Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Badanie metodą eye-trackingu pokazuje, w jaki sposób konsumenci robią zakupy

2014-02-12

Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (A.I.S.E.) przeprowadziło badanie w celu sprawdzenia, czy konsumenci są w stanie znaleźć dobre oferty.

Kupowanie detergentów to dobry przykład na to, jak trudne jest podejmowanie trafnych decyzji. Porównywanie cen detergentów w płynie, proszku lub kapsułkach oznacza, że trzeba porównywać ceny za litr do cen za kilogram lub pojedynczą sztukę. W gruncie rzeczy istnieje jednak bardzo prosty sposób na takie porównanie.

W 2004 r. Stowarzyszenie A.I.S.E. stworzyło tzw. ikonę załadunku prania, pokazującą, na ile przeciętnych wsadów pralki (wartość ta opiera się na zalecanych ilościach wyrażonych w ml lub g dla standardowego wsadu pralki (zgodnie z załącznikiem VII do rozporządzenia (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 w sprawie detergentów) składającego się ze „średnio zabrudzonych” tkanin, pranych z użyciem wody o średniej twardości) wystarcza dane opakowanie. Ikona ta znajduje się na przedniej etykiecie detergentów — zazwyczaj w lewym dolnym rogu opakowania. Przedstawia ona kosz na pranie, wypełniony ubraniami, na którym nadrukowana jest liczba oznaczająca liczbę prań. Ikona ta ma zastosowanie do wszystkich rodzajów detergentów — proszków, płynów, kapsułek żelowych. Sposób na rozsądne zakupy jest więc dostępny już od jakiegoś czasu, wystarczy tylko z niego skorzystać. Czy jednak klienci znają tę ikonę i rozumieją jej znaczenie?

Kilka lat po wprowadzeniu tego oznaczenia Stowarzyszenie A.I.S.E. postanowiło zbadać jego znajomość wśród klientów. Celem było sprawdzenie, czy podczas robienia zakupów klienci w ogóle zwracają na nie uwagę.

W badaniu przeprowadzonym przez agencję badawczą GfK Węgry w Budapeszcie przeanalizowano zachowanie klientek podczas kupowania detergentów. Dokonano tego za pomocą kamery, wykorzystującej jedną z najnowocześniejszych technologii – eye-tracking. Zarejestrowane ruchy gałek ocznych klientek pokazały, że mimo iż świadomie porównywały one informacje na opakowaniach detergentów, tylko 45% z nich spojrzało na ikonę załadunku prania. Nie wszystkie klientki rozumiały także znaczenie tej grafiki, przez co w ogóle nie była ona wykorzystywana jako podstawa do dokonywania porównań. Uczestniczki badania, porównując różne opakowania detergentów, wciąż uważały stosunek ceny do wagi bądź cenę za opakowanie za podstawowe kryterium oceny opłacalności zakupu.

— Wyniki badania metodą eye-trackingu skłoniły nas do zwrócenia uwagi konsumentów na właściwą podstawę do dokonywania porównań. Bardzo trudno jest określić wartość detergentów, kiedy musimy porównywać kilogramy z litrami lub sztukami, ale tę możliwość porównywania detergentów dostępnych w różnych formach daje nam właśnie ikona załadunku prania. Trudno zmienić nawyki zakupowe, ponieważ są one głęboko zakorzenione. Powinniśmy jednak starać się przestawić na nową technikę dokonywania zakupów z wykorzystaniem ikony załadunku prania, tak by dzięki temu znajdować najkorzystniejsze oferty — powiedziała dr. inż. Anna Oborska, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i Środków Czystości, komentując wyniki badania.

W wielu krajach UE cena jednostkowa detergentu nie jest już podawana jako cena za kilogram, litr lub sztukę, tylko jako cena za wsad pralki. Klienci mogą więc porównać cenę jednego prania, tym samym od razu znajdując najlepszą ofertę. — W naszym kraju ta zasada jeszcze nie obowiązuje. Ceny wciąż odnoszą się do kilogramów/litrów/sztuk. Informacje o cenie za jeden wsad pralki dostępne są tylko w niektórych sieciach sklepów — potwierdziła Anna Oborska.

Więcej informacji o kampaniii: www.pierzmadrze.pl


detergentychemia gospodarczaPolskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków CzystościA.I.S.E.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie