2018-09-06
Grupa CIECH nieznacznie zwiększyła w pierwszym półroczu 2018 r. swoje przychody ze sprzedaży oraz zysk netto.
Przychody Grupy CIECH w okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku wyniosły 1,819 mld zł i były wyższe o 2,1% względem pierwszego półrocza ubiegłego roku. Zysk netto sięgnął 172,8 mln zł i wzrósł o niecały 1%. Za te wyniki w największym stopniu, w opinii władz spółki, odpowiada zwiększona obecność na rynkach azjatyckich, dyscyplina kosztowa w obliczu rosnących cen surowców energetycznych oraz certyfikatów CO2, a także rozbudowa portfela produktów. W drugim kwartale br. Grupa zakończyła m.in. inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych krzemianów (wzrost o 20%), rozpoczęła realizację projektu budowy nowej warzelni soli w Niemczech oraz prowadziła intensywne prace nad poszerzeniem portfolio produktowego (w segmencie soli oraz żywic). W obszarze AGRO doszło do przejęcia działającego na trzech kontynentach hiszpańskiego dostawcy środków ochrony roślin – spółki Proplan, co pozwoli w przyszłości na dywersyfikację źródeł przychodów w tym biznesie. Jednocześnie na działalność Grupy CIECH miały wpływ wysokie koszty surowców energetycznych (węgiel, gaz), paliwa piecowego stosowanego w produkcji sody, kursy walutowe oraz rosnąca cena praw do emisji CO2. Wzrosły także koszty surowców niezbędnych do produkcji pianek i żywic.
CIECH podkreśla natomiast, iż wykorzystał sytuację w Azji, gdzie wskutek zaostrzania wymagań środowiskowych dochodzi do ograniczenia produkcji chemicznej w Chinach. To z kolei ogranicza eksport z tego kraju na rynki azjatyckie. Sytuacja ta wpłynęła nie tylko na biznes sody kalcynowanej, podstawowego produktu CIECH, ale także stworzyła szansę na ekspansję w segmencie krzemianów czy żywic. Grupa ponadto prowadziła intensywne działania na nowych rynkach, m.in. w biznesie AGRO (Kanada, Australia) czy krzemianów (USA, Turcja, Indonezja).
- Nie zwalnialiśmy tempa: podjęliśmy decyzję o budowie nowego zakładu produkcyjnego w Niemczech, którego uruchomienie w 2020 r. da nam trzecią pozycję na rynku soli warzonej w Europie, przejęliśmy hiszpańskiego dostawcę środków roślin i zakończyliśmy rozbudowę mocy produkcyjnych w obszarze krzemianów. W bieżącej działalności intensywnie pracowaliśmy nad wzmocnieniem ekspansji zagranicznej – dostrzegliśmy i wykorzystaliśmy sprzyjającą sytuację w Azji oraz skutecznie wchodziliśmy na nowe rynki z szerokim spektrum naszych produktów. Działania te pozwoliły częściowo zneutralizować wpływ wysokich cen surowców energetycznych, a w połączeniu z dyscypliną kosztową umożliwiły osiągnięcie solidnych wyników finansowych – podsumowuje ostatnie miesiące działalności Maciej Tybura, prezes zarządu CIECH S.A.
W obszarze solnym, oprócz podjęcia decyzji o budowie nowego zakładu produkcyjnego w Niemczech, CIECH kontynuował prace nad poszerzeniem portfolio produktowego (lizawki solne i granulat solny).
Z kolei na wyniki biznesu AGRO wpływ miały warunki pogodowe. Rolnicy w mniejszym stopniu korzystali ze środków ochrony roślin, ponieważ długa zima skróciła sezon, a wysokie temperatury wiosną utrudniały skuteczną aplikację herbicydów. W efekcie cały krajowy rynek środków ochrony roślin ponownie zanotował spadek wartości sprzedaży. Dlatego CIECH buduje pozycję na rynku międzynarodowym (eksport do Ameryki Północnej i Australii), a dywersyfikację źródeł przychodów w tym segmencie ma wspierać nabycie hiszpańskiego Proplanu za ponad 40 mln euro. Zakup tej spółki umożliwia Grupie CIECH wejście na nowe rynki oraz daje dostęp do portfela substancji aktywnych i rejestracji produktów, czyli kluczowej wartości intelektualnej dla rozwoju biznesu AGRO poza granicami Polski.
W segmencie żywic zanotowano wzrost sprzedaży specjalistycznych i wysokomarżowych produktów. Zakończona została inwestycja w linię do produkcji barwionych żywic epoksydowych stosowanych w budownictwie i drogownictwie. Planowane w kolejnych kwartałach modernizacje linii produkcyjnych mają poszerzyć portfolio produktowe (m.in. żelkoty) i zwiększyć obecność spółki w perspektywicznych segmentach rynkowych.
W biznesie pianek poliuretanowych doszło do pogorszenia warunków rynkowych: wzrostu cen surowców i niższego popytu ze strony sektora meblarskiego. Mimo tak wymagających warunków produkcja pozostała na niezmienionym poziomie, a przychody okazały się wyższe niż przed rokiem.
Dobre perspektywy ma natomiast przed sobą rynek krzemianów, służących m.in. do produkcji krzemionki strącanej stosowanej w przemyśle oponiarskim i kosmetycznym. Wiosną tego roku CIECH zwiększył moce produkcyjne o 20%, stając się jednym z największych producentów krzemianów w Europie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...