Artykuły - Przemysł kosmetyczny

Branża kosmetyków do higieny jamy ustnej nieustannie na fali wznoszącej

31.07.2019
Autor: Krzysztof Mrówczyński
Branża kosmetyków do higieny jamy ustnej nieustannie na fali wznoszącej

Należy podkreślić, iż pasty do zębów odpowiadają za zdecydowanie największą część sprzedaży omawianego segmentu rynku. Wg Global Data, w Polsce generują one blisko 55% jego wartości. Ok. 1/3 tej kwoty przypada na pasty specjalistyczne, które są szczególnie atrakcyjne z punktu widzenia zarówno producentów, jak i detalistów (bo generują wysokie marże). Ku ich uciesze popyt na specjalistyczne pasty do zębów rośnie dużo szybciej (o ok. 6% rocznie) niż na tradycyjne produkty tej kategorii. Drugim najważniejszym podsegmentem rynku środków do higieny jamy ustnej są szczoteczki do zębów (21% udział), a w dalszej kolejności antybakteryjne płyny do płukania jamy ustnej (11% łącznej wartości).

Zdominowany przez globalnych potentatów

Innowacyjność, przejawiająca się zdolnością do ciągłego rozwoju oferty oraz proponowania nowej wartości dla konsumentów, w połączeniu ze skutecznymi działaniami marketingowymi, pozostają kluczem do sukcesu na omawianym rynku. Nie dziwi tym samym fakt, że prym na nim wiodą najwięksi z największych globalnej branży kosmetycznej. Dużo ponad 1/3 polskiego rynku kontroluje firma Colgate-Palmolive (znana przede wszystkim z marki Colgate, ale też m.in. nieco bardziej specjalistycznych past do zębów firmowanych marką Elmex). O ok. połowę niższy udział w krajowej sprzedaży środków do higieny jamy ustnej posiada inny amerykański producent, Procter & Gamble, którego flagową marką jest Blend-a-Med, a ofertę dopełniają produkty marki Oral-B. Podium uzupełnia brytyjski gigant farmaceutyczny GlaxoSmithKline, a właściwie jego konsumenckie skrzydło spółka – GSK Consumer Healthcare, która także cieszy się dwucyfrowym udziałem w krajowej sprzedaży (najbardziej znane marki to Aquafresh, Sensodyne oraz Corega). Kolejne miejsca (już z jednocyfrowym udziałem w rynku) zajmują wytwórcy nieco bardziej specjalistycznych produktów, tacy jak Johnson&Johnson (oferujący m.in. popularne płyny do płukania jamy ustnej Listerine), czy też polskie „rodzynki” w tym gronie – Natur Produkt Zdrovit (pasty i płyny antybakteryjne Lacalut) oraz Ziaja. Te ostatnie posiadają dość liczne grono wiernych konsumentów i są przykładami umiejętnego zagospodarowania atrakcyjnych nisz, jakie występują na omawianym rynku.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 2/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.


Wyświetlono: 550

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej