Nowości - Przemysł chemiczny ze świata

BASF pomaga obniżyć masę samochodów

24.08.2015

Koncern BASF prezentuje rozwiązania produktowe dla branży motoryzacyjnej, które zagwarantują mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji

Przemysł motoryzacyjny jest jedną z kluczowych branż obsługiwanych przez BASF. W 2014 r. sprzedaż firmy w sektorze motoryzacyjnym wyniosła łącznie 9,6 mld euro, co odpowiada ok. 13% łącznej sprzedaży koncernu. Dostarcza on i opracowuje dla sektora automotive funkcjonalne materiały i rozwiązania, które sprawiają, iż pojazdy mogą być produkowane w sposób bardziej efektywny i mają mniejszy wpływ na środowisko, niezależnie od wykorzystywanej technologii napędu. Oferta BASF dla motoryzacji obejmuje m.in. konstrukcyjne tworzywa sztuczne, pianki specjalne i poliuretanowe, powłoki, pigmenty, katalizatory, dodatki do paliw, chłodziwa i płyny hamulcowe, jak również materiały akumulatorowe.

W ostatnim czasie BASF znacznie rozszerzył zakres nowości dostarczanych z myślą o branży samochodowej.

Pierwszą z propozycji największej chemicznej firmy świata jest mikrokomórkowy elastomer poliuretanowy o nazwie handlowej Ceglasto. Dzięki jego zastosowaniu następuje obniżenie czynnika NVH (hałas, wibracje, uciążliwość korzystania) w pojazdach. Może być on wykorzystany w ramach produkcji detali do górnego mocowania, mocowania HUD i silników elektrycznych z różnych kombinacji materiałów. Mocowania górne wykonane z materiału Cellasto przyczyniają się do znaczącego zmniejszenia wagi, podczas gdy mocowania HUD mogą wyeliminować uciążliwe wibracje w różnych warunkach otoczenia. Mocowania do silników eklektycznych spełniają z kolei wymogi pojazdów elektrycznych i hybrydowych dzięki swojej niewielkiej wadze, kompaktowej konstrukcji i doskonałej izolacji akustycznej.

Znaczącym osiągnięciem BASF jest także opracowanie, wraz z ContiTech Vibration Control, dla samochodów Mercedes klasy S, pierwszej na świecie belki poprzecznej tylnej osi z tworzywa sztucznego.

Belka powstała z poliamidu Ultramid A3WG10 CR, odpowiednio wzmocnionego i zoptymalizowanego pod kątem dużych obciążeń mechanicznych. W porównaniu z wcześniej stosowaną belką z odlewu aluminiowego, następuje tu zmniejszenie ciężaru elementu o 25%, a także poprawiają się właściwości akustyczne i mechaniczne, nawet w wysokich temperaturach.

Na tym jednak nie koniec nowości BASF.

Dzięki nowym katalizatorom i materiałom akumulatorowym dostarczanym przez firmę pojazdy mają mniejszy wpływ na środowisko, niezależnie od wykorzystywanej technologii napędu. Jednoskładnikowy czterofunkcyjny katalizator konwersji EMPRO FWC usuwa ze spalin silnika benzynowego cząstki stałe, tlenek węgla, węglowodory oraz tlenki azotu. Pomaga to producentom samochodów spełnić wymogi restrykcyjnych norm emisji spalin, włącznie ze standardem EURO 6c, przy jednoczesnej redukcji złożoności systemu, wymaganych narzędzi i ogólnego kosztu systemu.

Opatentowana technologia EMPRO SCR.2F (Selektywna Redukcja Katalityczna na Filtrze) łączy rozwiązanie SCR z filtrem cząstek stałych, co pozwala kontrolować emisję tlenków azotu i cząstek stałych w jednym miejscu oraz zmniejszyć wagę i zaoszczędzić miejsce. W przypadku pojazdów elektrycznych, plug-in i hybrydowych, materiały katodowe oraz elektrolity BASF oferują dużą moc, jak również energię, bezpieczeństwo i większą wydajność akumulatorów i baterii litowo-jonowych.

Inną nowością BASF są materiały do wygłuszania pokrywy silnika. Jednym z przykładów takich rozwiązań jest termostabilna pianka melaminowa Basotect TG, stosowana jako warstwa wygłuszająca w silniku Volkswagena, noszącym oznaczenie EA888, w modelach Jetta, Golf, Passat, Tiguan oraz Beetle produkowanych w Ameryce Północnej.

Wykorzystanie pianki Basotect o wadze 20 kg/m3 zapewnia doskonałe wygłuszenie oraz opóźnienie palności i dużą redukcję wagi. Basotect TG jest jedyną termoutwardzalną pianką melaminową produkowaną specjalnie z myślą o procesie kształtowania termicznego i umożliwiającą tworzenie zaawansowanych, trójwymiarowych elementów do wykorzystania w ciasnych przestrzeniach.

Inną możliwość redukowania hałasu pod maską gwarantuje elastyczna integralna pianka poliuretanowa Elastofoam I, wykorzystywana do produkcji lekkich pokryw silnika w ramach jednorazowego procesu, tj. z wykorzystaniem jednego materiału w ramach jednego kroku procesowego. Miękka pokrywa mocowana jest w różnych modelach samochodów szwedzkiego producenta Volvo. Wygłuszający materiał wykorzystywany do produkcji elastycznej widocznej części charakteryzuje się niską gęstością 140 kg/m3. Jest stabilny wymiarowo, odporny na media oraz starzenie termiczne do 150 st. C.

Jednocześnie koncern BASF, jako pierwszy producent termoplastycznego poliuretanu, zdołał skutecznie zoptymalizować materiał, dzięki czemu może on być nakładany obficie i w niepomalowanej formie na zewnętrzną część pojazdu. PSA Peugeot Citroën wykorzystuje materiał TPU Elastollan AC 55D10 HPM do tworzenia montowanych na nadwoziu panel wypełnionych powietrzem.

Wyświetlono: 2345

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej