Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Grupa CIECH: rosną przychody, maleje zysk

2017-08-25

O 5,2% wzrosły w pierwszych dwóch kwartałach trwającego roku przychody Grupy CIECH względem tych uzyskanych w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk netto spadł za to o 35,2%.

Przychody Grupy CIECH w okresie styczeń – czerwiec 2017 r. wyniosły 1,781 mld zł, co było wynikiem lepszym od przychodów za pierwsze dwa kwartały 2016 r., gdy to sięgnęły one 1,693 mld zł. Największą wartość sprzedaży wygenerował segment sodowy – 1,208 mld zł (+0,4%), segment organiczny – 442,89 mln zł (+14,4%), segment krzemiany i szkło – 107,13 mln zł (+45,8%).

Podstawowym rynkiem zbytu dla CIECH był rynek polski, gdzie ulokowano 40,9% finansowej wartości sprzedaży. Na Niemcy przypadło 17,6% sprzedaży, a na Czechy i Rumunię po 4,3%. Łączna sprzedaż na rynek polski wzrosła względem analogicznego okresu ubiegłego roku o 14,8%, a ta kierowana do państw unijnych (nie licząc Polski) spadła o 2,8%.

Pozytywny wpływ na poprawę przychodów Grupy CIECH miały takie czynniki, jak rosnący wolumen sprzedaży sody, m.in. sody kalcynowanej pochodzącej z instalacji utworzonych w ramach inwestycji Soda +200; a ponadto wyższa sprzedaż soli suchej, wzrost sprzedaży środków ochrony roślin, wzrost wolumenu krzemianów sodu w efekcie rozbudowy zdolności produkcyjnych zrealizowanych w CIECH Vitrosilicon, wyższa sprzedaż pianek PUR, rosnące ceny sprzedaży produktów bazujących na surowcach ropopochodnych sprzedawanych w segmencie organicznym (żywice oraz pianki PUR). Negatywnie na osiągnięte przychody ze sprzedaży wpływał z kolei spadek cen sody, niższa ilość sprzedaży sody z zakładów w Niemczech w efekcie ograniczeń produkcyjnych. 

Zysk netto Grupy CIECH ukształtował się na poziomie 171,15 mln zł, rok wcześniej w pierwszych dwóch kwartałach było to 264,31 mln zł. Tutaj o dużym pogorszeniu wyników zdecydowały takie wydarzenia, jak spadek cen sody kalcynowanej na rynkach europejskich w efekcie zapowiadanego uruchomienia nowych mocy produkcyjnych w Turcji w ciągu tego roku; wzrost cen surowców energetycznych do produkcji sody kalcynowanej (koks, węgiel, gaz ziemny); wzrost cen ropy naftowej o ok. 10% i w konsekwencji wzrost cen surowców dla przemysłu organicznego (częściowo skompensowany wzrostem cen gotowych produktów). Jednocześnie doszło do umocnienia wartości złotego wobec euro oraz waluty rumuńskiej wobec dolara, co negatywnie odbiło się na opłacalności eksportu Grupy CIECH.

Do kluczowych wydarzeń w Grupie CIECH w pierwszym półroczu 2017 r. należało m.in. wprowadzenie nowego brandingu produktów sodowych, co w założeniu spółki miało odzwierciedlić wyższe standardy obsługi klientów, logistyki oraz procesu produkcji. Nowy branding ma za zadanie wyróżnić specjalistyczne portfolio CIECH-u w segmencie sody oczyszczonej, m.in. stosowanej w sektorze farmaceutycznym, paszowym i spożywczym. Konsekwentnie realizuje też CIECH program inwestycyjny. Dotyczy on nowych produktów w obszarze soli (CIECH Soda Polska), wzrostu mocy produkcyjnych w zakresie sody oczyszczonej (CIECH Soda Deutschland), rozwijania działalności R&D (głównie dla CIECH Sarzyna) oraz poprawy infrastruktury logistycznej (CIECH Soda Polska, CIECH Pianki).

- W porównaniu do sytuacji sprzed roku w drugim kwartale odczuwaliśmy efekt wyższych cen surowców energetycznych i nieco niższych cen niektórych naszych produktów. Pomimo trudnych warunków rynkowych osiągnęliśmy solidne wyniki. To efekt dyscypliny kosztowej, skutecznego poszerzania portfolio produktowego przy jednoczesnym wysiłku naszych sił sprzedażowych 
i ekspansji na międzynarodowych rynkach. Jednocześnie systematycznie realizujemy strategię długoterminową: budowy zdywersyfikowanego koncernu chemicznego o globalnym zasięgu, oferującego wyroby najwyższej jakości, z których powstają produkty stosowane przez miliony ludzi na całym świecie – mówi Maciej Tybura, prezes zarządu spółki CIECH.


CIECHwyniki finansowe

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie