Wiadomości - Przemysł gumowy z kraju

50 lat przetwórstwa kauczuku w Olsztynie

27.10.2017

Jeden z największych polskich przetwórców kauczuków obchodzi 50 lat swojej działalności. Od 28 października 1967 r. fabryka opon w Olsztynie wyprodukowała 230 mln sztuk ogumienia.

Powstałe pół wieku temu Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych (OZOS) to dzisiaj część francuskiego koncernu Michelin. Gdy zaczynały swoje funkcjonowanie zatrudniały 1,5 tys. osób. Obecnie jest to 4,5 tys. osób. Fabryka jest jedną z największych tego typu w Europie. Przez 22 lata Michelin zainwestował w jej rozwój miliard euro. W efekcie w Olsztynie wytwarzane są opony, które trafiają potem na eksport do krajów na wszystkich kontynentach. Przeznaczone są do aut osobowych, dostawczych, ciężarowych i pojazdów rolniczych. Fabryka produkuje i eksportuje także najwyższej jakości formy, mieszanki i kordy. W Olsztynie działa również największe Centrum Logistyczne Grupy Michelin w Europie Środkowo-Wschodniej.

- W czasie ostatnich 50 lat w olsztyńskiej fabryce zmieniały się procesy, maszyny, technologie, powstawały kolejne nowatorskie produkty. Dziś nasz zakład to jedna z  największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk opon na świecie – mówi Jarosław Michalak, prezes zarządu, dyrektor generalny Michelin Polska.

50 lat olsztyńskiej fabryki opon

Lata 60.

  • Minister Przemysłu Chemicznego rozporządzeniem z 16 grudnia 1961 r. powołuje Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych w Budowie. Projektowanie wstępne i techniczne zajmuje niespełna trzy lata. W lutym 1964 r. pojawiają się na torfowiskach za Olsztynem pierwsze koparki. W 1966 r. w halach produkcyjnych montowane są maszyny. W połowie sierpnia 1967 r. produkuje się pierwszą oponę.
  • 28 października 1967 r. następuje oficjalne uruchomienie Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych. W kwietniu 1969 r. fabryka świętuje wyprodukowanie milionowej opony.

Lata 70.

  • W grudniu 1971 r. rusza Zakład Produkcji Kordów. Dwa lata później w nowo otwartych halach OZOS II schodzą z taśmy pierwsze w Polsce ciężarowe opony radialne. W kolejnych latach zapada decyzja o budowie obiektów OZOS III, gdzie planuje się produkcję opon traktorowych.
  • Pod koniec 1979 r. OZOS zyskuje unikatową w skali kraju linię impregnacji i stabilizacji kordu.

Lata 80.

  • Czasy pozbawione rozmachu i entuzjazmu. Na początku lat 80. w OZOS-ie następuje załamanie produkcji spowodowane ogólnym kryzysem gospodarczym. W wyniku wydarzeń sierpniowych powstaje w fabryce zakładowa Solidarność, która na ogłoszenie stanu wojennego w grudniu 1981 r. reaguje strajkiem.

1995 r.

  • 2 grudnia – wejście olsztyńskiej fabryki w skład Grupy Michelin, jednego z największych producentów opon na świecie. Podpisanie przez François Michelin umowy prywatyzacyjnej w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych, na mocy której Michelin objął większościowy pakiet akcji olsztyńskiej fabryki. François Michelin określił strategię francuskiego koncernu wobec olsztyńskiej spółki w następujący sposób: "My jesteśmy potrzebni „Stomilowi”, „Stomil” jest potrzebny nam".

1996 r.

  • Uruchomienie produkcji opon całostalowych do samochodów ciężarowych.
  • Rozpoczęcie realizacji trzyletniego programu inwestycyjnego w wysokości 151 mln dolarów.

1997 r.

  • Otwarcie nowej hali do produkcji opon rolniczych AID
  • Rozpoczęcie produkcji nowoczesnych radialnych opon rolniczych.

1998 r.

  • Otwarcie Zakładu Produkcji Form. Zakład jest jednym z najnowocześniejszych tego typu w Grupie Michelin.

2001 r.

  • Rozpoczęcie produkcji opon osobowych marki Michelin.

2004 r.

  • Otwarcie hali produkcji kordów RA.

2005 r.

  • Michelin w Polsce rozpoczyna działalność jako jedna firma – Michelin Polska S.A. łącząc działalność Stomilu-Olsztyn S.A. w Olsztynie i Michelin Polska Sp. z o.o. w Warszawie.
  • Rozpoczęcie kolejnego planu inwestycyjnego na lata 2005-2009 o wartości 253 mln euro.

2006 r.

  • Otwarcie Centrum Logistycznego Michelin w Olsztynie.
  • Uruchomienie produkcji opon ciężarowych marki Michelin.

2007 r.

  • W nowo otwartym Zakładzie Opon Osobowych i Dostawczych rozpoczęto produkcję opon osobowych 4x4 i dostawczych marki Michelin.

2008 r.

  • Uruchomienie produkcji opon osobowych na rynek pierwszego wyposażenia.

2010 r.

  • W fabryce opon Michelin w Olsztynie wyprodukowano stumilionową oponę do samochodów osobowych – Michelin Latitude HP Tour do samochodów 4x4.

2012 r.

  • Uruchomienie innowacyjnej maszyny produkcyjnej „Krokus” zaprojektowanej przez konstruktorów z olsztyńskiej fabryki Michelin we współpracy z francuskimi inżynierami.

2013 r.

  • Z inicjatywy Michelin Polska powstaje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.
  • Rozpoczęcie produkcji 18-calowych opon osobowych – Michelin Latitude Alpin 2 R 18
  • Od tego roku Zakład Półproduktów jako jedyny na świecie produkuje mieszanki do opon Michelin Primacy 3.
  • Wyprodukowanie pierwszej opony 17-calowej na rynek OE do samochodu marki Chevrolet Equinox przeznaczonej wyłącznie na rynek amerykański.

2014 r.

  • Uruchomienie maszyny do produkcji bieżników rolniczych – Quadriplex.

2015 r.

  • Rozbudowa Centrum Logistycznego.
  • Na rynek wchodzi opona Michelin CrossClimate, pierwsza na świecie opona letnia z homologacją zimową, do której formy i kord powstają w Olsztynie.
  • Michelin obchodzi 20-lecie istnienia w Polsce.

2016 r.

  • Z olsztyńskich prac wulkanizacyjnych wychodzi pierwsza opona 19-calowa – Michelin Latitude Sport 3.
  • Wyprodukowane zostają opony do maszyn przemysłowych i rolniczych – Michelin Power Digger oraz Michelin AxioBib 2.

2017 r.

  • Na rynek wchodzi kolejna nowość – Michelin Pilot Sport 4 S. Formy i kord do tej opony pochodzą z Olsztyna.
  • Zakład Opon Rolniczych wyprodukował 25-milionową oponę – Michelin OmniBib.
  • Wyprodukowana zostaje pierwsza zimowa opona przemysłowa do koparek i koparkoładowarek – Michelin CrossGrip.
Wyświetlono: 772

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej