2016-02-03
PKN Orlen realizuje proces zbywania spółek zależnych. Orlen Transport ma być sprzedany za ok. 85 mln zł firmie Trans Polonia, a Orlen KolTrans oraz Euronaft Trzebinia mają trafić za ponad 250 mln zł w ręce PKP Cargo.
Operacja pozbywania się części aktywów przez PKN Orlen stała się tematem sejmowego posiedzenia i poselskiej interpelacji. Posłowie spytali Ministra Skarbu Państwa o powody zbycia udziałów płockiego koncernu w Orlen KolTrans oraz Orlen Transport. Odpowiedzią było m.in. stwierdzenie, że optymalizacja struktury Grupy Kapitałowej Orlen jest jednym z celów strategicznych koncernu. Aktywa logistyczne (Orlen Transport, Orlen KolTrans i zorganizowana część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia) zostały zaś zaklasyfikowane do grupy spółek nie tworzących głównego łańcucha wartości.
- Aktualna strategia koncernu na lata 2014-2017 zakłada pozyskanie 1 mld zł ze sprzedaży aktywów niestrategicznych oraz ich alokowanie w segmenty strategiczne koncernu, jak upstream, downstream (rafineria, petrochemia i energetyka) i detal. Dezinwestycje spółek transportowych są więc jednym z elementów strategii optymalizacji struktury grupy kapitałowej. Jednocześnie należy podkreślić, iż przedmiotowy dokument zakłada dalszą optymalizację logistyki, m.in. poprzez alianse i wykorzystanie efektu synergii przy współpracy z partnerami strategicznymi, jak np. PERN, a także dalszą modernizację posiadanych aktywów – mówił z trybuny sejmowej Henryk Baranowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Jak zauważył, Grupa Orlen posiada w Polsce przewagę konkurencyjną jaką jest lokalizacja głównych zakładów produkcyjnych oraz ich połączenie z infrastrukturą transportowo-przeładunkową. W jej skład wchodzą rurociągi przesyłowe, sieć kolejowa oraz lądowe i morskie terminale przeładunkowe, w tym również unikalne w skali kraju magazyny kawernowe. W odróżnieniu od infrastruktury, obszar usług logistycznych, takich jak transport drogowy czy kolejowy, ma jednak cechy rynku konkurencyjnego. Umożliwia to zatem wykorzystanie doświadczenia przewoźników specjalizujących się w transporcie drogowym i kolejowym. Co więcej realizacja usług przewozowych wymaga kompetencji innych niż te posiadane przez PKN Orlen. I z tego właśnie powodu koncern pozbywa się spółek logistycznych wożących chemikalia. Jednocześnie za strategiczne aktywa pozostaną własnością Grupy Orlen uznano wszelkie rurociągi, terminale i bazy magazynowe.
- Należy zauważyć, iż transport samochodowy, jak i kolejowy są usługami, jakie można dzisiaj pozyskać na rynku po konkurencyjnych cenach od wielu przewoźników. Dlatego z perspektywy PKN Orlen usługi te nie stanowią strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości, ani też nie dają unikalnych przewag konkurencyjnych. Podobną strategię stosują inni operatorzy działający na konkurencyjnym rynku paliw w Polsce i Europie, którzy w tym elemencie łańcucha logistycznego działają w oparciu o wynajętą, zewnętrzną flotę – dodał Henryk Baranowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...