2018-09-19
Fundamentalne zmiany w odniesieniu do swojej przyszłości biznesowej zapowiedział szwajcarski koncern Clariant. Celem jest jeszcze specjalizacja w ściśle określonych obszarach produkcyjnych, ale jednocześnie pozbycie się najbardziej rozpoznawanej części swego biznesu.
Aktualnie Clariant operuje w czterech segmentach rynkowych: powłoki i tworzywa sztuczne
– odpowiedzialne za 42% łącznej sprzedaży w 2017 r., wynoszącej 6,37 mld franków szwajcarskich; chemikalia kosmetyczne – 24,7%; zasoby naturalne – 21,3%; kataliza – 12%. Teraz jednak przystępuje Clariant do znaczących przeobrażeń własnej struktury organizacyjnej.
W pierwszej kolejności koncern zawiązuje porozumienie z firmą SABIC z Arabii Saudyjskiej, jednym z największym producentów tworzyw sztucznych na świecie. Na mocy tego porozumienia dział biznesowy powłok i tworzyw sztucznych Clarianta zostanie wydzielony z jego struktury i wraz z częścią SABIC Specialities utworzy podmiot o nazwie High Performance Materials. Operacja ta zrealizowana ma być do 2021 r. W ten sposób Clariant dokona dezinwestycji aktywów odpowiadających m.in. za produkcję kolorowych koncentratów barwiących, które były jednym z filarów działalności tej spółki. W tłumaczeniu własnej decyzji władze Clarianta powołują się na chęć skoncentrowania się na produkcji o wiele bardziej zaawansowanych i specjalistycznych rozwiązań produktowych niż jest to w przypadku dodatków do tworzyw sztucznych.
Pozostałe aktywa składające się na dział biznesowy powłok i tworzyw, czyli produkcja standardowych koncentratów barwiących oraz pigmentów ma zostać do 2020 r. sprzedana. W ten sposób nowy Clairiant będzie chciał dążyć do maksymalnej poprawy marż w zakresie produktów do pielęgnacji ciała oraz katalizy i zasobów naturalnych. Ponadto liczy Clariant na to, że dzięki partnerstwu z koncernem SABIC i wynikającym z tego synergiom, podmiot o nazwie High Performance Materials uzyska liczne przewagi technologiczne, które zapewnią mu podstawę dla przyspieszonego i rentownego wzrostu. W efekcie sprzedaż odnosząca się do wydzielanej części biznesu miałaby wzrosnąć zgodnie z życzeniami Clarianta o 25% do 2021 r.
W konsekwencji wdrażanych zmian Clariant ma nadzieję, że dział biznesowy odpowiedzialny za chemikalia kosmetyczne będzie po 2021 r. rósł szybciej niż średnie tempo wzrostu dla tego rynku. Wzrost ten ma być rezultatem bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań, które odpowiadają rosnącemu zapotrzebowaniu rynku na produkty o charakterystyce „naturalnych” i „odnawialnych”.
W odniesieniu do obszaru biznesowego odpowiedzialnego za katalizę cele Clarianta przewidują także uzyskanie dynamiki przewyższającej średnią rynkową, co ma nastąpić poprzez czerpanie korzyści z uzyskiwanych partnerstw licencyjnych na katalizatory.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...