Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Jak ograniczyć emisję tlenków siarki powstających podczas spalania paliw?

2016-10-12

Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczania morza przez statki (MARPOL) wymusza na armatorach jednostek pływających ograniczenie emisji szkodliwych substancji chemicznych. Wśród związków, których wydzielanie ma zostać zredukowane znajdują się m.in. tlenki siarki powstające w wyniku spalania paliw. Z tego względu należy podejmować konkretne działania, by ograniczyć wytwarzanie tych niebezpiecznych substancji.

Zgodnie z załącznikiem VI do konwencji MARPOL dopuszczalna zawartość siarki w paliwie żeglugowym  wynosi obecnie 0,1% w obszarach SECA (Sulphur Oxide Emission Control Area)  i 3,5% na obszarach morskich poza SECA. Ograniczenia te dotyczą statków, na których nie jest stosowana żadna metoda redukcji emisji działającej w systemie zamkniętym. Tak surowe obostrzenia powodują, że armatorzy są zmuszeni do ograniczenia ilości szkodliwych związków, jakie przedostają się do środowiska w związku z prowadzoną przez nich działalnością. Sposobami na to jest m.in. spalanie paliwa o niskiej zawartości siarki. Wysoka cena paliw o niskiej zawartości tego pierwiastka sprawia jednak, że właściciele jednostek pływających poszukują innego rozwiązania, które pozwoli na spełnienie wymogów konwencji MARPOL.

- Jednym ze sposobów na ograniczenie emisji tlenków siarki jest montaż na statku tzw. aparatu absorpcyjnego (absorber, skruber), który służy do pochłaniania niechcianych składników z gazów, w tym przypadku siarki ze spalin. Głównym elementem instalacji oczyszczania spalin na statkach i nie tylko jest absorber, wewnątrz którego następuje oczyszczenie spalin z siarki oraz cząstek pyłu zawieszonego. Cały proces polega na zraszaniu morską wodą i 50% roztworem wodnym sody kaustycznej strumienia spalin. Wydajność zraszaczy reguluje się w zależności od ilości dwutlenku siarki oraz dwutlenku węgla w oczyszczonych spalinach – tłumaczy Piotr Bera, prezes zarządu firmy AFT, dostawcy urządzeń do odsiarczania spalin. - Cała instalacja pracuje niezależnie od jednostek spalania i jest zautomatyzowana. Skuteczność oczyszczania spalin zależy od ilości podawanego absorbentu. Roztwór sody kaustycznej dodatkowo obniża pH produktu ubocznego reakcji co zapewnia dłuższą żywotność systemu przy obniżonym koszcie inwestycji oraz sprawia, że wymagania odnośnie wykorzystanych materiałów konstrukcyjnych są łagodniejsze – dodaje prezes AFT.

Ze względu na to, że konwencja MARPOL nie obejmuje wszystkich akwenów, armatorzy opuszczając wyznaczone strefy mogą pominąć systemy oczyszczania spalin. W tym przypadku przekierowuje się strumień spalin przed instalacją bezpośrednio na komin. Do tego celu stosuje się tzw. divertery (zawory trójdrogowe).

- Zasada działania diverterów, takich jak AFT-DVR czy AFT-DVR-T jest prosta. Z jednej strony wpływają spaliny i w zależności od tego, która tarcza jest otwarta, a która zamknięta, przepływ spalin następuje do instalacji lub jest przekierowywany bezpośrednio na komin. W celu uniknięcia dwóch równocześnie zamkniętych tarcz sprzęga się je ze sobą mechanicznie. Dodatkowo stosuje się przepustnice, choćby takie jak AFT-DV, które pozwalają na odcięcie przepływu gazu. Obowiązujące limity emisji zanieczyszczeń wymuszają na armatorach wprowadzanie zupełnie nowych rozwiązań oraz ulepszanie istniejących już instalacji oczyszczania spalin. Wiąże się to nie tylko z instalacjami, ale również ze wszystkim elementami z nim współpracującymi- informuje Piotr Bera z firmy AFT. 

 


ochrona środowiskasiarkaemisje przemysłoweAFT

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie