Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Koniec z jednorazowymi wyrobami z tworzyw: co to oznacza dla polskich firm?

2019-05-22

Unia Europejska przyjęła dyrektywę, zgodnie z którą od 2021 r. w życie wchodzi zakaz sprzedaży produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Zakazem będą objęte jednorazowe sztućce, słomki, talerze, patyczki do uszu czy styropianowe kubki.

- Powodem wprowadzenia takiego przepisu są badania Komisji Europejskiej, które podają, że osiem na 10 wyłowionych z morza śmieci to plastik, z czego 70% to produkty, które zostaną objęte nowymi restrykcjami. Dodatkowo do 2029 r. państwa członkowskie Unii Europejskiej będą musiały osiągnąć 90% poziom recyklingu plastikowych butelek. To z pewnością krok w dobrą stronę, jeśli chodzi o ochronę środowiska naturalnego. Obniży on emisję CO2 i ograniczy sytuacje, w których plastikowe odpady znajdujemy w organizmach zwierząt – mówi Wojciech Kochański, ekspert DNB Bank Polska.

Jednocześnie zastanawia się on, co nowe prawo oznaczać może dla polskich przedsiębiorców z branży tworzyw sztucznych.

- Na pewno duże sieci handlowe czy restauracje będą zmuszone oferować swoim klientom alternatywę dla plastikowych jednorazówek. To z kolei zdopinguje producentów do poszukiwania nowych rozwiązań i materiałów. W konsekwencji przedsiębiorstwa będą się mierzyły z koniecznością modernizacji lub zakupu linii produkcyjnych, które umożliwią im np. produkowanie słomek z biodegradowalnych materiałów. Można się więc spodziewać, że wprowadzenie nowych przepisów przełoży się w najbliższych latach na zwiększony apetyt na finansowanie inwestycyjne chociażby dla przedsiębiorstw z branży opakowaniowej. Trend wypierania jednorazówek widać już w działaniach niektórych firm. Adidas chce w ciągu pięciu lat wykorzystywać w produkcji wyłącznie plastik pochodzący z recyklingu, Starbucks w ciągu roku chce się pozbyć tworzywowych słomek ze swoich kawiarni na całym świecie. Podobne założenie znajduje się w strategii skandynawskiej ICA Gruppen. Podstawowym pytanie, jakie się rodzi brzmi, czy UE stworzy jakiś system dotacji dla firm, które w związku z nowymi przepisami będą zmuszone do zrewolucjonizowania swojego biznesu? W szczególności myślę tutaj o mniejszych producentach, których nie stać w tym momencie na przestawienie produkcji na nowe tory – dodaje Wojciech Kochański z DNB Bank Polska.


tworzywa sztuczneprawoDNB Bank Polska

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie