Nowości - Tworzywa sztuczne ze świata

Kompozyty wynoszą branżę lotniczą coraz wyżej

19.05.2020
Kompozyty wynoszą branżę lotniczą coraz wyżej

Koncern chemiczny Solvay podkreśla swoje zaangażowanie na rzecz współpracy z przemysłem lotniczym. W ocenie władz koncernu, innowacje przez niego dostarczane umożliwiają branży lotniczej bezprecedensowy rozwój technologiczny.

Przedstawiciele belgijskiego Solvay’a, czyli jednej z największych chemicznych firm świata, przekonują, iż rosnące wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju, a także obawy związane z coraz bardziej surowymi przepisami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla mobilizują przemysł lotniczy, tak samo jak motoryzacyjny, do poszukiwania coraz bardziej zrównoważonych systemów mobilności. Oprócz lekkości konstrukcji, przechodzenia na jednostki elektryczne i hybrydowe, jak ma to miejsce w motoryzacji, to kwestia wydajności paliwowej jest kluczowym trendem w branży lotniczej. Widać tam tendencje na rzecz kreowania zaawansowanych rozwiązań pozwalających produkować lżejsze, bardziej oszczędne paliwowo samoloty.

W przypadku takich lżejszych samolotów, odznaczających się mniejszym zużyciem paliwa i niższym poziomem emisji, to materiały kompozytowe stanowią najbardziej atrakcyjną obecnie alternatywę dla konstrukcji metalowych oraz niektórych tworzyw sztucznych. Solvay przekonuje, iż jego kompozyty SolvaLite są do 40% lżejsze od metalu i utwardzają się znacznie szybciej niż tradycyjne materiały kompozytowe. Zmiana parametrów w stosunku do tradycyjnych odpowiedników oznacza również bardziej wydajną, znacznie szybszą produkcję i zwiększoną opłacalność w dużych seriach wytwórczych.

Solvay oczekuje, iż materiały tego typu będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w zaspokajaniu rosnącego zapotrzebowania na lekkie komponenty i znacząco skrócą czas potrzebny na budowę dużych samolotów.

Od bardzo wielu lat Solvay obsługuje więc cały przemysł lotniczy - od wiodących światowych producentów samolotów komercyjnych po programy eksploracji kosmosu - oferując innowacyjne rozwiązania kompozytowe. Przykładem tego jest choćby długotrwała współpraca z koncernem Airbus, polegająca m.in. na realizacji wspólnego programu badawczego o nazwie Wing of Tomorrow. Program wystartował w 2015 r., a jego zakończenie przewidziane jest na rok 2022. Sensem projektu jest produkcja komponentów do wytworzenia trzech pełnowymiarowych skrzydeł samolotowych.

- Przyszłe samoloty muszą oferować lepszą wydajność paliwową i szybsze tempo produkcji, aby spełnić wymagania linii lotniczych i nowych przepisów dotyczących ochrony środowiska. Oznacza to, że skrzydła samolotów muszą być szybsze, łatwiejsze i tańsze w projektowaniu, produkcji i montażu, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa. Projekt Wing of Tomorrow ma na celu sprostanie tym wyzwaniom dzięki radykalnie nowemu podejściu do projektowania i produkcji skrzydeł samolotów komercyjnych. Ma za zadanie poprawę wydajności dużych konstrukcji kompozytowych, jakimi są skrzydła. Program bada najlepsze materiały do produkcji skrzydeł. Główną częścią projektu są technologie kompozytowe. Kompozyty są lżejsze niż metal, a zatem oferują niższe zużycie paliwa i emisję. Zapewniają także wyjątkowe korzyści w zakresie projektowania, integracji części i odporności na korozję i mogą znacznie obniżyć koszty wyposażenia i oprzyrządowania produkcji skrzydeł oraz umożliwić szybsze cykle produkcyjne – informuje Sam Hill z koncernu Solvay, odpowiedzialny za realizację projektu Wing of Tomorrow.

Wyświetlono: 1511

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej