Wiadomości - Przemysł opakowaniowy ze świata

Folie polipropylenowe ważne dla przemysłu opakowaniowego

27.11.2018
Autor: Anna Jarosik

Branża spożywcza jest czynnikiem powodującym szybki rozwój rynku nieorientowanych folii polipropylenowych do pakowania (CPP).

Folia polipropylenowa wytwarzana przy użyciu nieorientowanego polipropylenu zapewnia doskonałą przezroczystość i zewnętrzny połysk. Nieorientowanego polipropylenu używa się do tworzenia wyrobów przeznaczonych do pakowania chleba, przekąsek, owoców, warzyw. Dodatkowo taki polipropylen jest również stosowany do produkcji folii uszczelniających szczelnie zamykanych. Dzieje się tak z uwagi na jego doskonałą podatność na zgrzewanie i stabilizację wymiarów pakowanej zawartości (najczęściej stosowaną do pakowania próżniowego). Jest też wspominany polipropylen używany do wyrobów przeznaczonych do pakowania zwykłego, mniej szczelnego. Nieorientowana folia polipropylenowa jest folią o niskiej gęstości z doskonałą odpornością na rozdarcie, jednocześnie odporną na uderzenia.

Kluczowymi czynnikami wpływającymi na zapotrzebowanie na tego typu opakowania foliowe jest m.in. rosnąca konsumpcja tzw. wygodnej żywności, wysokie zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania w zakresie opakowań wydłużających okres przydatności produktów spożywczych oraz zmieniające się preferencje konsumentów wobec ekonomicznie opłacalnych folii z wysoką barierą przeciwwilgociową.

W 2017 r. region Azji i Pacyfiku notował udziały na poziomie 33% w światowym rynku folii CPP z przychodami w kwocie 1,89 mld dolarów, co dawało mu pozycję lidera w ujęciu geograficznym. Perspektywy dla Azji i Pacyfiku nadal są obiecujące.

Dynamicznie rosnące zapotrzebowanie pochodzące z branży spożywczej i napojowej oraz coraz większe wykorzystanie jednorazowych reklamówek są kluczowymi czynnikami napędzającymi wzrost na globalnym rynku CPP. Istotna w tym kontekście jest także zwiększona konsumpcja żywności wysoko przetworzonej oraz konieczność tworzenia opakowań wydłużających okres przydatności do spożycia żywności. Te aspekty są osiągane za sprawą użycia folii na bazie polipropylenu.

Jeśli chodzi natomiast o najważniejsze ograniczenia rynku, to są nimi preferencje użytkowników wobec alternatywnych materiałów opakowaniowych oraz wahania cen surowców. Coraz powszechniejsze staje się również stosowanie substytutów, tj. aluminium, PET i folii polipropylenowej dwuosiowo orientowanej (BOPP) w przemyśle spożywczym i opakowaniowym. Czynniki te prawdopodobnie wyhamują dotychczasowy wzrost na rynku folii propylenowych. Ocenia się, że wskaźnik CAGR do roku 2026 wyniesie 4,1%.

Globalny rynek nieorientowanych folii polipropylenowych do pakowania można podzielić na segmenty w oparciu o grubość folii, rodzaj opakowania i przeznaczenie końcowe.

Pod względem grubości folii wyróżnia się folie do 18 mikronów; od 19 do 50 mikronów; od 51 do 80 mikronów i powyżej 80 mikronów. Dominującym segmentem są folie o grubości do 18 mikronów z udziałem ponad 40%.

Pod względem rodzaju opakowania rynek folii CPP został podzielony na worki i torebki, laminaty, rulony, etykiety i inne. Worki i torebki są największym segmentem z udziałem ok. 30%.

W Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Francji i Holandii, czyli największych rynkach europejskich panuje znaczne rozdrobnienie w branży folii CPP. Dodatkowo zaostrzające się przepisy dotyczące produktów spożywczych i ograniczenia wobec stosowania folii polipropylenowych do ich pakowania mogą stanowić bodziec znacząco ograniczający ich produkcję. Wysokie zapotrzebowanie odnotowywane jest natomiast w Stanach Zjednoczonych.

Kluczowymi podmiotami na globalnym rynku CPP są m.in. Polyplex Corporation Limited; American Profol; Uflex; Polinas; Jindal Poly Films Limited; Copol International; Mitsui Chemicals; LC Packaging International BV; Futamora Chemical; Thai Film Industries Public Company Limited; Oben Holding Group; Taghleef Industries oraz Schur Flexibles Holding.

Wyświetlono: 406

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej