Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kompozyty lżejsze od stali i aluminium

2014-05-12

Wytwarzane przez Bond-Laminates, jednostkę zależną koncernu Lanxess, specjalistyczne kompozyty zbrojone włóknami ciągłymi znajdują nowe zastosowania w karoseriach samochodów.

Jednym z przykładów nowych zastosowań kompozytów zbrojonych włóknami ciągłymi jest użycie ich odmiany z serii Tepex dynalite do zabezpieczania komory silnika w samochodzie MINI John Cooper Works GP.

- Dzięki wytrzymałości i twardości naszego materiału ochrona podwozia, które jest podatne na uderzenia kamieni lub otarcia o nawierzchnię na drogach złej jakości, jest solidniejsza i zapewnia niezwykłą odporność na uderzenia – uważa Harri Dittmar, ekspert ds. projektowania lekkich konstrukcji w spółce Bond-Laminates. - Regularne ułożenie ciągłych włókien szklanych tego kompozytu nadaje ponadto zabezpieczonej części atrakcyjny wygląd przypominający strukturę węgla.

Nowy materiał powstaje przy zastosowaniu technologii formowania tłocznego, która prowadzi do zespolenia procesów przepływu i formowania. Polega na połączeniu polipropylenu z niedoprzędami z włókien szklanych ciągłych i tworzeniu komponentu bezpośrednio z masy tworzywa termoplastycznego DLFT w formie tłocznej. Szczególną cechą procesu produkcyjnego jest fakt, iż obydwie zewnętrzne warstwy materiału Tepex dynalite są tłoczone jednocześnie, aby wzmocnić poszczególne miejsca podatne na największe obciążenia. W rezultacie powstaje element o „kanapkowej” strukturze z rdzeniem z materiału DLFT oraz częścią powierzchni wykonaną ze specjalistycznego kompozytu.

– W porównaniu z elementem DLFT wykonanym w całości z polipropylenu zewnętrzne warstwy wykonane z naszego materiału zapewniają trzykrotnie większą wytrzymałość i pochłanianie energii – dodaje Harri Dittmar. - Materiał Tepex dynalite 104-RG 601 składa się ze struktury polipropylenowej, której częścią jest tkanina zawierająca w 47% (według objętości) niedoprzędy z włókien szklanych ciągłych.

Ekspert ds. projektowania lekkich konstrukcji w spółce Bond-Laminates jest przekonany, że istnieją olbrzymie możliwości zastosowania produktu Tepex dynalite jako zabezpieczenia podwozi samochodów, szczególnie pojazdów przeznaczonych do krajów, w których stan dróg nie jest najlepszy, a tym samym wymagających dodatkowej ochrony. Rozwiązania o strukturze kanapkowej zawierającej DLFT mogą bowiem być jego zdaniem nawet o 50% lżejsze od stali i o 20% lżejsze od zabezpieczeń aluminiowych. Kompozyty termoplastyczne o strukturze kanapkowej stanowią ponadto lepszą izolację dźwiękową w przypadku uderzeń kamieni.


tworzywa sztuczneLanxesspolipropylenkompozytyBond Laminates

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie