Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Grupa Lotos angażuje się w prace nad wodorem

2019-10-23

Grupa Lotos podejmuje coraz aktywniejsze działania w obszarze wykorzystania wodoru do pojazdów z napędem alternatywnym. Przyznaje, iż dostrzega znaczny potencjał wodoru jako paliwa zeroemisyjnego, szczególnie w takich sektorach jak ciężki transport, żegluga, a w przyszłości także lotnictwo.

Wodór o bardzo wysokiej czystości potrzebny jest do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny. Z tego względu Lotos analizuje możliwości rozwoju w zakresie technologii oczyszczania wodoru. Otrzymał już decyzję o dofinansowaniu ze środków UE projektu Pure H2 - instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch punktów tankowania wodoru. Koszt inwestycji wynosi blisko 10 mln euro, a dofinansowanie ma sięgnąć ok. 2 mln euro. Podpisana została już umowa na finansowanie z CEF projektu „Pure H2”, dzięki któremu Grupa Lotos jako pierwsza w Polsce nie tylko będzie producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie opartym na ogniwach paliwowych, ale przede wszystkim wybuduje dwie pierwsze stacje umożliwiające tankowanie czystego wodoru. Obowiązuje już podpisany list intencyjny z Gminą Miasta Gdyni, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. Podobny list intencyjny został podpisany z Gminą Miasta Wejherowo.

Obecnie Grupa Lotos produkuje ok. 13 ton wodoru na godzinę w gdańskiej rafinerii, czyli tyle, ile zużywa autobus wodorowy w ciągu roku. W ocenie spółki, w sytuacji, w której Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich używanych na trasach 92 autobusów na pojazdy wodorowe, konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1% produkcji.

Lotos podkreśla także, iż oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Do tej pory taki czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

W Lotosie cały czas prowadzone są prace koncepcyjne dotyczące pozyskania wodoru nie tylko w oparciu o reforming parowy gazu ziemnego, ale właśnie wygenerowany przy pomocy OZE. W 2018 roku z inicjatywy Grupy Lotos powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych.


wodórGrupa Lotos

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie