Artykuły - Przemysł detergentowy

Atrakcyjny choć wymagający – rynek chemikaliów konsumpcyjnych w Szwecji

26.11.2018
Autor: Krzysztof Mrówczyński
Atrakcyjny choć wymagający – rynek chemikaliów konsumpcyjnych w Szwecji

Szwecja, ze swoim blisko 10-milionowym społeczeństwem, tworzy sporych rozmiarów i atrakcyjny rynek chemikaliów konsumpcyjnych.

Tutejsi konsumenci należą do najbardziej wymagających na świecie, lecz z drugiej strony są skłonni płacić ponadprzeciętną cenę, jeśli podąża za nią odpowiednia jakość produktów. Coraz większą wagę odgrywa ich naturalny skład i możliwie neutralny wpływ na środowisko naturalne oraz zdrowie.

Rynek kosmetyków warty około 2 mld dol.

Wartość samego rynku kosmetycznego w Szwecji szacowana jest na ok. 2 mld dol., co stanowi ok. 40% łącznych wydatków na kosmetyki w krajach nordyckich. Jednocześnie Szwecja jest najszybciej rosnącym rynkiem tych produktów w swoim regionie. Motorem rozwoju jest tu konsekwentnie rosnący popyt w segmencie premium, związany m.in. z popularyzacją kosmetyków naturalnych. Innym ważnym czynnikiem rozwoju w tym segmencie jest wzrastająca popularność operacji plastycznych i zabiegów upiększających, z którymi związane jest stosowanie różnego rodzaju specjalistycznych preparatów (zarówno przed, jak i zwłaszcza bezpośrednio po ingerencji chirurgicznej). Kategorią kosmetyków szczególnie dobrze rozwijającą się w ostatnich latach w Kraju Trzech Koron były również perfumy i wody toaletowe.

Charakterystyka szwedzkiego konsumenta

Przeciętny nabywca kosmetyków w Szwecji to klient zamożny, wymagający, ale też wydający na ten cel większe sumy aniżeli przedstawiciele większości krajów europejskich. Pod względem wydatków per capita na kosmetyki omawiany kraj plasuje się w okolicach 3. miejsca w Unii Europejskiej. Konsumenci szwedzcy są też bardzo podatni na różnego rodzaju nowości produktowe i innowacje, co z reguły zawyża przeciętny poziom wydatków w tym obszarze. Cechuje ich ponadprzeciętna dbałość o higienę i wygląd zewnętrzny, a kosmetyki – nawet te z najwyższej półki – postrzegane są jako dobra pierwszej potrzeby. Specyficzny, surowy klimat krajów skandynawskich oraz charakterystyczne cechy tamtejszej ludności (jasna karnacja i włosy, niebieskie lub zielone oczy) sprawiają, iż produkty kosmetyczne na tamtejszym rynku muszą posiadać typowe dla siebie właściwości. W połączeniu ze specyficznymi preferencjami  konsumentów odnośnie do estetyki opakowań (wszechobecny minimalizm), składa się to na dość specyficzne wymagania, co do oferowanych na nim produktów. Klienci nadzwyczaj dużą wagę przywiązują do jakości i składu wyrobów. Coraz większej wagi nabiera fakt posiadania przez kosmetyki dużej ilości składników naturalnych czy też unikalnych właściwości odżywczych i/lub leczniczych, co de facto przybliża rosnącą część oferty do kategorii dermofarmaceutyków. Konsumenci w swoich procesach zakupowych potrafią być nader skrupulatni, a decyzję o zakupie danego produktu poprzedzają często dość wnikliwą analizą tylnej części opakowań. Z tych samych względów preferują oni zakup kosmetyków w specjalistycznych sklepach, gdzie mogą skorzystać z fachowej porady wykwalifkowanego sprzedawcy.

Wyświetlono: 536

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej