Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Chusteczki nawilżane w sektorze detergentowym

2019-07-18  / Autor: Agnieszka Zieniewicz, Luba Sp. z o.o.

Kategorie, do których zaliczane są chusteczki nawilżane, czyli m.in. środki do czyszczenia toalet, produkty o uniwersalnym przeznaczeniu i specjalistyczne środki czystości, odpowiadają za ok. 30% rynku krajowego sektora detergentowego.

Rodzimy rynek chemii gospodarczej

Sektor chemii gospodarczej wykazuje niższą dynamikę wzrostu niż inne niespożywcze segmenty rynku detalicznego w Polsce. Za wartość rynku odpowiadają głównie ceny. Sytuacja ta ma ograniczający wpływ na rozwój, ponieważ klienci kupują produkty chemii gospodarczej w dużej mierze podczas promocji. Sprzedaż środków czystości wzrasta w marcu i grudniu, czyli w okresach przedświątecznych. Intensywne porządki w większości polskich domów przypadają przed Wielkanocą, wówczas zwiększa się zapotrzebowanie szczególnie na produkty do mycia szyb.

Rynek detergentów rozwija się zarówno w kontekście nowych receptur, jak i form aplikacji. Klienci oczekują usunięcia zabrudzeń, nadania połysku, a także wysokiej skuteczności przy niewielkim wysiłku. Przy wyborze kierują się głównie ceną, ufają sprawdzonym markom (jednak w mniejszym stopniu niż kiedyś), zwracają uwagę na komfort, łatwość użytkowania oraz nowoczesne opakowanie.

Chusteczki nawilżane – charakterystyka polskiego rynku

Pierwsze chusteczki nawilżane pojawiły się na polskim rynku w drugiej połowie 2001 roku. Innowacyjny produkt bardzo szybko zyskał na popularności. W 2004 roku pod względem wielkościowym i wartościowym chusteczki stanowiły około 3% rynku, natomiast w 2013 roku były już regularnie obecne w 20% gospodarstw domowych. Kategoria rozwija się bardzo dynamicznie, notując w ostatnich latach kilkunastoprocentowe wzrosty sprzedaży, i nadal stabilnie rośnie. Z danych wynika, że wartość rynku chusteczek nawilżanych już kilka lat temu wynosiła ponad 41 mln zł.

Obecnie dostępnych jest wiele rodzajów specjalistycznych produktów, jak chociażby chusteczki do czyszczenia mikrofalówek i lodówek, do toalet, szyb, ekranów, obuwia, okularów, podłóg wykonanych z różnych materiałów czy kuchennych blatów. Coraz bardziej popularne stają się chusteczki samochodowe – przeznaczone do kokpitów, szyb lub np. tapicerki skórzanej.

 

Chusteczki mają sporą przewagę w stosunku do klasycznych detergentów, przy czym pozwalają uzyskać podobne efekty. Ich największym atutem jest funkcjonalność i wynikająca z niej oszczędność czasu. W opinii klientów sprzątanie, do niedawna kojarzące się z przykrym obowiązkiem, to dużo większy komfort i wygoda. Chusteczki od razu przygotowane są do użycia, zawsze pachną i są czyste. Nie traci się też czasu na przygotowywanie akcesoriów do sprzątania i na płukanie tradycyjnych ściereczek. W przypadku produktów do czyszczenia, pomimo mnogości specjalistycznych rozwiązań, najpopularniejsze są wciąż te o uniwersalnym zastosowaniu.

Kosmetyki… dla domu?

Obecnie widoczny jest intensywny wpływ branży kosmetycznej na detergentową. Nowe receptury tworzone są w oparciu o inspiracje i surowce zarezerwowane do niedawna dla produktów pielęgnacyjnych. Coraz częściej w składzie chusteczek pojawiają się naturalne ekstrakty z aloesu czy kasztanowca, oleje z orzechów włoskich lub avocado, wosk pszczeli lub olejki eteryczne o działaniu aromaterapeutycznym. Tradycyjne zapachy, jak lawendowy czy sosnowy zastępowane są ciekawymi połączeniami owocowo-kwiatowymi. W sezonie letnim na sklepowych półkach pojawiają się chusteczki pachnące maliną, cytrusami, zieloną herbatą lub ananasem, natomiast zimą możemy znaleźć produkty o nucie cynamonowej, żurawinowej czy pomarańczowej. Zapachy są coraz bardziej interesujące i wyszukane. Częściej kojarzą się z perfumerią czy gabinetem spa niż mieszkaniem, które wymaga generalnych porządków. Wszystko po to, aby sprzątanie było komfortowe, a efekt relaksował i poprawiał samopoczucie.

Zmiana widoczna jest również w trendach opakowaniowych. Na do niedawna monotonnych paczkach chusteczek, ze zdjęciem przedstawiającym zazwyczaj sprzątany obiekt, zaczęły pojawiać się modne kolory czy ciekawe grafiki na wzór opakowań kosmetycznych. Dynamika zmiany trendów jest co prawda mniej widoczna niż w branży kosmetycznej, jednak można zaobserwować inspirację, która z roku na rok jest coraz bardziej intensywna.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 2/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



detergentychemia gospodarczachusteczki nawilżane

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie