Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Gorsza sprzedaż opon zmartwi dostawców kauczuku

2013-01-30

GUS opublikował dane, z których wynika, że polski rynek opon zmniejszył się w 2012 r. o 6%. Źle było zwłaszcza w końcówce roku.  

Dane GUS są niepełne, bo obejmują okres od stycznia do listopada ubiegłego roku. Jednak już one pokazują, że producenci ogumienia, a co za tym idzie także kauczuku, bo na produkcję opon idzie go najwięcej, nie mają powodów do zadowolenia.

Produkcja opon była mniejsza zwłaszcza w ostatnim kwartale ubiegłego roku. W samym tylko listopadzie wyprodukowano ich u nas w kraju o 16% mniej niż rok wcześniej. Łącznie było to 2,9 mln sztuk. Jeszcze gorzej było w segmencie opon do samochodów osobowych. Sprzedaż była niższa o prawie 12%, a w listopadzie aż o 19%.

- Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy ETRMA ogłosiło już, że rok 2012 był najgorszym pod względem produkcji i sprzedaży opon w przeciągu ostatnich siedmiu lat. Faktycznie więc sytuacja jest trudna – ocenia w rozmowie z „Chemia i Biznes” Karol Niciński, prezes Stowarzyszenia Przemysłu Gumowego Ekoguma. - Rynek opon w Polsce jest rynkiem europejskim, gdyż nie ma na nim polskich producentów opon do samochodów osobowych. Działające firmy, to oddziały zachodnich koncernów. Z tego względu trzeba ten rynek rozpatrywać jako element większej układanki. Na całokształt produkcji opon wpływa sytuacja w branży motoryzacyjnej. Malała sprzedaż samochodów i co za tym idzie produkcja opon. Sprzedaż opon powiązana jest bowiem ściśle ze sprzedażą samochodów. To właśnie fabryki samochodów, a nie odbiorcy indywidualni są największym odbiorcą opon, będących podstawowym wyposażeniem aut.

Oprócz malejącej sprzedaży samochodów, przyczyną ograniczenia popytu były duże zapasy w magazynach dystrybutorów, które zostały jeszcze po sezonie zimowym 2011 r. W hurtowniach znajdowało się 20-25% wielkości sprzedaży opon do aut osobowych. I to też przełożyło się na obraz rynku w 2012 r.


przemysł oponiarskikauczukStowarzyszenie Przemysłu Gumowego Ekoguma

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie