Nowości - Tworzywa sztuczne ze świata

Kompozyty Tepex sprawdzają się w branży samochodowej

02.11.2016

Koncern Lanxess opracował i wprowadził na rynek termoplastyczne materiały kompozytowe do osłon silnikowych, pokryw zbiorników paliwa i osłon tunelu środkowego podwozia.

Jak tłumaczą przedstawiciele niemieckiej firmy, dżipy i samochody typu SUV, często wykorzystywane do zadań w terenie lub jazdy po bardzo złych drogach, muszą być wyposażone w wyjątkowo trwałe panele podwozia. Innowacyjne rozwiązania materiałowe dla takich niestandardowych części opierają się na termoplastycznych materiałach kompozytowych wzmacnianych włóknami szklanymi ciągłymi. I właśnie spółka zależna Lanxessa Bond – Laminates wytwarza takie materiały pod nazwą handlową Tepex. Dzięki nim możliwa staje się produkcja praktycznie niezniszczalnych osłon silnikowych, pokryw zbiorników paliwa i osłon tunelu środkowego, które jako pierwszy wprowadził w swoich autach Bentley Bentayga.

– W próbach przeprowadzonych na wyboistym i kamienistym torze testowym części te wytrzymały warunki niezwykle intensywnej eksploatacji, włącznie z uderzeniami podwozia o nawierzchnię i pryskającym w nie żużlem, praktycznie bez żadnych uszkodzeń. Materiały kompozytowe przyczyniają się ponadto do uproszczenia procesu produkcji. Niestandardowe części produkowane są w tych samych formach wtryskowych, co ich standardowe odpowiedniki. Przetwórcy nie muszą się uciekać do stosowania innych materiałów i mogą wyeliminować inwestycje w dodatkowe formy i prasy o większych siłach zwarcia – mówi Harri Dittmar, specjalista ds. rozwoju zastosowań materiału Tepex.

Zarówno w modelach zwykłych, jak i niestandardowych osłony i pokrywy produkowane są z lekkich wzmocnionych tworzyw termoplastycznych (LWRT) na bazie polipropylenu w ramach procesu formowania tłocznego. Duże preformy z LWRT są podgrzewane w piecu konwekcyjnym, a następnie umieszczane przez robota w formie tłocznej, która pozwala na formowanie do czterech części jednocześnie w zależności od ich wielkości. Z tak wyprofilowanych preform wybija się lub wycina strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem gotowe części. Przy produkcji elementów niestandardowych na preformach LWRT umieszcza się dodatkowo wkładkę z Tepexu o grubości 0,5 mm, która jest poddawana formowaniu razem z warstwą podstawową. Dzięki temu zwrócona ku drodze powierzchnia zewnętrzna tak powstałych części jest pokryta Tepexem.

Górna warstwa Tepexu znacznie zwiększa wytrzymałość, sztywność i twardość części z LWRT.

Ze względu na swoją unikatową strukturę LWRT dodatkowo posiada bardzo dobre właściwości, jeżeli chodzi o pochłanianie dźwięków. Nie byłoby to możliwe przy innych materiałach do formowania tłocznego, co odbijałoby się na komforcie użytkowników. Trwałość kompozytowej struktury można zwiększyć jeszcze bardziej, jeżeli zastosuje się Tepex nie tylko na powierzchni zwróconej ku drodze, ale również na powierzchni wewnętrznej, jako pokrycie. Wynikiem byłaby struktura sandwiczowa w głównej mierze wykonana z LWRT, ale jeszcze sztywniejsza mimo swojej lekkości.

Tepex ma więcej zastosowań niż tylko panele podwozia w samochodach. Sprawdził się w aplikacjach seryjnych w lekkich konstrukcjach w sektorze motoryzacyjnym. Materiał ten kształtowany jest i wtryskiwany jako podłoże w produkcji oparć foteli, elementów przodu samochodu, dźwigni hamulców i belek zderzaka.

Koncern Lanxess jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. W 2015 r. osiągnął sprzedaż o wartości 7,9 mld euro. Zatrudnia ok. 16,6 tys. pracowników w 29 różnych krajach i jest reprezentowany przez 52 zakłady produkcyjne na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności firmy jest rozwój, produkcja i dystrybucja tworzyw sztucznych, półproduktów oraz specjalistycznych substancji chemicznych.

Wyświetlono: 1248

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej