Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Detergenty proszkowe i płynne toczą bój o rynek

2017-06-29  / Autor: Anita Bocho-Janiszewska, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu

Pierwsze na rynek zostały wprowadzone proszki do prania, w związku z tym za bardziej tradycyjne uważa się detergenty proszkowe.

Pierwszy komercyjny proszek do prania ukazał się na rynku w Niemczech w 1907 roku. Zawierał on w swoim składzie mydło oraz kombinację wypełniaczy aktywnych i nieaktywnych: węglanu, krzemianu oraz nadboranu sodu. Połączenie tych składników w jednej formulacji okazało się przełomowe i zapoczątkowało bardzo intensywny rozwój detergentów piorących.

Obecnie proszki do prania zawierają w swoim składzie wiele składników, które pełnią ważne funkcje zarówno w samym procesie prania, jak i w innych istotnych z punktu widzenia użytkownika procesach. W skład typowego proszku do prania wchodzą zazwyczaj surfaktanty, związki obniżające twardość wody: węglan sodu, krzemian sodu, również wymieniacze jonowe (zeolity) oraz związki kompleksujące jony wapnia i magnezu. Dodatkowo stosuje się wybielacze chemiczne, najczęściej układ wybielający w postaci soli nadtlenkowej oraz aktywatora, a także dodatki: enzymy, substancje zapobiegające powtórnemu osadzaniu się brudu, regulatory piany, wybielacze optyczne, inhibitory korozji i wiele innych.

Podstawową zaletą detergentów do prania w postaci proszku jest wysoka skuteczność usuwania zabrudzeń, szczególnie zabrudzeń typu barwnikowego, dzięki obecności w formulacji wybielaczy chemicznych. Z drugiej strony używanie proszków wiąże się z większym nakładem energii, gdyż wymagają one wyższej temperatury prania, w celu całkowitego rozpuszczenia wszystkich składników.

Detergenty do prania w formie płynnej wprowadzono na rynek dosyć późno, bo w 1956 roku w Stanach Zjednoczonych, a w Europie dopiero w latach 80. ubiegłego wieku. Tak późne włączenie do sprzedaży płynów do prania było spowodowane w głównej mierze przez trudności z zaprojektowaniem produktu o odpowiednich właściwościach, który stanowiłby akceptowalną alternatywę dla proszków do prania. Główny problem w formulacji płynów do prania stanowi konieczność rozpuszczenia wielu składników w wodzie, zapewnienie kompatybilności między nimi i jednocześnie uzyskanie skutecznego produktu. Problem ten dotyczy właściwie wszystkich płynnych detergentów, chociaż ze względu na specyfikę i złożoność mechanizmu prania jest on niebagatelny w przypadku płynnych detergentów piorących. W gruncie rzeczy do tej pory nie udało się ostatecznie go rozwiązać i w związku z tym istnieje potrzeba dalszego rozwoju tych produktów.

 

Środki piorące w formie płynnej mają bardzo wiele zalet w porównaniu do proszków, przede wszystkim lepiej i szybciej rozpuszczają się w wodzie, szczególnie w niskiej temperaturze. Pozwala to na szybszą dystrybucję składników aktywnych do powierzchni tkaniny, co skraca czas potrzebny do usunięcia zabrudzeń. Dodatkowo tkaninę po praniu można łatwiej wypłukać, używając niedużej ilości wody, nie pozostawiając widocznych plam detergentu, jak to często ma miejsce w przypadku proszków do prania. Ponadto płynny detergent można zastosować  bezpośrednio na tkaninę, by łatwiej usunąć z niej plamy. Płynne środki piorące są również bardzo wygodne w użyciu, dozowaniu oraz przechowywaniu. Nie są wrażliwe na warunki przechowywania, szczególnie na wysoką wilgotność powietrza, tak jak proszki, które w takich warunkach ulegają zbrylaniu.

Typowy płynny środek do prania jest najczęściej kompozycją wody, surfaktantów i różnego rodzaju dodatków: wypełniaczy aktywnych, solubilizatorów, hydrotropów, enzymów, rozjaśniaczy optycznych i innych.

Rynkowe trendy

W ostatnich latach rynek produktów chemii gospodarczej odnotowuje ciągły wzrost [AISE, raport UE]. W 2015 roku całkowita wartość rynku produktów chemii gospodarczej w Unii Europejskiej wyniosła 28,8 mld euro (wzrost o 0,8% w stosunku do 2014 roku). Największy udział w rynku detergentów, ponad 47% (13,6 mld euro), mają środki piorące. W tej kategorii znajdują się wszystkie rodzaje produktów, które mają zastosowanie w praniu tkanin w warunkach domowych, w tym również płyny do płukania tkanin oraz środki pomocnicze. Dane te nie uwzględniają detergentów używanych w profesjonalnym czyszczeniu instytucjonalnym.

Uwzględniając aktualne trendy, prognozuje się dalszy sukcesywny wzrost rynku środków piorących w Unii Europejskiej do wartości około 14,7 mld euro w 2018 roku.

Największy udział w rynku produktów do prania, ponad 31%, mają płynne środki piorące. W 2015 roku na rynku Unii Europejskiej ich sprzedaż wyniosła 4,2 mld euro. Na przestrzeni ostatnich kilku lat sprzedaż płynnych środków piorących systematycznie wzrastała, podczas gdy dla proszków do prania tendencja ta była odwrotna. Wartym odnotowania jest również fakt wzrostu sprzedaży środków piorących w formie pojedynczych doz (kapsułki, tabletki). Wprawdzie udział tej kategorii produktu w całym rynku środków piorących jest poniżej 10%, jednak, analizując dane, można prognozować dalszy wzrost ich sprzedaży.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2017 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.


Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie