Artykuły - Transport i logistyka

Kolej ruszyła na spotkanie wielkiej szansy

28.05.2020
Autor: Dominik Wójcicki
Kolej ruszyła na spotkanie wielkiej szansy

Polska ma szansę stać się jednym z najważniejszych obszarów w Europie, jeśli chodzi o obsługę logistyczną połączeń kolejowych z Azją

Budowa terminali koniecznością

Kiedy w październiku minionego roku spółki PKP Cargo i PKP podpisywały umowę na budowę portu multimodalnego w Zduńskiej Woli-Karsznice, to jako jeden z dalekosiężnych celów tej inwestycji podawały, iż chodzi o utworzenie obiektu, który w kompleksowy sposób będzie służył obsłudze logistycznej połączeń kontenerowych z Chin do Europy oraz z polskich portów morskich na południe kraju i regionu. Intermodalny terminal Zduńska Wola-Karsznice powstanie na 23 hektarach. Czynne mają być dwie suwnice do rozładunku towarów, które dalej trafią na kolej lub drogi. Inwestycja będzie realizowana etapami, a wstępna data oddania terminalu do użytku to 2022 r.

– Chcemy być liderem przewozów nie tylko w obszarze Trójmorza, ale również Nowego Jedwabnego Szlaku. Nie osiągniemy tego celu bez inwestycji taborowych i terminalowych. Dzisiaj bowiem w Polsce mamy trzy razy mniej terminali niż w Europie Zachodniej. Tymczasem rozwój usług logistycznych leży w interesie Polski, ponieważ przeładunek w naszym kraju powodowałoby zwiększenie wpływów budżetowych, m.in. z VAT i ceł. Dlatego element terminalowy, przeładunkowy jest bardzo istotny i stąd siatka połączeń kolejowych jest powiększana o siatkę terminali, co wpływa na elastyczność dostaw. Nowe inwestycje prowadzą do zwiększenia przepustowości i możliwości przeładunkowych. Mają wzmacniać konkurencyjność PKP Cargo i to jest nasz interes, żeby na tych usługach zarabiać, ale również jest to w interesie całego naszego kraju – powiedział Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo, która to spółka jest liderem na rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce, z udziałem przekraczającym 40%. Drugie miejsce w tym względzie zajmuje DB Cargo.

Inicjatywa Jedwabnego Szlaku, jako szansa

Przywołany przez prezesa PKP Cargo wątek Nowego Jedwabnego Szlaku to aktualnie jeden z najistotniejszych tematów w polskim sektorze transportowym, szczególnie zaś interesujący dla tej części branży, która odpowiada za przewozy ładunków przy użyciu pociągów.

– Przewozy kolejowe na trasie Chiny – Unia Europejska są dla polskiej branży transportowo - logistycznej pierwszym wymiernym efektem chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku, tj. tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Błyskawiczny wzrost rynku sprawił, że w ciągu niespełna sześciu lat około 7% wymiany handlowej pomiędzy Chinami a UE – są to towary o wartości 50 mld dolarów – trafiło na polskie tory. Tylko w 2018 r. w ramach Kolejowego Jedwabnego Szlaku przejechało ok. 6,3 tys. składów kolejowych, z czego zdecydowana większość wjechała do Unii Europejskiej przez terytorium Polski. Nasz kraj pełni obecnie rolę głównej „bramy do Europy” dla kolejowego handlu Chiny – UE. Potencjał zwiększania wolumenów lądowego transportu towarów między Europą i Azją zależeć będzie jednak od przepustowości polskiej infrastruktury, rozbudowy lokalnych centrów logistycznych i terminali intermodalnych, a także poszerzenia oferty dystrybucji towarów w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowej. To zaś będzie wymagać spójnych działań europejskich korporacji międzynarodowych, przedsiębiorstw logistycznych aktywnych w Polsce i polskiej administracji państwowej – komentuje Andrzej Piłat, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Wyświetlono: 1038

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej