Wiadomości - Przemysł chemiczny ze świata

BASF otworzył w Niemczech fabrykę do produkcji TDI

18.11.2015

BASF otworzył nową fabrykę TDI o rocznej wydajności produkcyjnej rzędu 300 tys. ton. Projekt kosztował ponad 1 mld euro. To najdroższa w historii inwestycja BASF zrealizowana w macierzystym Ludwigshafen.

- BASF wykonał innowacyjny krok związany z uruchomieniem nowego zakładu TDI oraz w tym samym czasie zobowiązał się utrzymać Ludwigshafen, jako ważne miejsce dla lokalizacji przemysłu. Jest to również ważny element w pozostawieniu w Niemczech silnej bazy przemysłowej - powiedział Sigmar Gabriel, wicekanclerz i minister gospodarki i technologii Niemiec podczas uroczystości inauguracyjnej.

- To wiedza pracowników BASF z całego świata przyczyniła się do realizacji tej inwestycji. Mamy chęć uczynić ten zakład jednym z najbardziej nowoczesnych i konkurencyjnych obiektów tego typu na świecie – ocenił Kurt Bock, prezes zarządu BASF.

Nowa  fabryka jest kolejnym obiektem BASF służącym do produkcji TDI. Firma posiada podobne zakłady w Yeosu w Korei Południowej, w Caojing w Chinach i w Geismar w Stanach Zjednoczonych. Wszystkie one mają łączną moc wytwórczą rzędu 480 tys. ton. Obok TDI wytwarzany będzie w niej także DNT (dinitrotoluen) oraz TDA (dwuamino toluen).

TDI, czyli 2,4-diizocyjanianotoluen jest kluczowym składnikiem dla przemysłu poliuretanowego. Jest używany w sektorze meblarskim (elastyczne pianki do materacy, poduszki, powłoki dla drewna) oraz w przemyśle motoryzacyjnym (siedzenia oraz zastosowania we wnętrzu aut). Kluczowi globalni wytwórcy TDI to BASF i Covestro (dawny Bayer MaterialScience).

W 2012 r. BASF kupił od CIECH-u, który był wówczas właścicielem ZCh Zachem w Bydgoszczy, gdzie odbywała się polska produkcja TDI, listę klientów spółki wraz z technologiami i patentami związanymi z TDI. Zachem wytwarzał rocznie 75 tys. ton tego związku i był jego piątym wytwórcą w Europie. Połowę swej produkcji lokował na rynku krajowym. Zamknięcie fabryki TDI było głównym powodem upadku bydgoskiej firmy.

W 2012 r. popyt na TDI wynosił na świecie 2,21 mln ton; w 2013 r. było to 2,32 mln ton, a w 2014 r. – 2,44 mln ton.

Tagi


BASF TDI
Wyświetlono: 1576

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej