Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Grupa CIECH: dobre decyzje wpływają na rynkową pozycję spółki

2018-09-06

Grupa CIECH nieznacznie zwiększyła w pierwszym półroczu 2018 r. swoje przychody ze sprzedaży oraz zysk netto.

Przychody Grupy CIECH w okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku wyniosły 1,819 mld zł i były wyższe o 2,1% względem pierwszego półrocza ubiegłego roku. Zysk netto sięgnął 172,8 mln zł i wzrósł o niecały 1%. Za te wyniki w największym stopniu, w opinii władz spółki, odpowiada zwiększona obecność na rynkach azjatyckich, dyscyplina kosztowa w obliczu rosnących cen surowców energetycznych oraz certyfikatów CO2, a także rozbudowa portfela produktów. W drugim kwartale br. Grupa zakończyła m.in. inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych krzemianów (wzrost o 20%), rozpoczęła realizację projektu budowy nowej warzelni soli w Niemczech oraz prowadziła intensywne prace nad poszerzeniem portfolio produktowego (w segmencie soli oraz żywic). W obszarze AGRO doszło do przejęcia działającego na trzech kontynentach hiszpańskiego dostawcy środków ochrony roślin – spółki Proplan, co pozwoli w przyszłości na dywersyfikację źródeł przychodów w tym biznesie. Jednocześnie na działalność Grupy CIECH miały wpływ wysokie koszty surowców energetycznych (węgiel, gaz), paliwa piecowego stosowanego w produkcji sody, kursy walutowe oraz rosnąca cena praw do emisji CO2. Wzrosły także koszty surowców niezbędnych do produkcji pianek i żywic.

CIECH podkreśla natomiast, iż wykorzystał sytuację w Azji, gdzie wskutek zaostrzania wymagań środowiskowych dochodzi do ograniczenia produkcji chemicznej w Chinach. To z kolei ogranicza eksport z tego kraju na rynki azjatyckie. Sytuacja ta wpłynęła nie tylko na biznes sody kalcynowanej, podstawowego produktu CIECH, ale także stworzyła szansę na ekspansję w segmencie krzemianów czy żywic. Grupa ponadto prowadziła intensywne działania na nowych rynkach, m.in. w biznesie AGRO (Kanada, Australia) czy krzemianów (USA, Turcja, Indonezja).

- Nie zwalnialiśmy tempa: podjęliśmy decyzję o budowie nowego zakładu produkcyjnego w Niemczech, którego uruchomienie w 2020 r. da nam trzecią pozycję na rynku soli warzonej w Europie, przejęliśmy hiszpańskiego dostawcę środków roślin i zakończyliśmy rozbudowę mocy produkcyjnych w obszarze krzemianów. W bieżącej działalności intensywnie pracowaliśmy nad wzmocnieniem ekspansji zagranicznej – dostrzegliśmy i wykorzystaliśmy sprzyjającą sytuację w Azji oraz skutecznie wchodziliśmy na nowe rynki z szerokim spektrum naszych produktów. Działania te pozwoliły częściowo zneutralizować wpływ wysokich cen surowców energetycznych, a w połączeniu z dyscypliną kosztową umożliwiły osiągnięcie solidnych wyników finansowych – podsumowuje ostatnie miesiące działalności Maciej Tybura, prezes zarządu CIECH S.A.

W obszarze solnym, oprócz podjęcia decyzji o budowie nowego zakładu produkcyjnego w Niemczech, CIECH kontynuował prace nad poszerzeniem portfolio produktowego (lizawki solne i granulat solny).

Z kolei na wyniki biznesu AGRO wpływ miały warunki pogodowe. Rolnicy w mniejszym stopniu korzystali ze środków ochrony roślin, ponieważ długa zima skróciła sezon, a wysokie temperatury wiosną utrudniały skuteczną aplikację herbicydów. W efekcie cały krajowy rynek środków ochrony roślin ponownie zanotował spadek wartości sprzedaży. Dlatego CIECH buduje pozycję na rynku międzynarodowym (eksport do Ameryki Północnej i Australii), a dywersyfikację źródeł przychodów w tym segmencie ma wspierać nabycie hiszpańskiego Proplanu za ponad 40 mln euro. Zakup tej spółki umożliwia Grupie CIECH wejście na nowe rynki oraz daje dostęp do portfela substancji aktywnych i rejestracji produktów, czyli kluczowej wartości intelektualnej dla rozwoju biznesu AGRO poza granicami Polski.

W segmencie żywic zanotowano wzrost sprzedaży specjalistycznych i wysokomarżowych produktów. Zakończona została inwestycja w linię do produkcji barwionych żywic epoksydowych stosowanych w budownictwie i drogownictwie. Planowane w kolejnych kwartałach modernizacje linii produkcyjnych mają poszerzyć portfolio produktowe (m.in. żelkoty) i zwiększyć obecność spółki w perspektywicznych segmentach rynkowych.

W biznesie pianek poliuretanowych doszło do pogorszenia warunków rynkowych: wzrostu cen surowców i niższego popytu ze strony sektora meblarskiego. Mimo tak wymagających warunków produkcja pozostała na niezmienionym poziomie, a przychody okazały się wyższe niż przed rokiem.

Dobre perspektywy ma natomiast przed sobą rynek krzemianów, służących m.in. do produkcji krzemionki strącanej stosowanej w przemyśle oponiarskim i kosmetycznym. Wiosną tego roku CIECH zwiększył moce produkcyjne o 20%, stając się jednym z największych producentów krzemianów w Europie.


CIECHwyniki finansowe

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie