Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

W przemyśle opakowaniowym rośnie presja na recykling

2018-05-11  / Autor: Oktawian Milewski

Rozwój recyklingu w odniesieniu do opakowań z tworzyw sztucznych jest tym czynnikiem, który najprawdopodobniej określi przyszłość branży opakowaniowej.

Zapewnienia ze Światowego Forum Ekonomicznego

Firma Mintel, będąca jedną z najbardziej znanych światowych agencji zajmujących się przygotowywaniem badań rynkowych, ogłosiła pięć trendów, które w 2018 r. mają stanowić najważniejsze kwestie w światowym przemyśle opakowaniowym. W pierwszej kolejności wyróżniła ona konieczność podejmowania dalszych zabiegów o to, aby opakowania przyczyniały się do zmniejszania marnotrawstwa żywności. Po drugie, skoro coraz więcej zakupów jest realizowanych przez internet, to temu wymogowi muszą wychodzić naprzeciwko także opakowania. Trzeci trend opakowaniowy to wskazówka dla designerów, by nie tworzyli opakowań zbyt przepełnionych treściami informacyjnymi lub informujących zbyt skąpo (rodzi się wówczas nieufność wobec marki). Czwarty znak czasu na 2018 r. odnosi się do opakowań z tworzyw sztucznych, które jako odpady zbyt często trafiają do mórz oraz oceanów. Rzecz tę należy powstrzymać. Wreszcie, jako piąta sugestia, powinny się także zmieniać formaty opakowaniowe, w ślad za zmianami społecznymi.

Wszystkie te trendy cechują się znaczącym poziomem ogólności i w istocie niewiele mówią o branży, za wyjątkiem jednego. Mowa o trendzie czwartym, który wskazuje na potrzebę opracowywania opakowań bardziej przyjaznych środowisku, czego potwierdzeniem powinien być rosnący poziom ich recyklingu. Istnieją szacunki, które informują, że w bieżącym roku zaledwie 14% spośród 600 mld wyprodukowanych na całym świecie butelek z tworzyw sztucznych zostanie poddanych recyklingowi. W zgodnej opinii wszystkich ogniw łańcucha stanowiącego globalną branżę producentów oraz przemysłowych odbiorców opakowań jest to odsetek zbyt mały. Nic dziwnego, że właśnie ponowne podkreślenie znaczenia recyklingu w przemyśle opakowaniowym jawi się jako tendencja, która powinna zdominować ten sektor w najbliższej przyszłości.

W trakcie ostatniego Światowego Forum Ekonomicznego w szwajcarskim Davos 11 globalnych marek poinformowało, że do 2025 r. lub wcześniej, jeśli tylko dadzą radę, przejdą na użycie jedynie opakowań z tworzyw sztucznych wielokrotnego użytku, w pełni nadających się do recyklingu lub też przeznaczonych do kompostowania. Chodzi o takie koncerny, jak Amcor, Ecover, Evian, L’Oréal, Mars, M&S, PepsiCo, The Coca-Cola Company, Unilever, Walmart oraz Werner & Mertz. Łącznie odpowiadają one za konsumpcję ok. 6 mln ton opakowań z tworzyw sztucznych. W skali światowej do produkcji opakowań zużywa się ok. 130 mln ton tworzyw. Być może na pierwszy rzut oka odsetek ten nie robi zbytniego wrażenia, ale branżowe komentarze po ogłoszonej deklaracji (publikowane albo w internecie, albo w anglojęzycznych czasopismach branżowych) wskazują, że w perspektywie średnio- lub długookresowej poczyniona obietnica wpłynie na cały przemysł opakowań z tworzyw sztucznych.

Przede wszystkim bowiem najwięksi globalni sprzedawcy będą żądać dla siebie jedynie opakowań wielokrotnego użytku o właściwościach recyklingowych lub kompostowalnych, zatem w naturalny sposób wykreują popyt na tego rodzaju wyroby. Po drugie, swoim przykładem będą wywierać wpływ na inne globalne marki, które choćby na zasadzie naśladownictwa i tego, że zwrot w kierunku środowiskowej odpowiedzialności będzie dobrze odbierany z marketingowego punktu widzenia, dołączą z czasem do owej jedenastki. Przykładowo Procter & Gamble, którego nie ma na liście 11, już zobowiązał się do wyprodukowania w 2018 r. pół miliona butelek na szampony z materiałów recyklingowanych. Odsetek tego rodzaju materiałów w całym składzie butelek wynieść ma 25%.

 

Po trzecie, gdy standardem największych stanie się korzystanie z takich tzw. ekologicznych opakowań, to siłą rzeczy wpłynie to na działania mniejszych podmiotów. W ten sposób w perspektywie kilkunastu lat opakowaniowym trendem może być odejście od jednorazowych opakowań wykonywanych wyłącznie z surowców dziewiczych, takich jak choćby popularne butelki PET do napojów (choć w części są one odzyskiwane także i dzisiaj), czy choćby pojemniki do żywności. Wszystkie one będą produkowane z surowców odzyskiwanych.

Podstawowym celem takiego przedsięwzięcia jest oczywiście dążenie do redukcji odpadów tworzyw sztucznych w środowisku, zwłaszcza oceanicznym i morskim. Przy czym warto zaznaczyć, że cała idea ograniczania przez globalne marki ilości odpadów trafiających do wód ma jeden słaby punkt. Oto bowiem, jak wynika z dostępnych opracowań, 82% tworzyw sztucznych w morzach i oceanach pochodzi z Azji, a tylko 2% z Europy i Stanów Zjednoczonych. Za ponad połowę wszystkich odpadów tworzyw, jakie trafiają do środowiska morskiego, odpowiada zaledwie pięć bardzo gęsto zaludnionych azjatyckich krajów: Chiny, Filipiny, Wietnam, Indonezja i Sri Lanka. Z samych Chin pochodzi aż 2,4 mln ton rocznie nowych śmieci w morzach, czyli ponad 25%. Co więcej, w pierwszej dwudziestce najmocniej „dostarczających” odpady do mórz i oceanów państw znaleźć można tylko jeden zachodni kraj – Stany Zjednoczone. Przy czym USA wyrzucają do wód mniej niż 100 tys. ton, co oznacza 1% rocznej sumy dla całego świata. Państwa członkowskie UE (liczone osobno) znajdują się w tej klasyfikacji poza pierwszą dwudziestką. Jaki z tej statystyki wniosek? O ile problem odpadów jest zjawiskiem globalnym, bo planeta jest wspólna, o tyle nie jest odpowiedzialny za niego Zachód. Co za tym idzie, działania potężnych koncernów, dla których głównym rynkiem są jednak społeczeństwa zachodnie, gdzie i tak świadomość ekologiczna rozpowszechniona jest najmocniej, w umiarkowany sposób mogą się przyczynić do lepszego zarządzania odpadami. Niemniej dla samego przemysłu opakowań z tworzyw sztucznych nowa strategia zaproponowana przez przemysłowych potentatów będzie miała znaczenie. Oczywiście idzie ona również w parze z ogłoszoną przez Komisję Europejską Strategią na Rzecz Tworzyw Sztucznych, która zakłada, że w 2030 r. wszystkie opakowania tworzywowe w UE mają nadawać się do opłacalnego recyklingu lub do powtórnego użytku.

Co proponują najwięksi?

Idea produkowania bardziej oszczędnych opakowań, jeśli chodzi o ilość zużywanych surowców, a także troska o to, by nadawały się one do recyklingu lub też były wytwarzane z surowców z niego pochodzących (przykładem tworzywo rPET) jest już obecna w przemyśle opakowaniowym od kilku lat. Także wymienione w tekście koncerny od dawna prowadzą prace nad coraz bardziej ekologicznymi opakowaniami. Jednakże do tej pory można to było traktować w kategoriach chęci wyróżnienia się na rynku, dywersyfikacji produktowej, ewentualnie strategii marketingowej. Być może jest to opinia dla tych firm nieco krzywdząca, np. Coca-Cola sprzedała na całym świecie ponad 40 mld sztuk swojego opakowania PlantBottle, o którym jeszcze będzie mowa, więc trudno traktować to jako działanie incydentalne, ale też jasno trzeba sobie powiedzieć, że w ogromie opakowań sprzedawanych przez Coca-Colę, czy też inne globalne firmy te „ekologiczne” wcale w ostatnich latach nie dominowały. Owszem było ich coraz więcej, ale to jeszcze nie standard. Teraz jednak wydaje się, że z recyklingu globalne podmioty będą chciały uczynić swój znak rozpoznawczy.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2018 DWUMIESIĘCZNIKA "CHEMIA I BIZNES". ZAPRASZAMY.



tworzywa sztuczneprzemysł opakowaniowyrecykling

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie