Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

A.I.S.E.: Keep caps from kids

2015-07-28

Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (A.I.S.E.) zainicjowało akcję informacyjną „Trzymaj kapsułki poza zasięgiem dzieci” (ang. „Keep caps from kids”), skierowaną zwłaszcza do rodziców małych dzieci. Kampania została rozpoczęta po zgłoszeniu znacznej liczby poważnych incydentów zatrucia i uszkodzenia oczu płynnymi detergentami w opakowaniach do jednorazowego użycia (kapsułki, saszetki) przez krajowe ośrodki toksykologiczne w państwach UE.

Wskaźnik wypadków w odniesieniu do kapsułek był wyższy w porównaniu ze wskaźnikiem dotyczącym środków do prania w innych rodzajach opakowań.

Akcja jest prowadzona przez organizacje stowarzyszone z A.I.S.E w każdym z europejskich krajów. W Polsce w kampanię jest zaangażowane Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości. W Europie inicjatywa jest wspierana przez organizację European Child Safety Alliance (ECSA). W większości europejskich krajów akcja jest także promowana przez organizacje i struktury rządowe. W Polsce inicjatywę „Keep caps from kids” wspiera Ministerstwo Gospodarki oraz Biuro do Spraw Substancji Chemicznych.

Założenia kampanii

Kampania informuje o bezpiecznym stosowaniu kapsułek (przechowywanie pudełka z kapsułkami poza zasięgiem dzieci i zamykanie pokrywy pudełka po każdym użyciu saszetki z płynnym detergentem). Zwraca również uwagę konsumentów, aby zawsze czytali etykiety, a przed dotknięciem kapsułki upewnili się, że mają suche ręce. Folia zabezpieczająca zawartość kapsułki rozpuszcza się całkowicie w wodzie po kilku minutach, nawet w temperaturze 20°C. Kampania ostrzega przed przebijaniem, rozrywaniem czy przecinaniem kapsułek z płynnymi detergentami, które są w porównaniu z klasycznymi środkami piorącymi bardziej skoncentrowane. Uczy także jak zachować się w przypadku dostania się do ust, kontaktu z oczami lub skórą zawartości kapsułki. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości radzi, aby skontaktować się z lekarzem lub z najbliższym ośrodkiem toksykologicznym bądź udać się do szpitala.

Na stronie internetowej akcji zostały zamieszczone adresy ośrodków toksykologicznych oraz numery telefonów alarmowych. Na stronie internetowej kampanii można również znaleźć pytania, jakie może zadać lekarz w przypadku nagłego wypadku.

 

Akcja „Keep caps from kids” jest pierwszą, w którą zostały zaangażowane media społecznościowe. Stowarzyszenie A.I.S.E. zachęca do dodania symbolu bezpiecznego stosowania kapsułek do swojego profilu, a także udostępnienia informacji o założeniach kampanii na Facebooku, Twitterze lub Pintereście. Zachęca również do przesyłania wszystkim znajomym, a zwłaszcza rodzicom i opiekunom małych dzieci, wiadomości o inicjatywie. Dzięki temu zwłaszcza młodzi Europejczycy, wychowani na portalach społecznościowych, zostaną poinformowani o akcji.

Kto wspiera?
Sponsorami kampanii są najwięksi producenci środków do prania: Henkel, McBridge, MonoSol, Procter & Gamble i Unilever. Koncerny na każdym opakowaniu zamieszczają widoczne etykiety ze wskazówkami bezpiecznego stosowania saszetek. Najwięksi producenci detergentów już pod koniec 2012 r. zaangażowali się w prace nad kompleksowym zestawem środków bezpieczeństwa dla tego rodzaju produktów. Dobrowolnie zobowiązały się do podjęcia zmian w zakresie opakowań, tak by ograniczyć widoczność kapsułek za pomocą nieprzejrzystego opakowania zewnętrznego i ich dostępność dla najmłodszych poprzez odpowiednie zamknięcie pudełek. W kilku europejskich krajach nastąpił od tamtego czasu spadek liczby wypadków związanych z przypadkowym kontaktem dzieci z zawartością kapsułki. Część z tych rozwiązań zostanie wprowadzonych w czerwcu 2015 r. do prawa unijnego. Komisja Europejska zmieniła Artykuł 35(2) oraz dodała nowy punkt 3.3 w części 3 załącznika II rozporządzenia CLP nr 1272/2008. KE określiła w nim, jakie warunki ma spełniać opakowanie zewnętrzne (m.in. nieprzejrzyste lub przyciemnione; łatwe, wielokrotne zamknięcie; zamknięcie uniemożliwiające otwarcie przez dziecko; zamknięcie sprawne przez cały okres użytkowania; umieszczenie w widocznym miejscu zwrotu „Chronić przed dziećmi”) oraz kapsułki, czyli opakowanie rozpuszczalne. Zobowiązała producentów, aby kapsułki:

  • zawierały czynnik zniechęcający (w bezpiecznym stężeniu), który wywołuje odpychającą reakcję w ustach w ciągu maksymalnie 6 s, w razie przypadkowego włożenia kapsułki do ust;
  • utrzymywały swoją płynną zawartość przez co najmniej 30 sekund, w przypadku gdy opakowanie rozpuszczalne znajduje się w wodzie w temperaturze 20°C;
  • wytrzymały nacisk mechaniczny o sile co najmniej 300 N w normalnych warunkach testowych.

Rozporządzenie ukazało się 6 grudnia 2014 r. w Dzienniku Urzędowym UE.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2015 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



detergentychemia gospodarczadetergenty do prania

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie