, są zwracane do nadawców na ich koszt. Jeśli nadawcy nie będą w stanie otrzymać tych zwróconych przesyłek, konieczne będzie pokrycie kosztu magazynowania. W przypadku odbioru zleconych przesyłek klienci muszą również zapewnić gotowość odbioru w miejscu docelowym. W przeciwnym razie nakładane będą opłaty za próby dostarczenia. Ponadto, klienci muszą zadbać, aby odbiorcy byli w stanie potwierdzić otrzymanie towaru.

W Chinach i Azji Południowej transport ciężarowy powraca do stanu normalnego. Międzynarodowy transport ciężarowy do i z Hongkongu (Specjalnego Regionu Administracyjnego Chin) nadal odbywa się w trybie normalnym. Na granicy Chin i Wietnamu (przejście graniczne w Pingxiang) nadal panuje wzmożony ruch. Komitet ds. granic wprowadził odpowiednie środki, w tym priorytetową odprawę towaru eksporterów ze statusem upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) lub wjeżdżających do strefy składów pod zamknięciem celnym (z zastrzeżeniem weryfikacji przez komitet ds. granic).   
 
W przypadku ciężarowego ruchu transgranicznego do krajów środkowoazjatyckich 18 marca br. otwarto granicę pomiędzy Chinami a Kazachstanem. Na granicach można zaobserwować wzmożony ruch ze względu na ogłoszenie wydłużonego okresu wolnego od pracy. Władze graniczne nie ogłosiły jeszcze szczegółów wprowadzanych środków BHP.   
 
Ruch ciężarowy do Europy przez Chiny i Rosję (przejście graniczne w Manzhouli) nadal przebiega bez utrudnień, choć oczekiwane jest wprowadzenie zaostrzonych środków BHP.   
 
Rząd Malezji przedłużył nakaz kontroli ruchu do 14 kwietnia. Otwarte są granice dla przepływu towarów handlowych do i z Malezji. Ponadto ograniczenie przepływu towarów innych niż pierwszej potrzeby do / z Malezji zostaje tymczasowo zniesione i przeniesione z 27 na 29 marca br. w celu złagodzenia zatorów w portach.

Po ogłoszonym przez Indie „całkowitym zamknięciu” przez 21 dni, począwszy od 25 marca br., tylko niezbędne towary i usługi mogą działać po uzyskaniu uprzedniej zgody władz. Zamknięcie przez rząd Nowej Zelandii rozpoczęło się również od 25 marca br. Przewiduje się opóźnienia w przepływie towarów zarówno dla Indii, jak i Nowej Zelandii.
 
W Ameryce Północnej ograniczenia graniczne w USA, Kanadzie i Meksyku wpływają tylko na ograniczenia ruchu pasażerskiego (innego niż istotny) i nie dotyczą transportu towaru i usług. Dodatkowe stany USA zamknęły działalność, która nie jest uznana za konieczną. Lista obejmuje teraz Kalifornię, Connecticut, Delaware, Hawaje, Illinois, Indianę, Luizjanę, Massachusetts, Michigan, New Jersey, Nowy Meksyk, Pensylwanię, Nowy Jork, Ohio, Oregon, Waszyngton, Zachodnią Wirginię.

W Stanach Zjednoczonych zdolności przewozowe transportu ciężarowego są coraz bardziej ograniczone, ale rządy federalne i stanowe zobowiązują się do zadbania o ciągłość ruchu łańcucha dostaw. Większość usługodawców LTL i firm kurierskich zawiesi odręczne (niecyfrowe) podpisy. Zgodnie z polityką „separacji społecznej” kierowcy nie będą prosić odbiorców o złożenie podpisu. Kierowcy będą odnotowywać dokładną godzinę, zapisywać wyjątki i pytać o imię i nazwisko osoby przyjmującej towar. Coraz mniej kierowców podejmuje się dostarczenia towaru do obszarów najbardziej zagrożonych, co skutkuje zwiększeniem się stawek. Pilne zamówienia na towary detaliczne zwiększają stawki dla samochodów dostawczych i chłodni. Detaliści, w tym sklepy e-commerce, w coraz większym stopniu polegają na dostawcach z rynku natychmiastowego, aby ponownie uzupełniać zapasy, a kierowcy ciężarówek zgłaszają długie czasy oczekiwania w punktach odbioru i dostawy.

Wyświetlono: 1715

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej