2013-05-17
Napędzany energią słoneczną ultralekki samolot, do produkcji którego wykorzystano tworzywa sztuczne koncernu Bayer MaterialSciennce już lata.
Samolot Solar Impulse jest pierwszą maszyną, będącą w stanie odbyć całodobowy lot bez użycia choćby kropli paliwa. W maju po raz pierwszy wzbił się w niebo i to od razu w rejs międzyoceaniczny. Wystartował z San Francisco nad Pacyfikiem i dalej lecąc przez Phoenix, Dallas i Waszyngton dotrze w czerwcu po kilku międzylądowaniach do Nowego Jorku nad Atlantykiem. Podczas dnia 12 tys. komórek fotoelektrycznych ulokowanych na powierzchni skrzydeł maszyny zasila cztery silniki elektryczne. Energia słoneczna potrzebna do lotu w nocy magazynowana jest natomiast w bateriach litowych o łącznej wadze 400 kg. Pierwszy lot jest jednak tylko przygrywką przed głównym zadaniem, jakim będzie zaplanowany na 2015 r. przelot dookoła świata bez grama paliwa.
Z rozpiętością skrzydeł równą jumbo jetowi (63,4 m) i wagą niewielkiego samochodu (1600 kg) Solar Impulse określany jest mianem technologicznego cudu. - To latające laboratorium czystych technologii. Samolot jest efektem siedmiu lat pracy ekspertów z zakresu inżynierii materiałowej, zarządzania energią, współpracy człowieka z maszyną. Wiele z tych rozwiązań znajduje zastosowanie również poza lotnictwem – mówi pilot i pomysłodawca maszyny Andre Borschberg.
Zbudowanie samolotu nie byłoby możliwe bez współpracy z firmą Bayer MaterialScience. Oto bowiem wśród wysokospecjalistycznych tworzyw wykorzystanych w samolocie znajdują się dostarczone przez BMS sztywne pianki poliuretanowe użyte w konstrukcji skrzydeł, gondoli silnikowych oraz kabinie. Z kolei kokpit zbudowano z niezwykle cienkiej, ale przy tym odpornej na uszkodzenia warstwy poliwęglanowej. Niemiecki koncern dostarczył również kleje i powłoki. Takie same materiały Bayer MaterialScience oferuje na co dzień dla przemysłu motoryzacyjnego, segmentu budowlanego i architektonicznego oraz elektroniki użytkowej.
Zastosowane w Solar Impulse kompozyty z włókna węglowego są odpowiedzią na potrzebę zmniejszenia wagi łopat wirników (sektor energii wiatrowej). Natomiast lekka, sztywna pianka izolacyjna zastosowana w osłonie silników wykorzystywana jest m.in. w najwyższej klasy lodówkach, a także sektorze budowlanym. Ta nowa technologia powstała w celu zapewnienia właściwej izolacji kokpitowi narażonemu na radykalne zmiany temperatury (od -40 st. C do +40 st. C). Dzięki temu temperatura baterii samolotu nie spada poniżej -20 st. C, czyli wartości, która mogłaby ograniczyć ich wydajność.
Prototyp kabiny modelu Solar Impulse prezentowany był niedawno w Warszawie podczas premiery salonu popularnonaukowego BayLab.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...