2013-03-26
Dla Grupy Azoty segment nawozowy był w 2012 r. zdecydowanie największym pod względem udziałów w osiągniętych przychodach i stanowił fundament jej rozwoju. Oprócz nawozów firma sprzedawała także produkty z segmentu tworzyw, alkoholi oxo oraz pigmentów.
Przychody ze sprzedaży asortymentu z tego segmentu osiągnęły w 2012 r. poziom 4,15 mld zł (58,6% udziałów w łącznych przychodach Grupy). Dalsze miejsca przypadły segmentowi tworzyw 1,12 mld zł (15,9%), alkoholi oxo 1,09 mld zł (15,4%), pigmentów 400,5 mln zł (5,6%). Jeszcze większy był udział sektora nawozowego w ogólnym zysku wypracowanym w 2012 r. przez Grupę Azoty – wyniósł on 80,9%. Segment nawozów zanotował też najwyższy wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu z 2011 r. Z kolei największy procentowy skok przychodów uzyskał segment pigmentów (170,5%), co miało przełożenie na osiągnięty w tym obszarze zysk ze sprzedaży oraz zysk operacyjny.
W całym ubiegłym roku utrzymywała się korzystna sytuacja cenowa na rynku nawozów azotowych, co skutkowało zwiększeniem przychodu ze sprzedaży. Większość przychodów ze sprzedaży Grupy Azoty została zrealizowana na rynku krajowym, którego wartość była o ponad połowę wyższa od rynku eksportowego.
W segmencie tworzyw sztucznych poziom przychodów firmy w 2012 r. uległ nieznacznej obniżce w porównaniu do roku wcześniejszego. W kraju odnotowano wzrost przychodów, natomiast na rynku eksportowym nastąpił spadek.
Na trzecim z kluczowych pól działalności Grupy Azoty, czyli alkoholach oxo sprzedaż w 2012 r. przewyższyła tę osiągniętą w 2011 r. Wynikało to z jej zwiększenia zarówno pod względem ilościowym, jak też dzięki osiągnięciu wyższych cen zbywanych wyrobów. Wprawdzie wzrost sprzedaży alkoholi oxo na rynku krajowym był odczuwalny w niewielkim stopniu, ale na rynku eksportowym zanotowano już znaczącą poprawę.
Największa chemiczna firma w kraju musiała się za to zmagać z tendencją spadkową w segmencie pigmentów. Po wzrostach odczuwanych w pierwszych dwóch kwartałach 2012 r. związanych ze zwiększaniem sprzedaży, w kolejnych kwartałach nastąpiło obniżenie poziomu przychodów. Jednak uzyskane wyniki i tak były o 17,9% wyższe w stosunku do przychodów wcześniejszych.
W stosunku do 2011 r. w strukturze przychodów ze sprzedaży zwiększył się udział nawozów wieloskładnikowych (wzrost z 13,1% do 24,3%). Zmniejszenie udziału w strukturze odnotowano dla nawozów azotowych (spadek z 31,1% do 29%), dla tworzyw sztucznych i półproduktów do ich produkcji (spadek z 21,1% do 15,7%), dla alkoholi oxo i plastyfikatorów (spadek z 19,0% do 14,8%).
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...